Fitness Seller

Nieuws Zwakke medemens wederom voorrang!! (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

bascross

Massive Warrior
15 jaar lid
Lid geworden
2 sep 2005
Berichten
18.072
Waardering
2.878
Lengte
1m97
Massa
108kg
Vetpercentage
14%
Wit MBO-schooltje wil zwart worden

Hé, die kenden we nog niet. Terwijl overal in Nederland witte scholen hoger in aanzien staan en zwarte scholen alles op alles zetten om ook wat witte buurtkindertjes op te kunnen nemen, draaien ze in Harderwijk de zaak keihard om. Tja, Harderwijk. Op de plek waar een 'zwarte' nog een heuse bezienswaardigheid is wil men er kennelijk ook graag bijhoren. En daarom geldt op het Soma College (MBO) al enige tijd de 'Zwarte Stratenmakers Eerst' policy. (Bewijs hierrr.) Dit houdt in: een ieder die aan de schooldeur klopt voor bijvoorbeeld een opleiding tot machinist wordt eerst even doorgelicht op huidskleur. Witte kinders mogen deelnemen aan een loting en kunnen thuis op de bank gaan zitten bidden voor een goede afloop, zwarte kinders worden zo huppakee toegelaten. Welkom op het Soma College jongens! Hetzelfde geldt trouwens voor de dames, dit in het kader van de 'gezellie'-factor. 'Diversiteitsbeleid' noemen ze dat. De positieve discriminatie kwaal is nu dus ook doorgedrongen tot de wereld van de hijskraanbestuurders en wegenbouwers in wording. Hiep Hoi.

Hier de brief: [Link niet meer beschikbaar]

Bron: [Link niet meer beschikbaar] (betrouwbaar dus)

Goed idee?
 
lijkt me handiger om iemand op ze kwaliteiten enzo aan te nemen, maarja zo kan het dus ook
 
Positief, negatief.. discriminatie is gewoon niet goed maar zal altijd wel worden toegepast... shit hapens..
 
Goed nieuws voor Jesaja zou ik zeggen :D
 
ziekelijk idee
 
Zwaar professioneel en objectief bericht.
 
Welke vrouw wilt er nu hijskraanbestuurder worden of uberhaut in de bouw werken????
 
Welke vrouw wilt er nu hijskraanbestuurder worden of uberhaut in de bouw werken????

Pincipieel lomp besluit van deze school. Kwaliteiten zijn ondergeschikt aan de pigment van je huid en je geslacht. Trieste zaak..
 
Zwaar professioneel en objectief bericht.

Achja, de desbetreffende brief staat erbij, kan me niet voorstellen dat ze die verzonnen hebben.
 
Pincipieel lomp besluit van deze school. Kwaliteiten zijn ondergeschikt aan de pigment van je huid en je geslacht. Trieste zaak..

Ik weet niet of ik het eens ben met het besluit (al kan ik er wel argumenten voor bedenken), maar met bovenstaande ben ik het ook niet eens en advocaat van de duivel spelen is ook wel eens leuk: Wat ik uit de brief haal is dat er ná de ´kwaliteitsmeting´ een loting plaatsvindt. Ze zijn feitelijk dus van gelijke kwaliteit. Er is dus niets ´ondergeschikt´.

En ik denk dat het ook afhankelijk is van de getallen waar je over spreekt. Stel, je hebt 60 opleidingsplekken en er melden zich 6 allochtonen en vrouwen aan op een totale groep van 70 man. Dan neemt de kans op een opleiding voor een autochtone man af van 0,86 naar 0,84. En wellicht wat flauw: als je uit wordt geloot, is het onmogelijk om te zeggen dat het door de voorrang van vrouwen of de allochtonen is gekomen: er worden 10 mensen uitgeloot: zelf al zouden alle allochtonen en vrouwen uitgeloot worden, dan nog moeten er een aantal autochtone mannen uit. Nadien is niet met zekerheid vast te stellen of jij tot de 4 ´dubbele´pechvogels behoort. Zoals ik al aangaf, dat is een beetje flauw... :o

Maar dergelijke middelen zijn naar mijn idee niet per definitie verkeerd als de verhoudingen heel erg scheef zijn. Als de beroepsgroep of de maatschappij er bij is gebaat, valt er wat voor te zeggen. Stel nu dat aangetoond kan worden dat een meer gemengd team van mensen op de werkvloer een gunstig effect heeft op het bedrijf. Ik zeg niet dat het zo is, maar gezien het feit dat het mogelijk is, wil ik de positieve discriminatie niet bij voorbaat weggooien. (te calvinistisch :D) Op basis van het Geenstijl kan ik echter die afweging niet maken.

