AndroidHealthClinic

Zuurstofmasker

Bezoekers in dit topic

bain

Competitive Bodybuilder
10 jaar lid
Lid geworden
28 mei 2013
Berichten
2.014
Waardering
148
Lengte
1m87
Massa
103kg
Vetpercentage
15%
Beste broeders.

Hoe zijn hier de meningen over een zuurstofmasker tijdens krachttraining ipv bij cardio?
Er zijn natuurlijk andere methoden om meer rode bloedcellen te krijgen.
Maar was toch benieuwd naar jullie meningen.
En of iemand ergens een artikel weet over zuurstofmaskers gebruik tijdens bodybuilding.

Graag meningen met onderbouwing.

Greets.
 
Zuurstof zorgt niet voor meer rode bloedcellen.
 
Gaat niks doen om meer rode bloedcellen te kweken.

En met zuurstofmasker bedoel je dan maskers voor meer zuurstof of maskers om moeilijker te kunnen ademen?

In beide gevallen gaat dat niks doen aan rode bloedcellen.
 
Zuurstof zorgt niet voor meer rode bloedcellen.

Ok idd.. my bad.

Even wat beter omschrijven en kijken waar mijn fout ligt dan...

Zuurstofmasker, om minder zuurstof te krijgen, dus alsof je op grote hoogte in ijle lucht aan het trainen bent.

En wat ook weer eigenlijk hetzelfde teweeg brengt als in compressie tank te slapen.

Of om gewoon bold te zetten

Of bloeddoping.

Waar ligt mijn fout?
Want op hoogte trainen is een bewezen iets.

En wat betreft het masker je ziet hardlopers er vaak mee.. boksers. En nu zie ik ze ook bij bodybuilding langzaam opkomen
 
Dat is inderdaad wat anders dan een zuurstofmasker, wat impliceert dat je juist meer zuurstof wil geven. Jij wil minder zuurstof geven. Ter compensatie gaat je lichaam meer rode bloedcellen aanmaken, om toch voldoende zuurstoftransport te handhaven. Kost alleen wel tijd. Kun je net zo goed erytropoëtine nemen.

Dan blijft nog de vraag over, wat denk je eraan te hebben als bodybuilder?
 
Dan blijft nog de vraag over, wat denk je eraan te hebben als bodybuilder?
Dan lijkt Bain in ieder geval een beetje op Bane....

il_570xN.587367114_4q4v.jpg
 
Dat is inderdaad wat anders dan een zuurstofmasker, wat impliceert dat je juist meer zuurstof wil geven. Jij wil minder zuurstof geven. Ter compensatie gaat je lichaam meer rode bloedcellen aanmaken, om toch voldoende zuurstoftransport te handhaven. Kost alleen wel tijd. Kun je net zo goed erytropoëtine nemen.

Dan blijft nog de vraag over, wat denk je eraan te hebben als bodybuilder?

Zo een masker zorgt ervoor dat je minder makkelijk kan ademen. Zoals een doek over je mond houden. Gaat dit wel zorgen voor meer rode bloedcellen? De concentratie zuurstof in de lucht blijft gewoon hetzelfde integenstelling tot hoogestage en zuurstofkamers waarbij de hoeveelheid zuurstof in de lucht lager is.

Volgens mij gaat dit niet veel doen om de rode bloedcellen te verhogen.

Wat het wel zou doen is de ademhalingsspieren meer laten werken waardoor je meer inspanning moet leveren en je meer kcals zou verbranden. Maar ik lees toch nergens dat je rode bloedcellen zouden vermeerderen.

En volgens mij heft zo een masker in BB niet echt een nut.

Ik denk dat zo een masker de KT nadelig zal beinvloeden. En als het al wat zou doen voor u dan niet door het 1 uurtje per dag te dragen.

Volgens mij eerder een modeverschijnsel en pure commercie.

altitude masks simply don't simulate high altitude. In addition, some people wear them while performing anaerobic workouts like resistance training, which utilizes a completely different energy system that doesn't even require oxygen. This usage makes their value even more dubious.

Why do elevation masks not simulate altitude? At high altitudes, the atmospheric pressure is reduced. The partial pressure of oxygen, or the total units of oxygen per given area, is also reduced. The air is simply thinner, which is why breathing at high altitudes is more difficult. Consequently, there's a reduced oxygenation of the blood, which leads to less oxygen being transported to and utilized by working muscles.

When the body is exposed to lower partial pressure at altitude (say you go from training at Venice Beach to Colorado Springs), it responds by increasing myoglobin/hemoglobin content and capillary density, and consequently increasing oxygen transport to muscles.[1,2] These adaptations could most certainly give you a performance advantage.

However, this process takes weeks—even months—of living and training at high altitude, not 40 minutes of rowing with a gas mask on your face at your local gym!

Moreover, until you're adapted to altitude, performance decreases. VO2 max, a measure of cardiorespiratory fitness, actually decreases by about 10 percent every 100 meters above 1100 meters.[3] Additionally, training intensity and volume are decreased, resulting in lower training quality and contributing to this reduction in overall performance.[4,5]

If you train at altitude long enough, you become adapted to the lower partial pressure. At this point, there may be some benefits to be gained for the endurance athlete, such as increased hemoglobin concentration, increased capillary density, increased mitochondrial volume and elevated buffering capacity.

The downside to training at altitude, however, is that any physiological adaptations usually fade within 3-4 weeks. Most importantly, results from studies examining training and performance adaptations from simulated hypoxic environments are mixed at best, with most showing no benefit of hypoxic training.[6,7]
 
Laatst bewerkt:
Precies wat johnyjordaan zegt:

Dit soort maskers (zoals het Elevation Training Mask of Phantom Training Mask) werden vroeger inderdaad verkocht met het marketingverhaaltje dat deze hoogtetraining zouden simuleren. Dat is echter incorrect en tegenwoordig claimen de fabrikanten dit gelukkig ook niet meer. Je kunt je bloedwaardes niet aanpassen door simpelweg je luchtstroom te beperken, want dat is het enige dat deze maskers doen namelijk. Hoogtetraining is enkel mogelijk op grote hoogte, of in speciale zuurstofkamers, waar de samenstelling en druk van zuurstof daadwerkelijk anders is.

Tegenwoordig worden deze claims niet meer gemaakt door de fabrikanten en worden de maskers enkel nog aangeprezen als een manier om de ademhalingsspieren te trainen. Ademspiertraining is wel degelijk een ding maar over de effecten bij bodybuilding durf ik niets te zeggen.
 
Ok, voorzover hier de meningen gewoon onzinnig dus.

Buiten dat begin ik net aan een redelijke kuur en ik wist ook wel dat dat masker daar niet tegenop kan.

Maar was wel even nieuwsgierig naar de meningen en onderbouwingen.

Top. Thx.
 
Back
Naar boven