MuscleMeat

Column Topic

Bezoekers in dit topic

Jij en ik leven met een onzichtbare handicap. Een dragelijke, maar serieuze mentale beperking die we ironisch genoeg ‘gezond verstand’ noemen.

https://www.mindshakes.com/gelijk/
 
‘Als blanke allochtoon gediscrimineerd in het buitenland, daarover klaag je niet’
'Het verbaast ons dat nieuwkomers in Nederland klagen dat verblijfsvergunning zo lang duurt'


Uit den vreemde bezoek ik regelmatig uw onvolprezen periodiek, teneinde op de hoogte te blijven van wat de Nederlander heden ten dage moveert. Het ontgaat mij niet dat er blijkbaar door uitboorlingen enorm wordt geklaagd over vermeend onrecht, hun aangedaan door de proto-racistische autochtoon. Staat u mij toe daar wat eigen ervaringen – en die van vele geëmigreerde vrienden – tegenover te zetten, opdat uw lezer zich een meer gebalanceerd oordeel moge vormen over de stand van zaken elders in de wereld/

‘Rot op naar je eigen land’
Als wij, roomblanke Nederlanders, een euro hadden gekregen voor elke keer dat dit ons werd toegevoegd, dan hadden we al een leuke internationale vakantie kunnen boeken. Het komt overal ter wereld voor en wordt door niemand van ons als racisme beschouwd. Het gebeurt als de ander helemaal niets meer weet in te brengen, boos is en je daar wil raken waar je geen verdediging hebt. Je haalt je schouders erover op en gaat verder.

Onversneden racisme
Het was op een eiland in het Caribisch gebied waar we tegen onversneden racisme opliepen. Ik doel hier op racisme in zijn oorspronkelijke, wetenschappelijke betekenis: raciale superioriteit. De overwegend zwarte bevolking zag er geen been in bij tijd en wijle de blanke immigrant (voornamelijk Amerikanen) te wijzen op zijn raciale inferioriteit. De Amerikanen noemden dat, abusievelijk, ‘reverse racism‘. Dit kwam dagelijks voor, ook rechtens. Bij een auto-ongeluk was de blanke altijd de schuldige, wat er ook was gebeurd. Wilde je je huis verkopen, dan bleek er een wet te bestaan die de buitenlander (‘non belonger‘) verplichtte als een gegadigde zich aanmeldde dat huis eerst, gedurende een jaar, aan een autochtoon (belonger) aan te bieden. Daar ging geen koper op wachten, dus moest je je huis altijd ver beneden de marktprijs aan de (overwegend zwarte) autochtoon aanbieden. Die mocht het huis daarop wel zonder die beperkingen verkopen. En uiteraard tegen de marktprijs. Dat wrong wel degelijk.

Stigma’s
Wij zijn nu voor de vierde keer allochtoon en kennen ondertussen het klappen van de zweep: je wordt nooit één van hen, je blijft altijd, voor de maatschappij, de buitenlander, de Hollander, ook al spreek je de taal, ook al ben je geïntegreerd. Je blijft ook een vreemde eend in de bijt, daar is niks mis mee. We hebben een andere lichaamsbouw, rare namen, blond (nou ja, grijzig) haar en blauwe ogen. We worden geaccepteerd, we hebben vrienden, maar echt één van hen: nooit. In veel landen is het niet alleen de maatschappij die zo handelt, maar ook de staat. In Spanje beginnen alle nationale identificatienummers voor buitenlanders met een ‘X’, van ‘eXtranjero‘, buitenlander. Dat nummer houd je je hele leven. In Argentinië verschilt dat pasje in niets van dat van de autochtoon, behalve dat er met grote rode letters ‘EXTRANJERO‘ op staat. We beginnen geen verongelijkte Facebookgroep, we hebben wel wat anders aan ons hoofd, het bomt ons niet.

Verblijfsvergunningen
Het verbaast ons te lezen dat nieuwkomers in Nederland snel klagen dat die verblijfsvergunning zo lang duurt. Mag ik u erop wijzen dat het ons, buiten de EU, altijd minimaal drie jaar kost? Sommigen zijn al bijna tien jaar aan het wachten. We nemen allemaal geld mee, we krijgen geen uitkeringen, we investeren behoorlijk en toch duurt het enorm lang. Elke jaar weer opnieuw stapels formulieren, vingerafdrukken, verklaring van Interpol en van nationale politie, betalen voor het voorrecht, brieven schrijven, bellen, langsgaan, documenten opnieuw apostilleren, elke keer weer. Kom je tussentijds in aanraking met justitie dan krijg je geen verlenging, dan ga je er direct uit. Je ziet dan maar hoe je je huis verkocht krijgt. Maar we houden ons netjes aan de regels, zorgen dat er niets gebeurt, dan komt het wel goed.

Vertalingen
Nergens ter wereld hebben wij foldertjes of formulieren in het Nederlands gekregen. Je krijgt ze in de landstaal en verder zoek je het maar uit. Dat werkt enorm goed, want je motivatie om snel de taal te leren ontwaakt spontaan.



Tot zover deze bijdrage. Hopelijk krijgt de lezer een wat genuanceerder beeld over de gang van zaken in Nederland en elders.



