AndroidHealthClinic

Nieuws Zwaarlijvige mensen betalen dubbel voor levensverzekering (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Ano_91_2

Advanced Bodybuilder
Lid geworden
7 dec 2012
Berichten
1.277
Waardering
94
Lengte
2m24
Massa
48kg
Vetpercentage
34%
''Als u een schuldsaldoverzekering afsluit voor een hypotheeklening, bent u maar beter géén rokende politieman met overgewicht. Sinds gisteren berekenen verzekeringsmaatschappijen de premies op basis van uw levensstijl: zwaarlijvige mensen betalen ruim het dubbel.
Als u vandaag een schuldsaldoverzekering of levensverzekering afsluit, mag u vragen over uw gewicht en uw beroep verwachten. Tot nu toe berekenden verzekeraars de premie op uw rookgedrag en vooral op basis van uw geslacht, maar dat laatste is discriminerend volgens het Europese Hof van Justitie. Sinds gisteren moeten andere criteria gelden.

De meeste verzekeraars nemen uw body mass index (BMI) in het vizier: uw gewicht in kilogram gedeeld door uw lengte in meter in het kwadraat. Gezonde mensen hebben een BMI tussen 18 en 25. Wie hoger uitkomt, moet hogere premies vrezen. ‘Maar u hoeft geen schrik hebben met een BMI van 26 of zelfs 28', zegt Gerrit Feyaerts van AG Insurance.

Ook bij Axa rekenen ze met een ruime marge: ‘Pas boven de 30 komt er een extra premie bij', zegt woordvoerder Nick Orbaen. ‘Met een BMI van 31 wordt de premie vermenigvuldigd met 2,2.'

Vervroegd overlijden

De redenering is eenvoudig: zwaarlijvige mensen hebben een grotere kans op een vervroegd overlijden, waardoor de verzekeringsmaatschappij een hoger risico loopt om te moeten uitbetalen. Om die reden betalen ook rokers meer: bij Axa 1,4 keer de normale premie.

‘De belangrijkste taak van een verzekeringsmaatschappij bestaat erin een evenwicht te vinden tussen de premies die binnenkomen en de verwachte schadegevallen', zegt Wauthier Robyns van Assuralia, de koepel van verzekeraars. ‘Elke maatschappij moet voor zichzelf uitmaken hoe ze dat evenwicht vinden.'

Axa neemt ook uw beroep in rekening. ‘We gaan dat bij iedereen individueel bekijken', zegt Orbaen. ‘Als u op uw werk gewapend rondloopt, bijvoorbeeld als veiligheidsagent of politieman, stijgt de kans dat u in een vuurgevecht terechtkomt. Om die reden verdubbelen we de premie of vermenigvuldigen we met 2,5.'

Wie een ‘veilig' beroep uitoefent achter een bureautje in Brussel, moet geen extra premie ophoesten. ‘En ook metaalarbeiders, dakwerkers, truckers en brandweermannen moeten zich geen zorgen maken', zegt Orbaen. ‘Zelfs piloten hebben niets te vrezen, zolang ze voor een geregistreerde luchtvaartmaatschappij vliegen.'

Fijnere berekening

Axa is voor zover bekend de enige verzekeringsmaatschappij die vanaf vandaag ook de beroepen in rekening neemt. Maar schrik om duurder uit te vallen, is er niet. ‘Integendeel: door deze onderverdeling kunnen we de premies veel fijner berekenen, waardoor we voor de meeste mensen een stuk goedkoper zullen uitkomen.'

Maar daar zijn ze bij AG niet van onder de indruk. ‘Wij kiezen voor grote groepen omdat we de voorkeur geven aan solidariteit', zegt Feyaerts. ‘Als nu zou blijken dat we geen goed evenwicht hebben tussen de risicogroepen, kunnen we niet uitsluiten dat we alsnog veranderen.'

De meeste mensen nemen een levensverzekering bij het afsluiten van een hypotheeklening en betalen de premie in één keer of als onderdeel van de maandelijkse afbetaling. Voor wie al een dergelijke verzekering heeft, verandert er niets. Ook wie gevaarlijke hobby's uitoefent of voor langere tijd in Afrika of Azië verblijft, is net als vroeger duurder af dan mensen die minder risico lopen.''

http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=DMF20121221_00411509

Terecht?
 
nee want mijn bmi is ook hoog :(

Ze houden geen rekening met VP
 
In principe wel terecht, maar dan mogen de zorgverzekeringen ook gelijk de mensen meer laten betalen die constant naar de apotheek gaan voor een shitload aan medicijnen en de mensen die nooit wat hebben een stuk minder laten betalen.
 
Lol ik heb ook een bmi boven de 30 en weet wel zeker dat mijn vp niet ver boven 15 zit.
 
In principe mee eens. Behalve dat het wordt bepaald door de BMI, want dat geeft totaal geen inzicht in de gezondheid van een persoon.

Ik heb al gehoord van een andere manier, die rekening houd met Vp nzo. Op die manier kon er geen ripped ass mtf die 20kg boven z'n lengte zit als zwaarlijvig worden beschouwd. Die manier stem ik onmiddellijk voor!
 
