AndroidHealthClinic

Zwaar arbeidswerk en spiergroei?

Bezoekers in dit topic

Yondaime

Novice
Lid geworden
22 mrt 2015
Berichten
2
Waardering
0
Lengte
1m77
Geachte Bodybuilders,

Ik heb aantal vragen aan mensen met ervaringen.
Ik start binnenkort (namelijk morgen) aan een nieuwe job.
Echter het job is vrij zware arbeidswerk, waarbij ik alarminstallatie's moet gaan installeren in kerken in heel Vlaanderen.
Hierbij moet ik dus zware boormachines dragen, boren, veel traplopen in de hoogte en naar beneden (60 meter)

Nu is mijn vraag, kan ik door zware arbeid vet verliezen? Kan ik spieren mee kweken als ik ook tijdens mijn werk nodige eiwitten inneem?
Momenteel ben ik 97 kg, met ongeveer 30% vetpercentage.

Hebben jullie voor mij ook een tip? qua eten?
Ik moet smorgens vroeg om 6 vertrekken en ben dan tot 17.00 niet thuis.
Fitnessen wil ik wel gaan, maar dat ik dan heel uitgeput thuis aankomt en daarna naar fitness te gaan is het dan wel zinvol?

Alvast bedankt.

Yon
 
Gezien je stats en vragen neem ik aan dat je nog een beginner bent? Ja je kan prima vet verliezen en spiermassa opbouwen ondanks een fysiek zware baan. Je onderhoudsniveau qua calorieën komt door je werk waarschijnlijk een stuk boven die van een gemiddelde man, dit geeft je veel speelruimte om vetmassa te verliezen.

Qua training zou ik je aanraden een minimalistisch fullbody schema te volgen zoals Stronglifts 5x5. Door je werk zal je herstel namelijk minder zijn waardoor je mogelijk niet goed zal herstellen van lange slopende trainingen. Met dit schema train je 3 dagen, je kan het dan zo inplannen dat je 1 dag in het weekend traint waardoor je maar 2x door de weeks hoeft.

Qua eten raad ik je aan een voedingsschema voor jezelf op te stellen. Vet verliezen heeft je prioriteit neem ik aan? Ik schat dat iemand van jouw gewicht en met een dergelijke baan al gauw 3000 tot 3500 calorieën nodig heeft om gelijk te blijven. Persoonlijk zou ik een voedingsschema maken waarbij je tussen de 2500 en 3000 calorieën per dag eet met minimaal 150gr eiwit, 80gr vet en de rest van je calorieën vul je op met koolhydraten. Weeg jezelf regelmatig op een zelfde tijdstip, bijvoorbeeld 's ochtends vroeg direct na het ontwaken en pas je calorieën indien nodig langzaam steeds verder naar beneden aan. Ik zou mikken op minimaal 0,5kg gewichtsverlies per week.

Probeer verder slaap echt te prioriteren, gezien slaap echt funest is voor je herstel en je herstel toch al trager zal verlopen door je fysieke baan en calorie deficit.
 
Je gaat geen spieren kweken door je werk.

Trainen heeft wel degelijk zin ookal heb je zwaar werk.

Ik sta om 5 op woon werk verkeer smorgens 1u30 met de fiets en savonds weer. Ben ook pas thuis rond 17u.
Train 4 daagjes de week en dan 1 x de week wat thaibox voor de fun en regelmatig op de middag een 5-6km joggen. Als je echt wil is dat goed te doen.

Ik zou me eerst een goed voedingsschema opstellen.
 
Gezien je stats en vragen neem ik aan dat je nog een beginner bent? Ja je kan prima vet verliezen en spiermassa opbouwen ondanks een fysiek zware baan. Je onderhoudsniveau qua calorieën komt door je werk waarschijnlijk een stuk boven die van een gemiddelde man, dit geeft je veel speelruimte om vetmassa te verliezen.

Qua training zou ik je aanraden een minimalistisch fullbody schema te volgen zoals Stronglifts 5x5. Door je werk zal je herstel namelijk minder zijn waardoor je mogelijk niet goed zal herstellen van lange slopende trainingen. Met dit schema train je 3 dagen, je kan het dan zo inplannen dat je 1 dag in het weekend traint waardoor je maar 2x door de weeks hoeft.