Met vriendelijke groet teken ik,

Peter de Bruin
 
Het falen van het multiculti-ideaal en het policorisme
'De linkse 'Gutmensch' slaat door'
07-10-2016, 12:32 Tags: gutmensch, policor
Meer en meer wordt ruiterlijk toegegeven dat het multiculti ‘ideaal’ volkomen is mislukt. Dit is zo een beetje het enige waar consensus over bestaat bij alle partijen, van rechts tot links. De vraag is hoe kon het zover komen, ondanks de vele inspanningen van velen, de kasten vol met rapporten en onderzoeken, de goede bedoelingen en de hoge bedragen van de belastinggelden die erin gestopt zijn om het multicultiproject een succes te laten zijn.

Wrang is dat het project niet alleen is mislukt maar dat het resultaat ook nog eens bijzonder slecht uitpakt. Migranten(kinderen) uit niet-westerse landen voeren de lijsten van werkeloosheid tot criminaliteit aan. Zij zorgen voor steeds meer onrust, wanorde en ellende. Kijk maar hoe het er in Zaandam aan toegaat, waar de politie voor schut wordt gezet door een groepje migrantenjongeren. Gênant en te absurd om te bevatten.

Is er een weg terug? Is er een perspectief om het tij te keren? Laat ik beginnen met de veel gehoorde en bediscussieerde vraag: is religie een verklaring?

Religieuze benadering en culturele benadering
Een niet alleen in Nederland waarneembare tendens is om de oorzaak voor de botsing met migranten en vluchtelingen uit islamitische landen in de islam te zoeken. Ik noem dat ‘de religieuze benadering’. In mijn boek De Piramide van Pinto beargumenteer ik dat het veeleer te maken heeft met de kloof tussen moderne en premoderne waarden, ‘de culturele benadering’.

Premoderniteit is in wezen de wortel, de bron, de achtergrond en de aard van islam en is dan ook terug te vinden in haar geschriften. Geen wonder, religie is als een rivier: zij neemt de kleur aan van de grond waarover zij stroomt. Religie bevat doorgaans opvattingen, regels en voorschriften, niet de dagelijkse gedragingen en omgang tussen individuen. Dit laatste wordt, naast de genen, voornamelijk bepaald door de omgeving waar men opgroeit. Mijn gedragingen worden overwegend bepaald door het feit dat ik geboren en getogen ben in een plattelands Berber-stadje in Marokko (Midelt) en niet door mijn jood-zijn. Hetzelfde geldt voor Job Cohen, Ed van Thijn of Jacques Wallage in Nederland of Henri Kissinger in Amerika. Die zijn ook joods, maar gedragen zich Nederlands of Amerikaans, niet ‘joods’.

Dit is de culturele benadering. Anders dan de religieuze benadering biedt de culturele benadering perspectief, ook voor dragers van premoderne waarden. Dit is een kardinaal verschil met de religieuze benadering. Discussies over religie leiden bovendien af. Er ontstaat dan een schimmig en zinloos debat over tekstinterpretaties van boeken die je toch niet kan of mag aanpassen in plaats van over gedrag van mensen en groepen.

Moderne westerse waarden
Het moderne en beschaafde Europa eist de gelijke bejegening en behandeling van man en vrouw, respect voor homoseksuelen, positief omgaan met kritiek, vertrouwen schenken, niet discrimineren (ook de joden niet!), vrijheid van meningsuiting, ook over religie, volledig accepteren van scheiding kerk en staat, emotiebeheersing, accepteren dat empathie geen teken van zwakte is maar juist van kracht, antiautoritair gedrag accepteren en toepassen en accepteren dat satire, ironie en humor (cartoons, theater, films, boeken en andere geschriften) geen racisme is. Dit zijn moderne kernwaarden die geëist kunnen en moeten worden aan migranten, de dragers van premoderne waarden.

‘Net als communisten zijn policoristen fanatiek, agressief en intolerant tegen andersdenkenden’
Een ander verschijnsel verergert evenwel de benarde situatie: policorisme. Linkse partijen hebben in het verleden indrukwekkende bijdrages geleverd aan de emancipatie van de arbeidersklasse, evenals aan de sociaal minder gefortuneerden. Het is niet meer dan terecht dat de inspanning van die socialistische instituties en hun politieke voorhoedes worden erkend en gewaardeerd. Op dit moment echter is de houdbaarheidsdatum van links ruimschoots verstreken, althans in het ondertussen rijke Westen. Hun inspanningen zouden juist nu geïmporteerd moeten worden naar gebieden waar dit veel meer nodig is, zoals het Arabisch schiereiland, Afrika en delen van Azië.

Gutmensch en policor
Net zoals met voedsel treedt geruime tijd na het verstrijken van de houdbaarheidsdatum het risico van vergiftiging op. En dat is wat zich in deze tijd voordoet: de linkse ‘Gutmensch‘ slaat door. Zo wilde actiegroep Pegida in februari van dit jaar in Amsterdam demonstreren. Onmiddellijk werd door de linkse bewegingen en linkse politieke partijen een tegendemonstratie georganiseerd: hun instinctieve drang tot het afdwingen van politieke correctheid (‘policor’) zou en moest zich manifesteren. Het gevolg was echter dat Pegida zodanig werd beperkt dat zij niet aan demonstreren toekwam en juist de ‘Gutmenschen‘ zich agressief en onverdraagzaam opstelden en gedroegen.

