Fitness Seller

zwaar of licht abs trainen ?

Bezoekers in dit topic

DarkLegion

Dutch Bodybuilder
15 jaar lid
Lid geworden
9 okt 2002
Berichten
276
Waardering
0
Is het nou beter buikspieren te trainen door mt licht gewicht meerdere reps te doen of juist minder reps en zwaarder?(met het oog op iemand zonder vetbuikje) Tijd terug op het forum las ik dat je moet doorgaan totdat je niet meer kan.. Maar dan ga je het verzuren, is toch ook niet goed??
 
Als je de oefeningen goed en langzaam doet haal je meestal niet zo veel herhalingen. Vaak zie je mensen op zo´n Ab geval achter elkaar honderden herhalingen maken maar al zouden ze het langzaam en geconcentreerd doen zouden ze niet tot de tien komen. En dan werkt het. Goed concentreren en ff vasthouden. Je moet ze voelen werken niet simpel de beweging maken. En uiteraard geldt dit voor alles maar vooral met buik zie je vaak foute dingen.
 
Je moet je buikspieren net zo trainen als elke andere spier, dus gewoon zwaar, perfecte vorm!
 
Mee eens, zwaar trainen. weinig reps.
1x per week goed aanpakken moet genoeg zijn.
 
Blijkbaar deed ik ze vroeger niet goed. Nu gebruik ik een machine die is ruim voldoende om me spierpijn te geven na 4 of 5 sets met een beperkt aantal reps.. bij de weighted incline obliques (hangen vanaf een bankje) mag ik blij zijn dat ik 2x12 reps haal voor L /R.
 
Hangt er helemaal vanaf wat je met zwaar bedoelt... Als je weinig herhalingen bedoelt, dan sla je de plank mis. Zwaar trainen kan ook met meerdere herhalingen. Als je buik met 8hh doet, zal dat weinig effect opleveren...
Spiergroepen die niet als 'normale' spiergroep aangezien moeten worden (normaal=dus weinig tot erg weinig hh 4-8), zijn abs, kuiten, strapz, onderarmen...
 
Met gewicht, maar net genoeg dat je 12-15 perfecte reps krijg. Dus langzaaaaam, volledige bewegingsuitslag (op rek beginnen) en piekcontractie
 
Idd. rustig maar zonder toevoeging van veel gewicht. Buikspieren wil je niet groter maken, maar strakker. Hoe groter je buikspieren, des te groter je middel.
Je moet ze juist klein en strak houden.
Maar vergeet niet dat de zichtbaarheid van je buikspieren meer met je dieet te maken heeft als met je buikspiertraining.
 
Originally posted by Robin
Hangt er helemaal vanaf wat je met zwaar bedoelt... Als je weinig herhalingen bedoelt, dan sla je de plank mis. Zwaar trainen kan ook met meerdere herhalingen. Als je buik met 8hh doet, zal dat weinig effect opleveren...
Spiergroepen die niet als 'normale' spiergroep aangezien moeten worden (normaal=dus weinig tot erg weinig hh 4-8), zijn abs, kuiten, strapz, onderarmen...

En waarom is dat?? Omdat je ze nogal veel gebruikt in het dagelijks leven bedoel je? Onderarmen gebruik je om alles vast te houden, abs gebruik je ook met lopen, draaien, etc, en op je kuiten loop je de hele dag? Bedoel je dat? Zelf gebruik ik trouwens nooit 4-8 reps, ik doe meestal 6-10, af en toe 12, maar ik gebruik die rep range voor elke spiergroep.
 
Tja, zoveel hoofden zoveel zinnen.. ik weet wel dat ik er horendol van werd om de abtronic of hoe dat ding ook mag heten 100x te moeten gebruiken om wat te voelen.. maar ik deed 'm dan ook niet goed. Je moet de buikspieren dus aanspannen.

Overigens ben ik nogal bang voor gewone buikspieroefeningen vanaf de vloer (crunches ?) omdat ik chronisch RSI heb (nek,schouders) Maar vreemd genoeg (of juist niet vreemd?) blijken bijv. mijn schouders minder snel pijn te doen sinds ik met KT begonnen ben.. dus dat kan wellicht voor gewone ongewogen buikspiertraining ook opgaan.. ??? Dat zei tenminste de instructeur op de sportschool, dat je nek er aan went, zolang je maar naar het plafond blijft kijken moet het goed gaan..

