AndroidHealthClinic

Zwemmen: Goed voor vetverbranding of niet?

Bezoekers in dit topic

Surmeli

Novice
Lid geworden
21 feb 2014
Berichten
9
Waardering
0
Hallo allemaal,

Ik heb een vraag over zwemmen.

Ik heb op internet gelezen/begrepen dat zwemmen eigenlijk niet goed is om vet te verbranden maar meer alleen voor een mooie vorm. Je zou het eerste half uur enkel de calorieen verbranden (maaltijd in je maag) en pas daarna zou je lichaam over gaan naar vetverbranding. Ik hou het op dit moment ook maar max een halfuur vol met baantjes zwemmen. Dus ik weet niet zo goed of ik dit moet geloven en of dit wel bij ieder lichaam zo werkt?

Als jou overal calorie inname sowieso lager is dan dat je verbruikt per dag, dan gaat je lichaam toch eerder over naar vetverbranding tijdens het zwemmen?

En wat ik van huis uit heb geleerd is: Als je tijdens je trainingen niet zwaarder adem train je niet intenstief genoeg en krijg je ook niet het resultaat dat je hoopt, omdat je simpelweg niet hard genoeg gaat.

Nou moet ik zeggen dat ik bij zwemmen zowat kapot ga :D. Je zou dus zeggen dat het een ultime weightloss sport is.

Wat is jullie mening over zwemmen in combinatie met een gezond eetpatroon?
 
Hallo allemaal,

Ik heb een vraag over zwemmen.

Ik heb op internet gelezen/begrepen dat zwemmen eigenlijk niet goed is om vet te verbranden maar meer alleen voor een mooie vorm. Je zou het eerste half uur enkel de calorieen verbranden (maaltijd in je maag) en pas daarna zou je lichaam over gaan naar vetverbranding. Ik hou het op dit moment ook maar max een halfuur vol met baantjes zwemmen. Dus ik weet niet zo goed of ik dit moet geloven en of dit wel bij ieder lichaam zo werkt?

Als jou overal calorie inname sowieso lager is dan dat je verbruikt per dag, dan gaat je lichaam toch eerder over naar vetverbranding tijdens het zwemmen?

En wat ik van huis uit heb geleerd is: Als je tijdens je trainingen niet zwaarder adem train je niet intenstief genoeg en krijg je ook niet het resultaat dat je hoopt, omdat je simpelweg niet hard genoeg gaat.

Nou moet ik zeggen dat ik bij zwemmen zowat kapot ga :D. Je zou dus zeggen dat het een ultime weightloss sport is.

Wat is jullie mening over zwemmen in combinatie met een gezond eetpatroon?

dat verbrandings verhaaltje had ik in je andere topic al beantwoord.
Ademen heeft niet zozeer te maken met je verbranding maar je hartslag. Die overigens wel omhoog gaat als je niet goed adem haalt.
intesiviteit staat in direct verband met je hartslag, hoe hoger die is, hoe sneller je kcal verbrand.
Maar met een te hoge hartslag verbrand je ook spier waardoor dit niet bevorderlijk is voor BB'ers.
Niet voor lange duur dan, aka een half uur of langer.
 
dat verbrandings verhaaltje had ik in je andere topic al beantwoord. Ademen heeft niet zozeer te maken met je verbranding maar je hartslag. Die overigens wel omhoog gaat als je niet goed adem haalt. intesiviteit staat in direct verband met je hartslag, hoe hoger die is, hoe sneller je kcal verbrand. Maar met een te hoge hartslag verbrand je ook spier waardoor dit niet bevorderlijk is voor BB'ers. Niet voor lange duur dan, aka een half uur of langer.

Wat is dan handig om te doen bij deze. Als je merkt dat je ademhaling echt te hevig wordt en dat je echt alles uit de kast moet halen om nog vooruit te komen in het water wat vaker pauze te nemen tussendoor?
 
Hoelang zwem je al?

Ik begin nu net met bodybuilding/fitness maar heb al wel een carriere van 15 jaar wedstrijdzwemmen achter de rug.
Voor een ervaren zwemmer is het ademen een "fluitje" van een cent, hoewel dit natuurlijk zwaarder word maar heeft alles met techniek te maken, voor een beginner lijkt dit vrij eenvoudig maar verg nogal wat oefening.

Wat je kan doen is korte sprints, of in piramide vorm zwemmen. Lange afstand zou ik niet aanraden als je echt met bodybuilding bezig bent.
 
Mijn vader heeft vroeger intensief getraind, omdat hij niet meer kan trainen zwemt hij 5-6x per week, zwemmen is goed voor uithoudingsvermogen en ook een goede sport om je breedte eventueel te behouden. Op het gebied van vetverbranding zou ik er niet teveel op rekenen (is ook te zien hoe je lichaam erop reageert)
 
Hoelang zwem je al? Ik begin nu net met bodybuilding/fitness maar heb al wel een carriere van 15 jaar wedstrijdzwemmen achter de rug. Voor een ervaren zwemmer is het ademen een "fluitje" van een cent, hoewel dit natuurlijk zwaarder word maar heeft alles met techniek te maken, voor een beginner lijkt dit vrij eenvoudig maar verg nogal wat oefening. Wat je kan doen is korte sprints, of in piramide vorm zwemmen. Lange afstand zou ik niet aanraden als je echt met bodybuilding bezig bent.

Dankje!

---------- Toegevoegd om 08:24 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 08:23 ----------

Mijn vader heeft vroeger intensief getraind, omdat hij niet meer kan trainen zwemt hij 5-6x per week, zwemmen is goed voor uithoudingsvermogen en ook een goede sport om je breedte eventueel te behouden. Op het gebied van vetverbranding zou ik er niet teveel op rekenen (is ook te zien hoe je lichaam erop reageert)

Top dankje!
 
Zwemmen is gewoon een mooie sport. Die je voor vetverbranding gewoon kunt zien als cardio.
De intensiteit waarmee je zwemt bepaald welke energiesystemen er gebruikt worden in je lichaam.

Google maar eens op "trainen met een hartslagmeter" , "trainen in verschillende hartslagzones", etc.

Wil je vetverbranden moet je kort door de bocht meer kcal verbranden dan je met eten binnenkrijgt.
 
Back
Naar boven