Dit is precies hoe de policor-elites zich gedragen, ook in de media zoals bijvoorbeeld in NRC Handelsblad. Hun roes van vergane glorie drijft hen kennelijk tot de conclusie als enigen de waarheid, recht en oordeelkundigheid te mogen claimen.

Het communisme is dood. Policorisme is de opvolger. Net als communisten zijn policoristen fanatiek, agressief en intolerant tegen andersdenkenden.

Policorisme
Het gevaar van policorisme is tweeledig. Enerzijds het hardnekkig weigeren te erkennen dat er wel degelijk stevige botsingen en grote problemen zijn tussen moderne waarden van de westerse samenlevingen en migranten, vluchtelingen en asielzoekers uit Syrië, Irak, Iran, Pakistan, Afghanistan en andere dragers van premoderne waarden en normen. Het ontkennen is hét recept om het probleem niet te behandelen, laat staan adequaat. Anderzijds schaden de policoristen juist de belangen van degenen voor wie zij menen op te komen, in het bijzonder de dragers van premoderne waarden. De zachte, slappe, ‘lieve’ aanpak geeft op korte termijn een goed gevoel en daarom raken zowel helper als hulpbehoevende verslaafd aan de ‘hulp’. Maar op lange termijn worden de problemen niet opgelost en blijven allochtonen afhankelijk van de ‘zachte’ hulp van policoristen.

De mislukking van het Nederlandse multiculti-ideaal wordt zodoende verklaard door de giftige cocktail van een onvolledige diagnose (islam en cultuur) en het policorisme van de ‘Gutmensch’-elite.




avatar
David Pinto

Prof. dr. David Pinto is expert migratie, inburgering en diversiteit en de grondlegger van het Inter Cultureel Instituut.
 
Waarom de overheid best van ons lijf blijft

Maurits Vande Reyde (nationaal voorzitter Jong VLD) en Alexandra d'Archambeau (voorzitter Jong VLD Antwerpen).

De overheid moet geen keuzes maken over ons lichaam. Mensen verplicht anticonceptie laten nemen is een fundamentele aanval op het recht om zelf te beslissen over hoofd, buik en baarmoeder.

We wisten allemaal dat het een wel zeer hellend vlak was, die uitholling van de rechtstaat. Eerst de vrije meningsuiting, dan het vermoeden van onschuld en kijk, nu zijn we bij het eindstation aangekomen: keuzes over eigen lichaam. Verplicht probleemouders om anticonceptie te nemen, zo gaan er stemmen op. Dan zijn er geen probleemkinderen meer. N-VA vindt het bespreekbaar, een academicus aan de VUB (Hendrik Cammu, DM 3/10) pleit voor "genuanceerde wetgeving". Laat ons dan maar wat minder genuanceerd zijn: blijf alsjeblief van ons lijf af, beste overheid. Mensen kunnen daar zelf veel beter over beslissen.

Waar zou je immers de grens trekken wie tot het select clubje van ongeschikten behoort? In het Rotterdams voorbeeld gaat het over drugsverslaafden. Seksualiteit bij geestelijk gehandicapten is voor sommigen ook een probleem. In een niet zo ver verleden zouden mensen met een homoseksuele geaardheid vast ook onder de criteria van onaffe mensen vallen. Misschien moeten we maar meteen op basis van IQ gaan selecteren. Geen leerachterstand meer, geen schooluitval, de overheid weet wat goed voor u is.

Uiteindelijk gaan we daarmee inderdaad terug naar de vreselijke eugenetica van begin vorige eeuw. Dat is een schrikwekkend gevaarlijk geloof in de maakbaarheid van de samenleving. Stop de crimineel, zwakzinnige of dommerik aan de bron, laat hem zich niet voortplanten. Waar dat allemaal toe leidde, kan je elke dag van acht tot zes uur 's avonds gaan bekijken in Zuid-Polen.

Willen we echt leven in een samenleving waar de overheid mag beslissen wat u met uw lichaam kan en mag doen? Helaas kan Hendrik Vuye deze idiote voorstellen niet zomaar van tafel vegen. Want of het ons grondrecht is om baas te zijn over pakweg eigen buik, dat is juridisch redelijk vaag. Artikel 8 van het Europese mensenrechtenverdrag zegt van wel. Maar, nuance: het kan wel ingeperkt worden met het oog op de bescherming van de rechten van anderen. Goed dat die nuance er is natuurlijk. Anders zouden zaken als verkrachting principieel zomaar kunnen. Tegelijk geeft het de overheid zeer veel macht om te beslissen wat wij allemaal met ons hoofd, buik en voortplantingsorganen mogen doen.

Ze zou daar best zeer spaarzaam mee omspringen. Helaas doet ze dat dus niet. Daarom slepen debatten over euthanasie of abortus al jaren aan. Daarom kunnen compleet waanzinnige ideeën om mensen verplicht anticonceptie te laten nemen juridisch ook zomaar werkelijkheid worden. Zelfbeschikking over eigen lichaam: het is echt geen gegeven, we moeten er voor blijven vechten.