Dikke mensen zijn niet perse ongezonder. Kwam laatst uit een onderzoek naar voren.
Dikke mensen betalen veel meer belasting dan magere mensen. Immers ze consumeren meer, moeten vaker andere matrassen/banken aanschaffen. Houden de horeca bezig (mac donalds/cafetaria/chinees). Laat dikke mensen lekker hun ding doen, rokers lekker roken, drinkers lekker drinken. Al dat geregel.
Vroeger was alles beter zonder al die achterlijke regels.
Als iemand met zijn 25ste een huis koopt moet hij 55 worden voordat hij het huis dadelijk af heeft gelost. Dat zullen de meeste wel halen. Plus vaak is niet het hele bedrag verzekerd, maar ongeveer 75%, dus nar 25 jaar zijn ze dan wel over hun risico heen. Als je dit aanvecht bij een rechter kunnen ze denk ik niks. Pure discriminatie. Als iemand een erfelijke afwijking heeft, wat dan? Of iemand komt 25 kg aan, nadat hij het contract heeft afgesloten, rookt dan ineens een pakje per dag en drinkt een krat bier per dag? Hoe gaan ze daar mee om?
 
Ik zie alleen maar premieverhogingen? Waar zijn de premieverlagingen voor mensen die gezond leven? Het ziet er weer uit als geldklopperij.
 
Ik vind het goed dat ze het doen, maar waarom BMI???? neem dan VP...

edit* dat stuk van "gevaarlijke" beroepen vind ik dan weer wel onzin.
 
Laatst bewerkt:
Ik neem aan dat het terecht is anders zouden maatschappijen het niet doen. Waarom is dit een probleem? Premies voor wie extra gezond leeft mogen idd wel naar beneden, maar is ws moeilijker te controleren.
 
Een hoop mensen vergeten dat dit een begin is.

De eerste stap is gezet, nu kunnen ze beginnen met elk jaar meer regels en meer beoordelingspunten er in te zetten zodat je steeds meer gaat betalen. Dit doen ze dan wel langzaam zodat het langzaam geaccepteerd wordt.
 
Beetje krom als bijv. een agent een dubbele premie of zelfs 2,5 keer de premie moet gaan betalen terwijl de kans dat hij komt te overlijden tijdens het uitoefenen van zijn beroep in Nederland nog geen 1% is. Waarom dan meteen 100-150% meer betalen?

bovendien moeten als er premies omhoog gaan voor risicofactoren ook premies omlaag gaan. De oorspronkelijke premies zijn niet voor niets al vastgesteld door een gemiddelde te nemen van het te verwachten levensjaar. Waarop zijn anders de huidige premies berekend?
 
Achterlijk. Laat mensen lekker zelf bepalen hoe ze met hun lichaam omgaan.
Hier begint het mee idd. Draait er uiteindelijk op uit dat iedereen die op wat voor manier dan ook risico's neemt in zijn leven (beginnend bij roken en ongezond eten, maar later ook gevaarlijk werk, hobby's, sport, autorijden, fietsen, wandelen, aan je kont krabben, etc) extra moet gaan betalen. Wat dus een ideaalbeeld schept van de saaie lul met een kantoorbaan (of thuiswerken, nog beter) die 's avonds met een zak chips op de bank hangt voor de tv, wat dan uiteindelijk weer leidt tot meer zwaarlijvigheid.
 
Ik heb 30+ bmi.... fuarkk..
 
Een hoop mensen vergeten dat dit een begin is.

De eerste stap is gezet, nu kunnen ze beginnen met elk jaar meer regels en meer beoordelingspunten er in te zetten zodat je steeds meer gaat betalen. Dit doen ze dan wel langzaam zodat het langzaam geaccepteerd wordt.
Laat gewoon de markt fair value bepalen, simpel. Als mensen het niet meer willen betalen hebben ze die keuze. En als genoeg mensen bepaalde regels niet meer pikken / het niet meer willen betalen komt er een nieuwe speler op de markt met interessantere regels en prijzen. Zo werkt de markt. Ik snap niet waarom mensen zich altijd druk maken in dit soort zaken. En dat is hetzelfde soort mensen dat wilt dat de overheid dan ingrijpt en guess what, vanaf dan gaat het pas echt goed mis.
 
Ik snap het probleem niet? Zolang ze het niet voor verplichte verzekeringen invoeren is er toch niets aan de hand? Het lijkt mij niet meer dan logisch dat je meer premie betaalt voor een levensverzekering wanneer je een hoger risico op sterfte hebt.
 
Pfoe, gelukkig mijn BMI is 27 nu gauw cutten.. En nooooit meer bulken!! Stel je eens voor..
 
Met mensen die aan krachttraining doen, is geen rekening mee gehouden. Een BMI zegt ook niet alles, maar het is wel heel makkelijk om mee te rekenen, vandaar. Doet me denken aan de slogan: leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker. :( Daarnaast is een deskjob ook zeker niet gezond want je zit de hele dag. Kortom, weer een mooi staaltje prutswerk om weer meer geld uit andermans portemonnee te kloppen.
 
Laatst bewerkt:
Back
Naar boven