Wellicht afwisselen misschien? De ene keer een heleboel herhalingen, de andere keer heel zwaar gaan? Bij ons op de sportschool worden bijv. bijna elke dag van 1000-1015 buikspiertrainingen gegeven.. wel zo gezellig en motiverend met een groep vrouwen (nog geen man gezien daar!). En een andere keer weer heel zwaar gaan....
Buikspieren extreem veel aandacht geven is nergens voor nodig zeggen ze.. je buikspieren zie je pas wanneer je vet% heel laag is, dus extra trainen heeft geen zin.
En ook, als je ze zwaar genoeg aanpakt (hetzij door veel hh/reps, hetzij door veel extra gewicht bijv. met ab machine) dan heb je gegarandeerd VEEL spierpijn en is 2x per week ruim voldoende.

Dus voortaan maar 2x per week voluit en za slechts 1 heel zware set (depletie-oefening).

Heel veel woorden eig. om te zeggen dat het niet superveel uitmaakt, maar dat je in principe bij een goede uitvoering nooit tot heel veel reps/hh zou moeten kunnen komen...

Maar wie ben ik...
 
Originally posted by frietbakker


En waarom is dat?? Omdat je ze nogal veel gebruikt in het dagelijks leven bedoel je? Onderarmen gebruik je om alles vast te houden, abs gebruik je ook met lopen, draaien, etc, en op je kuiten loop je de hele dag? Bedoel je dat? Zelf gebruik ik trouwens nooit 4-8 reps, ik doe meestal 6-10, af en toe 12, maar ik gebruik die rep range voor elke spiergroep.

Inderdaad...
 
Ik train zelf op een matje met z'on abs geval.. Omdat ik nogal snel rugpijn krijg. Zonder zón abs geval (waarmee je crunches doet) moet ik al snel stoppen voor me rug.. Maar met z'on ding voel ik het ook goed in me buik, hou em 1a2 sec vast en ga weer rustig terug. Maar red wel zón 20 a 22 keer..voer het gewicht op en met vol gewicht red ik 16x.. is dit dan al teveel ?
 
Laatst bewerkt:
Bij ons in de sportschool staat sinds kort een "bodybow"

http://www.bodybow.nl/
Kijk ff bij " training - oefening - revelalidatie "
het is het eerste apparaat, waar dat lekkere ding op licht.

Moet zeggen dat dit een zeer effectief apparaat is.
 
Ik train ze altijd 3 X 20.
Maar sinds kort hebben ze op de sportschool zo'n power-plate, dat heb ik ook ff geprobeerd, met een buikspieroefening.

Tering wat een spierpijn heb ik daar aan over gehouden, ik kon 2 dagen amper lachen of diep ademhalen.
Volgens mij werkt dat ding best wel goed!:D
 
Kan wel kloppen... Dat zijn een van de zeer weinig oef. waarbij de powerplate werkt...
 
ik doe beide... bij kickboxen veel herhalingen.. heel licht

en bij fitness pak ik meestal wat gewicht bij en voer ik em langzaam uit.. meestal doe ik t zo dat ik dan net niet de 8 kan halen. dan voel ik t beste.
 
Originally posted by Ar Double u
Ik train ze altijd 3 X 20.
Maar sinds kort hebben ze op de sportschool zo'n power-plate, dat heb ik ook ff geprobeerd, met een buikspieroefening.

Tering wat een spierpijn heb ik daar aan over gehouden, ik kon 2 dagen amper lachen of diep ademhalen.
Volgens mij werkt dat ding best wel goed!:D

Wat moet ik me erbij voorstellen bij zón powerplate? Zegt me namelijk helemaal niks :(
 
powerplate is een merknaam van een trilplaat, maar misschien is dit wat voor een nieuwe thread. Kunnen mensen hun mening geven of info.
 
volgens mij bestaan je buikspieren voornamelijk uit slowtwitchvezels. Wat dus betekent dat het een "uithoudingsvermogen"spier is. Lijkt mij dat je die dan traint met veel herhalingen,als je ze al zou trainen.
Ik train me buikspieren altijd met minstens 15-20 reps per set.
 
Ik vind die powerplate maar niets hoor. Bij mij hebben ze er 2 staan, maar het enige wat ik ervan krijg is een jeukende kont en het ziet er zo stom uit om midden in die zaal aan je kont te krabben dus ik gebruik hem niet meer.:D
 
Back
Naar boven