Iedereen weet dat je mensen in een open samenleving daar best zelf keuzes in laat maken. We kunnen problemen in de maatschappij niet aanpakken door een geboorteverbod in te voeren. De mensenrechtencommissie van de Verenigde Naties schreef onlangs nog een lijvige aanklacht over landen waar ze deze horror in de praktijk brengen. In Noord-Afrika, welteverstaan. Als we hiermee doorgaan staan we straks dus op de ethische ladder ergens tussen Somalië en Oeganda. Met, hoera, waarschijnlijk een paar probleemouders minder.
Sterk stuk!

200w.gif
 
'Ik gruw van deze globalisering', schreef Jonathan Holslag in deze kolommen (DM 27/10), 'maar weiger te aanvaarden dat we machteloos zijn.' Peter De Keyzer, hoofdeconoom en managing partner bij strategisch communicatiebureau Growth Inc., mengt zich in het debat.

Volgens Jonathan Holslag gaat de middenklasse eraan. We kopen te veel Aziatische rommel en graven het graf van onze welvaart. Ik ben het volkomen oneens met deze opinie en vind ze nodeloos pessimistisch, uiterst protectionistisch en op het randje van populistisch.

Sinds de val van de Berlijnse Muur assembleren we in het Westen inderdaad geen sportschoenen meer en naaien we geen T-shirts in elkaar. We kopen die producten in wat we groeilanden noemen. Dat is niets om ons schuldig over te voelen, zoals Holslag suggereert. Integendeel, dankzij hun koopgedrag hebben westerse consumenten gezorgd voor een ongeziene wereldwijde welvaartsexplosie de afgelopen kwarteeuw.

In plaats van westerse middenklassers op hun plaats te zetten, zouden we hen dankbaar moeten zijn. Dankzij hen zagen we de grootste vrijwillige welvaartstransfer uit de geschiedenis van de mensheid. Globalisering en vrijhandel zorgden voor een spectaculaire herverdeling van kansen en rijkdom op planetaire schaal. Het consumptiegedrag van de westerse middenklasser was effectiever dan eender welk programma van ontwikkelingshulp.

Er is echter een aanzienlijke kostprijs: toegenomen onzekerheid voor een deel van de westerse middenklasse. Er zijn westerse jobs verdwenen. De winnaars van de globalisering wonen vooral in emerging markets en zijn er nog nooit zo snel op vooruitgegaan. De - veel minder talrijke - verliezers wonen in het Westen. Zij stemmen op de antiglobalistische sirenen: Boris Johnson, Donald Trump, Marine Le Pen of Paul Magnette. De oproep van Holslag om alleen nog 'hoge-kwaliteitsproducten-van-bij-ons' te kopen, is een nauwelijks verholen oproep tot protectionisme. Of het nu gaat om een muur om Mexicanen buiten te houden of het 'Achetez Français' van Le Pen: het zijn allemaal pogingen om de globalisering terug te draaien.

Wat zou er gebeuren als we de vrijhandel afschaffen? In 2009 hielden de VS Chinese autobanden buiten als protest tegen 'dumping'. Gevolg: 1.200 jobs gered. Hogere kostprijs voor Amerikaanse bandenkopers: 1,1 miljard dollar. Ofwel 900.000 dollar per 'geredde job' - wie is bereid die prijs te betalen? Studies tonen dat de laagste westerse inkomens zowat 60 procent van hun koopkracht verliezen als we de vrijhandel afschaffen.

De verliezers verdienen beter dan een muur tegen globalisering - ze verdienen de nodige zorg en aandacht. Door hen op te leiden en om te scholen. Door van opleiding, permanente vorming, onderzoek, ontwikkeling en innovatie cruciale pijlers te maken van ons economisch bestel. Van protectionisme wordt niemand beter. Noch de westerse middenklasser, noch de westerse laaggeschoolde, noch degene die in verre oorden T-shirts stikt, noch de Roemeen die hier vier keer meer verdient dan thuis. Versterk de verliezers van globalisering én bescherm de globalisering zelf.
:kots:

"Groeilanden"... Al eens de sweatshops waar je shirtje en sportschoenen gemaakt worden van dichtbij gezien? :roflol:

edit, omdat ik het echt fking goor vind.

Globalisering heeft idd in bepaalde landen voor meer welvaart gezorgd, indien de regering er de touwtjes strak genoeg in handen hield. China bijvoorbeeld.

Rusland was al een ander paar mouwen; plat op de buik gaan voor het westers kapitalisme met 10 jaar miserie als gevolg. Economie stortte in en - net zoals in die 'groeilanden' nu - worden de opportunistische graaiers een rijke 1% terwijl de rest van de bevolking amper kan eten. Kwam pas verandering in toen die praktijken de kop ingedrukt werden en Rusland had nog eens het geluk dat hun grootste exportproduct (aardgas en olie) sterk stegen in prijs.

In die 'groeilanden' waar de Keyser het over heeft, gebeurt exact hetzelfde; ze zijn Rusland in het klein, maar dan zonder aardgas en olie. Met een corrupte regering die plat op de buik gaat en nog niet snapt (of wil snappen) dat ze moeten ingrijpen en reguleren. Een economie moet gestuurd worden en die 'bescherming van de verliezers van globalisering' bestaat niet in die landen. Weet hij maar al te goed.

Niet verbazend dat een econoom gewoon zonder verpinken die dynamieken verdedigt. Welvaart slaat voor hem op geld, niet op mensen.

Goor ventje.
 