Overigens valt op het kwaliteitenpunt aan te merken dat ook dat ongefundeerde discriminatie kan zijn: wie zegt dat iemand die een 7 haalt voor Engels een betere kraanmachinist wordt dan iemand die een 6 heeft gehaald?
 
Hoezo niet ondergeschikt? Een allochtoon wordt sowieso geplaatst als hij aan de eisen voldoet, een autochtoon moet worden ingeloot. Een autochtoon is dus ondergeschikt, want hij heeft minder kans om aan de opleiding te mogen beginnen.
 
Tegenwoordig heb je het als beroepsallochtoon vele malen beter als autochtoon.
Gaat toch al 40 jaar lang zo door.
 
Allemaal van die fantastische linkse initiatieven. Dure hobbie al bij al.
 
Hoezo niet ondergeschikt? Een allochtoon wordt sowieso geplaatst als hij aan de eisen voldoet, een autochtoon moet worden ingeloot. Een autochtoon is dus ondergeschikt, want hij heeft minder kans om aan de opleiding te mogen beginnen.

Dat klopt als een bus. Maar het ging in mijn reactie om kwaliteiten die ondergeschikt zijn aan afkomst. (zoals gesteld door gewaardeerd lid Worf :D) Dat is niet het geval volgens mij. Het is dus puur een kwestie van afkomst, niet van kwaliteiten. Een allochtoon die de juiste kwaliteiten niet heeft, komt niet door de eerste selectieprocedure. Daarna hebben ze een voordeel bij de loting.
Ik vraag me ook af of het in beginsel een wenselijke situatie is, maar zoals ik aan heb proberen te geven zitten er wat meer kanten aan het verhaal.
 
Een allochtoon op heavy machinery?!? Waar is dat goed voor...? Te weinig ramkraken tegenwoordig??
 
Ik snap de hele hype "positieve discriminatie" überhaupt niet.

Bedrijven die voor 10% van het topmanagement vrouwen willen. Why, why, why? Waarom wordt er niet enkel en alleen gesorteerd op kwaliteiten voor de desbetreffende functie, of het nou onderwijs of een baan is interesseert mij niet.
 
Ik snap de hele hype "positieve discriminatie" überhaupt niet.

Bedrijven die voor 10% van het topmanagement vrouwen willen. Why, why, why? Waarom wordt er niet enkel en alleen gesorteerd op kwaliteiten voor de desbetreffende functie, of het nou onderwijs of een baan is interesseert mij niet.
anders gaan feministische groeperingen protesteren? :D
 
Ik snap de hele hype "positieve discriminatie" überhaupt niet.

Bedrijven die voor 10% van het topmanagement vrouwen willen. Why, why, why? Waarom wordt er niet enkel en alleen gesorteerd op kwaliteiten voor de desbetreffende functie, of het nou onderwijs of een baan is interesseert mij niet.

Omdat vrouwen minder kans maken doordat er discriminatie is ? (zie old boys network)
En dus wilt het bedrijf een (positief) signaal geven ?
 
Dat er vrouwen discriminatie is, wil ik niet ontkennen, noch bevestigen. Afhankelijk van het bedrijf uiteraard.

Wat ik mij afvraag, waarom is dat signaal nodig? Straks krijgen we nog, 5% moet christelijk zijn, 5% moslim, 5% zwart, 5% atheïst. Is iedereen gelijk.

In mijn visie moet men eens ophouden met "alles moet gelijk en iedereen moet gelijk zijn" en moet men sorteren op kwaliteiten.
 
Back
Naar boven