Qua eten raad ik je aan een voedingsschema voor jezelf op te stellen. Vet verliezen heeft je prioriteit neem ik aan? Ik schat dat iemand van jouw gewicht en met een dergelijke baan al gauw 3000 tot 3500 calorieën nodig heeft om gelijk te blijven. Persoonlijk zou ik een voedingsschema maken waarbij je tussen de 2500 en 3000 calorieën per dag eet met minimaal 150gr eiwit, 80gr vet en de rest van je calorieën vul je op met koolhydraten. Weeg jezelf regelmatig op een zelfde tijdstip, bijvoorbeeld 's ochtends vroeg direct na het ontwaken en pas je calorieën indien nodig langzaam steeds verder naar beneden aan. Ik zou mikken op minimaal 0,5kg gewichtsverlies per week.

Probeer verder slaap echt te prioriteren, gezien slaap echt funest is voor je herstel en je herstel toch al trager zal verlopen door je fysieke baan en calorie deficit.
Ja mee eens, zoiets als stronglifts doen en eventueel 2x per week ipv 3:-))
 
Gezien je stats en vragen neem ik aan dat je nog een beginner bent? Ja je kan prima vet verliezen en spiermassa opbouwen ondanks een fysiek zware baan. Je onderhoudsniveau qua calorieën komt door je werk waarschijnlijk een stuk boven die van een gemiddelde man, dit geeft je veel speelruimte om vetmassa te verliezen.

Qua training zou ik je aanraden een minimalistisch fullbody schema te volgen zoals Stronglifts 5x5. Door je werk zal je herstel namelijk minder zijn waardoor je mogelijk niet goed zal herstellen van lange slopende trainingen. Met dit schema train je 3 dagen, je kan het dan zo inplannen dat je 1 dag in het weekend traint waardoor je maar 2x door de weeks hoeft.

Qua eten raad ik je aan een voedingsschema voor jezelf op te stellen. Vet verliezen heeft je prioriteit neem ik aan? Ik schat dat iemand van jouw gewicht en met een dergelijke baan al gauw 3000 tot 3500 calorieën nodig heeft om gelijk te blijven. Persoonlijk zou ik een voedingsschema maken waarbij je tussen de 2500 en 3000 calorieën per dag eet met minimaal 150gr eiwit, 80gr vet en de rest van je calorieën vul je op met koolhydraten. Weeg jezelf regelmatig op een zelfde tijdstip, bijvoorbeeld 's ochtends vroeg direct na het ontwaken en pas je calorieën indien nodig langzaam steeds verder naar beneden aan. Ik zou mikken op minimaal 0,5kg gewichtsverlies per week.

Probeer verder slaap echt te prioriteren, gezien slaap echt funest is voor je herstel en je herstel toch al trager zal verlopen door je fysieke baan en calorie deficit.

Geachte Jaap, dankje voor uw snelle reactie.
Ik ben een endomorph type, ik kom door koolhydraten heel snel aan.
Maar ik zal uw advies ten harte nemen.

Kent u een programma of website waar ik mijn eigen eten kan samenstellen en uitrekenen?
 
Je gaat geen spieren kweken door je werk.

Trainen heeft wel degelijk zin ookal heb je zwaar werk.

Wordt trainen overbodig om op een goede/gebalanseerde progressie uit te komen m.b.t. spieropbouw als je ook zwaar werk doet? Nee, trainen heeft wel degelijk zin (= eens met je opmerking)

Ga je door zwaar werk geen spieren kwerken? (= totaal niet mee eens).

Tuurlijk gaat werk nooit een gebalanceerd trainingsschema evenaren doordat je nou eenmaal met werken je spieren anders belast en met name een (beperkte) set spiergroepen veel meer en sommige spiergroepen juist helemaal niet, maar zeg alsjeblieft niet dat zwaar werk niet bij gaat dragen aan spiergroei. Alsof je bijvoorbeeld met 8 uur lang vaten olie op een heftruck tillen (in combinatie met een juist voedingsschema) helemaal geen spiermassa aan zou zetten omdat je 's avonds niet ook nog naar de sportschool gaat. (Dat je dan een mooi gebalanceerd ontwikkeld lichaam krijgt waarin evenveel aandacht aan alle spiergroepen wordt besteed natuurlijk niet nee).
 
Geachte Jaap, dankje voor uw snelle reactie.
Ik ben een endomorph type, ik kom door koolhydraten heel snel aan.
Maar ik zal uw advies ten harte nemen.

Kent u een programma of website waar ik mijn eigen eten kan samenstellen en uitrekenen?