Laatst bewerkt:
De Cubaanse oud-dictator Fidel Castro is gaan hemelen. Van 1959 tot 2008 had hij de eilandstaat in een ijzeren greep. Dat is dus net geen 50 jaar, wel een wereldrecord. Bovendien was hij een historische curiositeit: Dwight D. Eisenhower was president toen Castro aan de macht kwam, toen hij stierf was de wereld tien presidenten en een zich warmlopende president elect verder. Naar Nederlandse maatstaven: El Comandante heeft 21 kabinetten overleefd. Eerst in wapenrok, daarna in Adidas-trainingspak. Funfact: Op donderdag 13 juli 1989 liet Castro generaal Arnaldo Ochoa – op dat moment na Castro en zijn broer Raul de hoogste militair in het land – executeren omdat hij betrokken was bij drugshandel.

Dat leverde hem lovende woorden op van die andere dictator: de Chileense Augusto Pinochet. Die zei over zijn collega-tiran: “Een man met groot charisma. Hij is dapper, Fidel Castro. Een politicus, met een ijzeren vuist. Hij blijft sterk. Hij zette een naaste vriend voor het vuurpeloton. Ik zou hem levenslang hebben gegeven of het land uit hebben gezet.” U begrijpt; Castro oogstte bewondering alom.
Dit weekeinde noemde de Russische president Vladimir Poetin Castro een ‘inspirerend voorbeeld’. “Castro was een oprechte vriend op wie Rusland kon bouwen. Hij heeft geweldig bijgedragen aan de ontwikkeling van Russisch-Cubaanse betrekkingen en strategische samenwerking op alle gebieden.”

Voor minister van Buitenlandse Zaken Bert Koenders (PvdA) was de dood van Castro zelfs ‘een schok’. Deze zomer had minister-president Mark Rutte in het kader van de handelsbetrekkingen
een ontmoeting met president Raul Castro. De ‘broer van’ executeerde, in de beste traditie van de SS, tijdens de revolutie 70 Batistianos in een greppel.

Donald Trump die over een kleine twee maanden plaats zal nemen in het Oval Office liet dit weekeinde in een communiqué weten: “Hoewel de tragedies, doden en verdriet waarvoor Fidel Castro verantwoordelijk is, niet kunnen worden uitgegumd, zal onze regering alles in het werk stellen ervoor te zorgen dat het Cubaanse volk eindelijk aan de reis naar voorspoed en vrijheid kan beginnen. Hoewel Cuba een totalitair eiland blijft, heb ik goede hoop dat deze dag een ommekeer betekent na de verschrikkingen die de bevolking zo lang te verduren heeft gekregen.”

Tijdens zijn campagne liet Trump al weten dat Cuba democratie zal moeten invoeren, alle politieke gevangenen moet vrijlaten en de godsdienstvrijheid garanderen alvorens een volwaardig partner op het wereldtoneel te kunnen worden.

Nette vent eigenlijk, die Donald Trump. Hij wel.

Rare vent die Koenders
 
ja, die Castro clan heeft van Cuba een welvarend land gemaakt,

exportland nr1 van jonge chicks die met een oude lul gaan trouwen om maar uit dat land te kunnen ontsnappen
 
Decennialang Fidelleke proberen uitschakelen met complete CIA-operaties, JFK wordt en public omgelegd door een nobody.

murrica :roflol:
 
Te weinig leerlingen blinken uit op lagere school

Leerkrachten vinden het lastig om (sterke) leerlingen uit te dagen voor wiskunde en wetenschap
Onder de lat door? Het overkomt in de internationale TIMSS-test bijna geen enkele Vlaamse leerling uit het vierde leerjaar. Maar tegelijkertijd haalt slechts een beperkte groep de absolute top.

Vlaanderen presteert stabiel. Leerlingen uit het vierde leerjaar lager onderwijs blijven wereldtop als het op wiskunde aankomt en hangen in de lagere middenmoot voor wetenschappen. Het laatste resultaat is niet verrassend: Vlaamse leerlingen komen later dan elders op school in contact met natuurkunde, biologie of aardrijkskunde. Dat blijkt uit het langverwachte TIMSS-onderzoek dat in 49 landen en bij 5.400 Vlaamse leerlingen werd uitgevoerd. Globaal verandert er dus weinig. Wat wel opvalt, is dat er een grote nivellering optreedt in ons onderwijs.
Ja man, gigantische ramp dat kinderen van 9 niet op hun top presteren. Stel je voor dat ze in een buurland gemiddeld hoger scoren op wetenschappen. NIVELLERING ZELFS IN ONZE KLASJES!!

Misschien nog wat extra huiswerk meegeven nadat ze al een hele dag moeten stilzitten. Debielen.
 
De uitingsvrijheid moet verruimd worden, maar niet zo ver als VNL en Professor Cliteur willen
Enige toegangsregels voor het publieke debat
21-12-2016, 13:15 Tags: Paul Cliteur, VNL, vrijheid van meningsuiting
De juridische bestrijding van racisme – wat daar ook onder verstaan wordt – leidt tot een onvoorspelbaar vervolgingsbeleid en daarmee tot een ondergraving van de rechtszekerheid. Is dat onvermijdelijk als we etnische minderheden enige bescherming willen bieden? Mijns inziens niet.

