XXL Nutrition

Zweet ruikt naar ammoniak (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

C5

Novice
Lid geworden
3 aug 2022
Berichten
11
Waardering
2
Lengte
1m86
Massa
94kg
Vetpercentage
12%
Beste lezers,

Ik heb de laatste 2 week last van dat mijn zweet naar ammoniak ruikt. Nu heb ik op internet gelezen dat mijn lichaam dan de benodigde energie uit mijn spieren haalt. Ik doe aan krachttraining om spieren op te bouwen, dus je kunt je voorstellen dat deze geur tijdens de training mij mentaal aardig loopt te demotiveren.

Ik houd mijn kcal inname bij elke dag. Ik eet van alle macro’s voldoende. Dus is snap niet waar het probleem ligt. Het is er ook uit het niets ingeslopen. Ik train namelijk al langere tijd en heb hier niet eerder last van gehad. Er is niks veranderd aan mijn eet, train of drink patroon.

Ik heb ik andere topics gelezen dat het ook kan liggen aan te weinig water. Mij lijkt het sterk dat dit de oorzaak is want ik drink meestal zo’n 4 liter per dag. (Tijdens de training zo’n 1,2/2L)

Heeft iemand tips voor mij? Vragen zijn ook welkom.

Alvast bedankt.
 
Begin eerst eens met je kcal en macro's te vertellen ;)
 
B2CB51A5-30EA-4266-8105-51B8573ACA47.png
 
Kleine toevoeging:

Mijn kracht is niet achteruit gegaan.
En ik heb 300kcal toegevoegd aan mijn dagelijkse iname afgelopen week.
Ik ben 1,87m lang, en weeg 111kg.
 
Hmm. Dat zijn ruim 4500kcal. Lijkt me stug dat een tekort aan eiwitten voor spierafbraak en die ammoniak lucht zorgt.
 
Bedoel je niet een te kort aan koolhydraten? Deze vullen de glycogeen opslag aan die zorgen voor de energie tijdens de training. (Heb ik mij laten informeren door google). Ik weet ook niet zeker waar het aan ligt. Maar ik weet wel dat ik er eerst geen last van had, en nu wel. En dat er in die tussentijd niks veranderd is. Daarom is dit ook een groot raadsel voor mij.
 
Je eet best veel KH, kan me niet voorstellen dat het een tekort daaraan is, tenzij je ook aan ultrarunnen doet ofzo. Schijnt wel regelmatig voor te komen bij KH gebrek. Misschien iets minder eiwit en wat mee kh? Bijna 300g kh is best veel.

Maar denk dat een bezoekje aan de huisarts geen kwaad kan. Bij diabetes, leverproblemen of te veel eiwitarbraak en of inname zodanig dat je nieren het niet aankunnen kun je ook naar ammoniak ruiken.
 
290g eiwit is veel te veel. Haal daar maar eens 100g vanaf, en veel water drinken
 
Ik heb hier ook sinds een paar weken last van maar vergat steeds de oorzaak op te zoeken. Ik heb er ook alleen last van tijdens het sporten. Toch maar eens me behoeft opnieuw uitrekenen en een banaan toevoegen voor ik naar de sportschool ga.
 
Huh? Maar het is toch:
Aceton geur = bloedsuiker = koolhydraten.
Ammoniak geur = spiereiwit = eiwitten.
Of herinner ik me dat totaal verkeerd? Japio
 
Vaak is dit een probleem van teveel eiwit eten.
 
Hmm. Dat zijn ruim 4500kcal. Lijkt me stug dat een tekort aan eiwitten voor spierafbraak en die ammoniak lucht zorgt.
Een tekort aan eiwit uit de voeding zorgt niet voor een ammoniaklucht. Het komt vaak door een combinatie van relatief weinig koolhydraten en relatief veel eiwitten. Het ontstaat dan doordat er, kortstondig, relatief veel eiwit wordt afgebroken. (De eiwit uit je voeding wordt natuurlijk ook gewoon afgebroken.) In zijn geval is de koolhydraatinname en eiwitinname hoog; de boosdoener is dan eigenlijk het eiwit. Misschien dat ie wei-eiwit voor z'n training neemt, dan heb je ook relatief meer afbraak van eiwit tijdens je training.

TS: verlaag je eiwitinname wat, en met name in de ~2 uur voor je training als daar snel verteerbaar eiwit bij zit. (En inruilen voor wat koolhydraten in die periode.)
 
Een tekort aan eiwit uit de voeding zorgt niet voor een ammoniaklucht. Het komt vaak door een combinatie van relatief weinig koolhydraten en relatief veel eiwitten. Het ontstaat dan doordat er, kortstondig, relatief veel eiwit wordt afgebroken. (De eiwit uit je voeding wordt natuurlijk ook gewoon afgebroken.) In zijn geval is de koolhydraatinname en eiwitinname hoog; de boosdoener is dan eigenlijk het eiwit. Misschien dat ie wei-eiwit voor z'n training neemt, dan heb je ook relatief meer afbraak van eiwit tijdens je training.

TS: verlaag je eiwitinname wat, en met name in de ~2 uur voor je training als daar snel verteerbaar eiwit bij zit. (En inruilen voor wat koolhydraten in die periode.)
Bedankt :thumb:
 
Is het juist niet zo dat een tekort aan vet en koolhydraten zorgt voor een ammoniaklucht?

Volgens mij komt het stinken van je zweet net als je adem door een sterke toename van ketonen. Die op hun beurt aangemaakt worden door het afbreken van vetweefsel.

Ik stink altijd significant meer in een cut dan in een bulk.
 
Is het juist niet zo dat een tekort aan vet en koolhydraten zorgt voor een ammoniaklucht?

Volgens mij komt het stinken van je zweet net als je adem door een sterke toename van ketonen. Die op hun beurt aangemaakt worden door het afbreken van vetweefsel.

Ik stink altijd significant meer in een cut dan in een bulk.
Ammoniaklucht komt niet van ketonen, die ruiken naar aceton. Ammoniaklucht komt van een stikstofverbinding (aminozuren; eiwit).
 
Is het juist niet zo dat een tekort aan vet en koolhydraten zorgt voor een ammoniaklucht?

Volgens mij komt het stinken van je zweet net als je adem door een sterke toename van ketonen. Die op hun beurt aangemaakt worden door het afbreken van vetweefsel.

Ik stink altijd significant meer in een cut dan in een bulk.
Acetoazijnzuur is een ketolichaam dat door de lever wordt gevormd tijdens ketose, en het verlaat jouw lichaam ook weer via je urine. In Ketose kan je adem ruiken naar overrijp fruit of aceton
 
Ammoniaklucht komt niet van ketonen, die ruiken naar aceton. Ammoniaklucht komt van een stikstofverbinding (aminozuren; eiwit).
Acetoazijnzuur is een ketolichaam dat door de lever wordt gevormd tijdens ketose, en het verlaat jouw lichaam ook weer via je urine. In Ketose kan je adem ruiken naar overrijp fruit of aceton

Thanks voor de verduidelijking!
 
Back
Naar boven