Je komt niet sneller aan van koolhydraten dan van eiwitten of vetten, dat is een fabeltje. Het gaat om het aantal calorieën dat je eet, stel dat je boven 300 calorieën "teveel" eet op een dag dan maakt het vrijwel niets uit of dit eiwitten/vetten of koolhydraten zijn voor de hoeveelheid vettoename. Het kan wel zijn dat je makkelijker "teveel" koolhydraten eet omdat deze voor veel mensen het minst verzadigend zijn, vooral producten met weinig vezels. Zelf gebruik ik myfitnesspal.nl om voeding uit te rekenen.
 
Je kan inderdaad een app gebruiken voor je voeding. Maar ook bijvoorbeeld excel.
In onderstaande link staat info over het opstellen van een voedingsschema inclusief een excel sheet waarin je alles kan berekenen.
Sticky - Geupdatet excel voedingsschema
 
Wordt trainen overbodig om op een goede/gebalanseerde progressie uit te komen m.b.t. spieropbouw als je ook zwaar werk doet? Nee, trainen heeft wel degelijk zin (= eens met je opmerking)

Ga je door zwaar werk geen spieren kwerken? (= totaal niet mee eens).

Tuurlijk gaat werk nooit een gebalanceerd trainingsschema evenaren doordat je nou eenmaal met werken je spieren anders belast en met name een (beperkte) set spiergroepen veel meer en sommige spiergroepen juist helemaal niet, maar zeg alsjeblieft niet dat zwaar werk niet bij gaat dragen aan spiergroei. Alsof je bijvoorbeeld met 8 uur lang vaten olie op een heftruck tillen (in combinatie met een juist voedingsschema) helemaal geen spiermassa aan zou zetten omdat je 's avonds niet ook nog naar de sportschool gaat. (Dat je dan een mooi gebalanceerd ontwikkeld lichaam krijgt waarin evenveel aandacht aan alle spiergroepen wordt besteed natuurlijk niet nee).

Tis maar wat jij spiermassa noemt.En bijdragen aan spiermassa noemt.

Dat is in mijn ogen wrs anders dan in de uwe. Zal het iets doen tov mensen die op een bureautje zitten ja. Maar een wat ik deftige fysiek noem,neen.

Veel mensen gekend (waaronder ik) die zwaar werk hadden en pas massa zijn beginnen aanmaken toen ze begonnen trainen.

Wil die olievatenversleurende niet trainende beesten wel eens zien dan.
 
Laatst bewerkt:
Wil die olievatenversleurende niet trainende beesten wel eens zien dan.

22.jpg


;)
 
Ik heb altijd zwaar werk gedaan, vrachtwagens laden en lossen, groenvoorziening met boomstammen hakken en sjouwen, trappen schuren en schilderen en sloopwerk. Dit is mijn mening:

Spieren helpen je met je baan, je baan helpt je niet aan spieren.
Je doet je werk, en je gebruikt je spieren.
En dat is het, je gebruikt je spieren voor je werk, niet om te groeien.
Er is geen mind muscle connection tenzij je die zware boormachines gaat curlen ofzo.

Door zwaar fysiek werk krijg je wel kracht.
Dat is ook waarom sommige mensen met een zware fysieke baan er niet sterk uitzien, maar het echt wel zijn.
Mijn vader bijvoorbeeld, geen gram spier, dikke pens, ongezond eten, maar heeft altijd schepen gelost met de hand.
Hij tilt op zijn 55e nog steeds een koelkast de trap op 3 hoog, alleen.
Veel van de sterkste mannen begonnen als kind met zwaar werk op de boerderij.
 
Waar je wel last van kan hebben indien je traint en dan nog eens zwaar werkt, is dat je moe kan zijn tijdens de dag wanneer je werkt. Voor jou zal dat zeker het geval zijn afgaande op de job beschrijving (veel trappen, zware machines sleuren, enz..) die je geeft. Zeker indien je de dag ervoor benen getraind hebt. Ik zou dus in jouw plaats mijn benen op vrijdagavond trainen. In zware metiers zie je dat bodybuilders meestal niet de actiefste werkers zijn omdat ze zich loom voelen van het vele trainen. Ik fiets ook naar mijn werk (1 u heen en 1 u terug) en ik voel dat ook de dagen dat ik veel moet staan en weinig kan gaan zitten. Dat is niet te vergelijken met de dagen dat ik aan een bureau zit.
 