Paul Cliteur heeft als getuige in het tweede Wildersproces laten zien dat het gebruik van het begrip ‘ras’ niet kan of hoeft te slaan op nationaliteit of afkomst. Het begrip ras is sowieso een raar begrip in de jurisprudentie, omdat het vaak ‘vertaald’ wordt als ‘afkomst’ of ‘nationaliteit’. Het vreemde is bovendien dat velen die aanzetten tot rassendiscriminatie of rassenhaat strafbaar willen stellen zelf ontkennen dat er mensenrassen bestaan. Het woord ras in artikel 137c en 137d dient daarom door het begrip afkomst te worden vervangen.

Schrap verbod haatzaaien
Dan het verbod op haatzaaien. Daar moeten we vanaf. Het politieke proces is naar zijn aard conflictueus. In het politieke debat wordt voortdurend haat gezaaid. Veel mensen haten onrecht en ze haten dan ook vaak de mensen die onrecht begaan. De politieke filosoof Toqueville besefte dat terdege toen hij beweerde dat de basis van politieke vriendschappen meestal gevormd wordt door een gemeenschappelijke haat. Aanzetten tot haat is een dus een kernelement van de politiek, net zoals het zoeken naar verbinding onlosmakelijk bij de politiek hoort. Maurice Duverger noemde dat ooit ‘de Januskop van de politiek’. Wie haat zaaien verbiedt, verbied de politiek. Wie verbinden verbiedt, doet hetzelfde.

Het strafbaar stellen van ‘het aanzetten tot haat’ in artikel 137 d Sr gaat bovendien voorbij aan de rechtsstatelijke eis dat de strafrechtelijke verbodsbepalingen direct gerelateerd moeten zijn aan handelingen of gedragingen, niet aan intenties of emoties. Het verbieden van verkeerde intenties of heftige emoties betekent het einde van de politieke vrijheid.

Niet oproepen tot ontnemen burgerschap
Ik kan dus in grote lijnen akkoord gaat met de VNL en met Paul Cliteur, die voorstellen om slechts grenzen aan de uitingsvrijheid te stellen daar waar er aangezet wordt tot geweld tegen individuen of groepen. Ook groepsbelediging kan uit het strafrecht en kan civielrechtelijk worden behandeld.

Er is echter een restrictie die ik, anders dan VNL en Cliteur, zou willen invoeren en die nu niet in de wet staat: men mag niet oproepen tot uitsluiting van individuen of groepen van het burgerschap. Een natie is een vereniging waarvan het lidmaatschap aan een ballotage onderhevig is, maar waarvan niemand die eenmaal als lid is geaccepteerd, geroyeerd kan worden.

Toegangsregels tot publiek debat
We moeten daarvoor een aantal toegangsregels tot het publieke debat formuleren die op gericht zijn de rechten van alle burgers op gelijke behandeling te garanderen. Als toegangsregels, die met juridische middelen afgedwongen moeten worden, beschouw ik:

a. Niet aanzetten tot geweld (bv Hamas, Hamas, alle joden aan het gas).

b. Niet oproepen tot uitsluiting van burgers van de publieke besluitvorming en van publieke functies (bv mensen met een dubbele nationaliteit zou het Nederlanderschap ontnomen moeten worden).

c. Het erkennen van de tegenstander als mens (iemand die homoseksuelen voor “erger dan varkens” uitmaakt heeft dus geen recht van spreken en zou daarvoor bestraft kunnen worden) Het gaat bij deze toegangsregel uitdrukkelijk niet om collectieve belediging – dat zou een civielrechtelijke zaak behoren te zijn – maar om formuleringen die de betreffende groep niet als volwaardige mensen erkent. Ook het vergelijken van Sylvana Simons met apen zou strafbaar moeten worden. U kunt de argumentatie vinden in mijn H.J. Schoolezing. (Hier te downloaden onder het kopje ‘Other publications’)

Afgedwongen eenheid van opvatting is de kern van een Jacobijnse democratie: ‘Geen vrijheid voor de vijanden van de vrijheid’ riep Saint-Juste. In Lyon, de stad die zich verzet had tegen de machtsgreep van de Jacobijnen in Parijs, werden in 1793 2000 contrarevolutionairen terechtgesteld; de stad werd verwoest en op de ruïnes zou een monument verrijzen met de inscriptie: ‘Lyon heeft de oorlog verklaard aan de vrijheid. Lyon bestaat niet meer.’ Het monument is er gelukkig nooit gekomen: voordat het opgericht kon worden was Robespierre al gevallen.

De uitingsvrijheid moet verruimd worden, maar niet zo ver als VNL en Professor Cliteur willen | ThePostOnline
 
[Afbeelding niet meer beschikbaar]
De hypocratie Nederland: geleid door ras-opportunisten die zich laten voorstaan op hun sociale inborst

'Het geluid van hypocrisie heeft ook eigen omroep, de VARA'


In een hypocratie worden gewone burgers voortdurend bestookt met de goede bedoelingen van invloedrijke medeburgers, die zich weliswaar laten voorstaan op hun sociale inborst, maar ras-opportunisten blijken te zijn. Het is een term die officieel niet bestaat, maar ik vind hypocratie een mooi woord voor een samenleving waarin je met huichelarij nog ver kunt komen. De laatste week van het jaar wordt duidelijk dat we er middenin leven.

