MuscleMeat

Coördinatie

Bezoekers in dit topic

rabotgangster

Competitive Bodybuilder
Elite Member
10 jaar lid
Lid geworden
27 apr 2010
Berichten
1.550
Waardering
262
Lengte
1m83
Massa
90kg
Vetpercentage
20%
hoe trainen jullie uw coördinatie in de gym?
 
Hoe bedoel je? Bij vechtsport voor beginners of voor gevorderden?

Over het algemeen hebben gevorderden echte specifieke verbeterpunten. Dus daar kan ik je op dit moment niet mee helpen.

Ik kan wel iets algemeens bedenken. Heb wel wat ervaring met Tae-Kwon-do en Kempo.

Bij warming up:
Coördinatie handen en voeten: Jumping jacks (handen en voeten naar zijkant blijven springen), daarna voeten nog steeds naar zijkant maar de handen naar voren en achter. DIT MOET IN 1 KEER goed gaan, zonder pauze, vervolgens ook de voeten naar voren en achter en alles weer stap voor stap terug naar de begin jumping jack.

Daarna schaduwboksen. Doe maar wat je leuk vindt, maak combinaties, alles mag. Daarna de benen meenemen, rustig beginnen, alles mag. Het gaat erom combinaties van benen en armen.

BURPIES! Gehaat door iedereen, maar 1 van de meest effectieve oefeningen voor coördinaties die er zijn. Langzaam beginnen en voer het tempo steeds op.

Haasje-over oefeningen. Steeds hoger springen.

Specifieke beginners oefeningen
- trappen zonder omvallen? = > begin met voorwaartse trap, gestrekt been. Gewoon naar voren laten zwaaien. Lukt dat? Been op hoogste punt (kort) vast proberen te houden. Lukt dat? Probeer trap met knie eerst en dan gelijk terugtrekken "snap" beweging, NIET gelijk op de grond neerzetten! Maar even in een gebogen kniehouding vasthouden en dan neerzetten. Dit laatste is zo'n beetje het eindexamen van je coördinatie. Begin daarna met ander soorten trappen en herhaal. Lukt alles? Fijne techniek verbeteren: bal van de voet gebruiken, snijpunt van de voet, of de hak enz.

Bij draaitrappen altijd je standbeen eerst draaien en dan de heupen. Hoe je mensen met 0 kennis van vechtsport dit aanleert is erg moeilijk vind ik.

- Achterwaarste draai trappen? = > Leer te zwaaien met je benen. Denk aan een ballerina (maar zeg dat niet in de les :D), dus 1 been voor 1 been achter. Zwaai 1 rondje en zet de voeten op dezelfde plek neer als waar je begon. LET OP! Het standbeen moet draaien! Begin laag. Probeer niet te huppelen. Dus 1 rondje moet vloeiend gaan (zoals een ballerina). Begin met de been laag en leer het slinger-effect. Dus versnellen richting de voorkant, verlangzamen als je terug in je standaardhouding komt. Lukt dat? Probeer ook hier het "snap" effect toe te passen. En ELKE trap MOET aan het einde (dus net na de klap) even vastgehouden worden met gebogen knie. Dit laatste is zo'n beetje het eindexamen van je coördinatie. En dan neerzetten.

- Worstelen? = > Wennen aan de grond. Kruipen van de ene kant van de zaal naar de andere kant. Koprollen over een obstakel, Paardrijstand (voor de benen) zo lang mogelijk volhouden of tegen de muur aan zitten zonder stoel (wedstrijdje). 2 mensen tegenovergesteld aan elkaar opdrukken. Bij uitdrukken handje-klap doen met tegenstander (voor de schouders). Twee tegenstanders gaan tegen over elkaar staan, handen op elkaars schouders en de voeten steeds verder naar achteren tot dat ze beiden in een hoek van 45 graden staat, dit zo lang mogelijk volhouden. Uiteraard leren vallen, leren opstaan, leren rollen, leren ontsnappen.
 
had het meer op hand oog coordinatie, maar ik vind dat je coordinatie toch altijd moet trainen, of je nu gevorderd of beginner bent.
toch bedankt voor uwe input
 
Graag gedaan.
Als het om hand-oog coordiantie gaat raad ik ten alle tijden:
- schaduwboksen aan en
- stoten tegen een partner die zijn (open) handen telkens op een andere plek houdt. Hoe sneller hoe beter. Stoot met vuist tegen de hand en maak combo's
 
ik ken deze allemaal, heb al vele jaren ervaring met boksen (12jaar waaronder amateur en profwedstrijden gedaan).
maar wou andere oefeningen krijgen want ben een opleiding bezig voor bokstrainer, je vind spijtig genoeg niet veel op internet daar over
 
Bokstrainer, interessant!
Je hebt gelijk dat het internet vol staat met allemaal adviezen. Het beste advies is waarschijnlijk veel oefenen, maar daar schiet je niks mee op want je hebt al veel 12 jaar ervaring.
Ik denk dat je het internet even opzij moet schuiven en volledig open moet staan voor de opleiding van bokstrainer waar bewezen technieken onderwezen worden.
Ervaringen delen met professionals/docenten/mede-studenten, dat is het enige wat ik je dan nog kan aanbevelen.
Succes met de opleiding :)
 
Back
Naar boven