Waar je wel last van kan hebben indien je traint en dan nog eens zwaar werkt, is dat je moe kan zijn tijdens de dag wanneer je werkt. Voor jou zal dat zeker het geval zijn afgaande op de job beschrijving (veel trappen, zware machines sleuren, enz..) die je geeft. Zeker indien je de dag ervoor benen getraind hebt. Ik zou dus in jouw plaats mijn benen op vrijdagavond trainen. In zware metiers zie je dat bodybuilders meestal niet de actiefste werkers zijn omdat ze zich loom voelen van het vele trainen. Ik fiets ook naar mijn werk (1 u heen en 1 u terug) en ik voel dat ook de dagen dat ik veel moet staan en weinig kan gaan zitten. Dat is niet te vergelijken met de dagen dat ik aan een bureau zit.

Ik fiets 1u30 heen en 1u 30 terug. Ik merk niets als ik dan de hele dag moet staan.

Loom voelen tijdens mn werk van het vele trainen heb ik ook geen last van. Spierpijn wel. Gewoon op de tanden bijten en werken.
 
Ik heb altijd zwaar werk gedaan, vrachtwagens laden en lossen, groenvoorziening met boomstammen hakken en sjouwen, trappen schuren en schilderen en sloopwerk. Dit is mijn mening:

Spieren helpen je met je baan, je baan helpt je niet aan spieren.
Je doet je werk, en je gebruikt je spieren.
En dat is het, je gebruikt je spieren voor je werk, niet om te groeien.
Er is geen mind muscle connection tenzij je die zware boormachines gaat curlen ofzo.

Door zwaar fysiek werk krijg je wel kracht.
Dat is ook waarom sommige mensen met een zware fysieke baan er niet sterk uitzien, maar het echt wel zijn.
Mijn vader bijvoorbeeld, geen gram spier, dikke pens, ongezond eten, maar heeft altijd schepen gelost met de hand.
Hij tilt op zijn 55e nog steeds een koelkast de trap op 3 hoog, alleen.
Veel van de sterkste mannen begonnen als kind met zwaar werk op de boerderij.
Dat is juist. Je ziet dat ook bij firma's zoals DHL bij diegenen die gans de nacht de vliegtuigen laden en zware containers moeten duwen en trekken.
 
Ik fiets 1u30 heen en 1u 30 terug. Ik merk niets als ik dan de hele dag moet staan.

Loom voelen tijdens mn werk van het vele trainen heb ik ook geen last van. Spierpijn wel. Gewoon op de tanden bijten en werken.
Dan ben jij een speciaal geval, maar dat wist ik al. :D Wat werken betreft, hangt het ervan af wat je moet doen. Als je op de bouw werkt en regelmatig laddertjes op moet met materiaal of op de luchthaven containers moet laden en lossen, zal je het verschil wel voelen wanneer je de dag ervoor goed gesquat hebt. Dan heb je echt geen zin om dat werk te doen en zijn die dagen niet te vergelijken met de andere dagen. Da's toch mijn ondervinding. Zwaar werk doe ik niet meer maar ik kan het mij nog goed herinneren. Die dagen dat ik te lui was om mij te bukken om iets op te nemen.
 
Ben jij die zot die mij dan 's morgens voorbijfietst op de HST route?
 
Dan ben jij een speciaal geval, maar dat wist ik al. :D Wat werken betreft, hangt het ervan af wat je moet doen. Als je op de bouw werkt en regelmatig laddertjes op moet met materiaal of op de luchthaven containers moet laden en lossen, zal je het verschil wel voelen wanneer je de dag ervoor goed gesquat hebt. Dan heb je echt geen zin om dat werk te doen en zijn die dagen niet te vergelijken met de andere dagen. Da's toch mijn ondervinding. Zwaar werk doe ik niet meer maar ik kan het mij nog goed herinneren. Die dagen dat ik te lui was om mij te bukken om iets op te nemen.

Ik heb de laatste jaren ook gewoon werk. Af en toe zitten er nog wel dagen tussen van met de hand laden en lossen. Of ganse dagen rechtstaan komt ook nog regelmatig voor.

Maar vroeger had ik vaak fysiek zwaar werk. Mijn trainen heeft mn job nooit negatief beinvloed ,integendeel. Wat anderen met 2 moesten lossen deed ik gewoon alleen.

En je moest ook,als je niet meedraaide dan kreeg je rammel gewoon :)
 
Back
Naar boven