Het vertrek afgelopen weekend van boegbeeld Simons uit de partij Denk viel de heren Kuzu, Öztürk en Azarkan ogenschijnlijk rauw op het dak. Hoe groot de onenigheid achter de schermen was weten we (nog) niet, maar Simons verlaat haar club wegens gebrek aan steun van de mannen. Daarnaast verwijt zij hen gewiekstheid en het tot kunst verheffen van framen.

PvdA: groot in moraal en openbaar bestuur
Dat laatste was anderen al iets eerder opgevallen, maar hoe moeten wij – tegen de achtergrond van deze nieuwe afsplitsing – de maandenlange mantra van de dame en heren zien over het verbinden van mensen? Ons bestoken met holle retoriek over samen verschillen overbruggen en tegelijkertijd elkáár de tent uit vechten.

Een ander signaal uit de hypocratie kregen we deze week uit de Partij van de Arbeid. Klein in de peilingen, maar nog altijd groot in de moraal en het openbaar bestuur. Eurocommissaris Frans Timmermans genoot een laatste restje moreel leiderschap, dat hij volgens velen had vergaard met zijn talloze toespraken. Tot partijgenoot Ronald Plasterk deze week in de Volkskrant van de grote redenaar een kleine jongen maakte.

Frans Timmermans
Timmermans bezit namelijk een bokkenpruik en die gaat op als hij zijn zin niet krijgt. Daar was Plasterk in 2010 getuige van toen Timmermans als PvdA-Kamerlid een door hem gewenste portefeuille werd onthouden. “Dan doet ie gewoon een half jaar niets” of net zo lang tot ie z’n zin wel krijgt.

Met flapuit Plasterk in de gelederen snakt de PvdA nog meer naar de eindstreep van dit kabinet, kan ik mij zo voorstellen, maar je ziet Timmermans het doen. Armen over elkaar rustend op de buik en een norse blik naar voren. Zo groot is de man, die prat gaat op het morele leiderschap van hemzelf, zijn partij en het dagelijks bestuur waar hij deel van uitmaakt.

VARA: omroep voor het geluid van hypocrisie
Het geluid van de hypocrisie heeft ook een eigen omroep. Staatssecretaris Sander Dekker eist deze week van BNN-VARA openheid over de hoge salarissen van een aantal presentatoren. De programmamakers op tv en de stukjesschrijvers van de website (joop.nl) trekken elke dag ten strijde tegen vermeende ongelijkheid en exorbitante beloningen. Maar als het om de eigen grootverdieners gaat houdt BNN-VARA de kaken stevig op elkaar.

Met het stapelen van salarissen en nevenfuncties komt presentator Giel Beelen uit boven de 560.000 euro per jaar. De progressieve omroep die zo hartstochtelijk gelijkheid propageert is de kampioen inkomensongelijkheid van Hilversum.

Schijnheiligheid
Ik gun iedereen zijn topsalaris, zijn politieke carrière of grootse idealen, maar doe anderen een plezier en laat de hypocrisie achter in 2016. Het kan een mooi jaar worden als de opportunisten die ons op hoge toon weten uit te leggen hoe we eigenlijk moet samenleven, volgend jaar nog sneller struikelen over hun eigen schijnheiligheid.

-Roderick Veelo
Deze column werd eerder gepubliceerd op RTL Z.
 
Yep. Ben het opvallend vaak met hem eens.
 
[Afbeelding niet meer beschikbaar]
De hypocratie Nederland: geleid door ras-opportunisten die zich laten voorstaan op hun sociale inborst

'Het geluid van hypocrisie heeft ook eigen omroep, de VARA'


In een hypocratie worden gewone burgers voortdurend bestookt met de goede bedoelingen van invloedrijke medeburgers, die zich weliswaar laten voorstaan op hun sociale inborst, maar ras-opportunisten blijken te zijn. Het is een term die officieel niet bestaat, maar ik vind hypocratie een mooi woord voor een samenleving waarin je met huichelarij nog ver kunt komen. De laatste week van het jaar wordt duidelijk dat we er middenin leven.

Het vertrek afgelopen weekend van boegbeeld Simons uit de partij Denk viel de heren Kuzu, Öztürk en Azarkan ogenschijnlijk rauw op het dak. Hoe groot de onenigheid achter de schermen was weten we (nog) niet, maar Simons verlaat haar club wegens gebrek aan steun van de mannen. Daarnaast verwijt zij hen gewiekstheid en het tot kunst verheffen van framen.

PvdA: groot in moraal en openbaar bestuur
Dat laatste was anderen al iets eerder opgevallen, maar hoe moeten wij – tegen de achtergrond van deze nieuwe afsplitsing – de maandenlange mantra van de dame en heren zien over het verbinden van mensen? Ons bestoken met holle retoriek over samen verschillen overbruggen en tegelijkertijd elkáár de tent uit vechten.

Een ander signaal uit de hypocratie kregen we deze week uit de Partij van de Arbeid. Klein in de peilingen, maar nog altijd groot in de moraal en het openbaar bestuur. Eurocommissaris Frans Timmermans genoot een laatste restje moreel leiderschap, dat hij volgens velen had vergaard met zijn talloze toespraken. Tot partijgenoot Ronald Plasterk deze week in de Volkskrant van de grote redenaar een kleine jongen maakte.

Frans Timmermans
Timmermans bezit namelijk een bokkenpruik en die gaat op als hij zijn zin niet krijgt. Daar was Plasterk in 2010 getuige van toen Timmermans als PvdA-Kamerlid een door hem gewenste portefeuille werd onthouden. “Dan doet ie gewoon een half jaar niets” of net zo lang tot ie z’n zin wel krijgt.

Met flapuit Plasterk in de gelederen snakt de PvdA nog meer naar de eindstreep van dit kabinet, kan ik mij zo voorstellen, maar je ziet Timmermans het doen. Armen over elkaar rustend op de buik en een norse blik naar voren. Zo groot is de man, die prat gaat op het morele leiderschap van hemzelf, zijn partij en het dagelijks bestuur waar hij deel van uitmaakt.

VARA: omroep voor het geluid van hypocrisie
Het geluid van de hypocrisie heeft ook een eigen omroep. Staatssecretaris Sander Dekker eist deze week van BNN-VARA openheid over de hoge salarissen van een aantal presentatoren. De programmamakers op tv en de stukjesschrijvers van de website (joop.nl) trekken elke dag ten strijde tegen vermeende ongelijkheid en exorbitante beloningen. Maar als het om de eigen grootverdieners gaat houdt BNN-VARA de kaken stevig op elkaar.

Met het stapelen van salarissen en nevenfuncties komt presentator Giel Beelen uit boven de 560.000 euro per jaar. De progressieve omroep die zo hartstochtelijk gelijkheid propageert is de kampioen inkomensongelijkheid van Hilversum.

Schijnheiligheid
Ik gun iedereen zijn topsalaris, zijn politieke carrière of grootse idealen, maar doe anderen een plezier en laat de hypocrisie achter in 2016. Het kan een mooi jaar worden als de opportunisten die ons op hoge toon weten uit te leggen hoe we eigenlijk moet samenleven, volgend jaar nog sneller struikelen over hun eigen schijnheiligheid.

-Roderick Veelo
Deze column werd eerder gepubliceerd op RTL Z.


perfect en treffend omschreven ,

stelletje schijnheilige figuren ,walgelijk
 
‘Geert Wilders staat borg voor een beschaafde wereld’
'Populisme heeft de toekomst'
15-01-2017, 14:00
Tags: Geert Wilders, populisme, PVV
Een visser zit rustig met zijn hengel aan de oever van een grote rivier. Op het einde van dag hoopt hij zijn kostje verdiend te hebben. Een voorbijganger maakt met hem een praatje en vraagt waarom hij niet met een net vist. Op de vraag van de visser waarom hij met een net zou moeten vissen, antwoordt de voorbijganger: “Dan kan je veel meer vissen vangen en als je geld genoeg hebt verdiend, kan je een bootje kopen”.
“Waarom zou ik dat doen?”, vraagt de visser.
“Dan kun je naar visrijke wateren varen en nog meer verdienen. Na enige tijd zul je een hele grote boot kunnen kopen”.
“Waarom zou ik dat doen?”, herhaalt de visser.
“Dan kan je heel veel geld verdienen en na enkele jaren kan je rentenieren”.
“Waarom zou ik dat doen?”
“Wel dan kan je genieten van de opbrengst van jouw kapitaal en kan je rustig gaan hengelen”.
“Dat doe ik nu al”, antwoordde de visser.

De visser staat voor de gewone man. De voorbijganger is de kosmopoliet. Zogenaamde populistische politici staan achter de visser. De traditionele partijen staan achter de voorbijganger. Deze laatsten zeggen dat de visser die genoegen neemt met hengelen een luiaard is. De rijke die uit genoegen zit te hengelen heeft het volgens hen verdiend.

Nog rijker en nog machtiger
Het begrip populisme heeft iets beschuldigend en minachtend. Dit is onterecht. We kunnen populisme beter positief definiëren als opkomen voor de gewone man, voor het goede leven en voor het behoud van tradities en de eigen identiteit. De gewone mensen zijn terecht ongerust over wat de kosmopolieten en de hen steunende gevestigde politieke partijen hebben aangericht en nog aanrichten. Die laatste partijen kijken vooral naar de toekomst. In die toekomst moeten we nog rijker zijn en nog machtiger. De gewone man voelt zich daardoor bedreigd. De gewone man kijkt naar het verleden, houdt van zijn tradities, hij wil bewaren wat goed is. Dit verlangen van de gewone man is absoluut legitiem. De elite kijkt echter minachtend naar het volk en verwijt hen ongeloofwaardige populistische politici achterna te lopen.

Plastic rotzooi uit China
Een sprekend voorbeeld van de tegenstelling tussen de gewone mensen en de van hen vervreemde politici is de enorme schade die het dogma van de economische groei teweegbrengt. Wij verbruiken op dit moment vijf planeten, maar we hebben er maar één. Die hele grote boot wordt een Titanic. De havenmeesters van Rotterdam en Antwerpen melden elk jaar met trots dat het aantal containers weer met honderdduizenden is toegenomen. Wat niet wordt gezegd is dat de meeste containers volgestouwd zijn met nutteloze kitsch uit China. Onlangs spoelde een deel van die plastic rotzooi aan op het strand van het Duitse Waddeneiland Langeoog.

Het humane beleid van populisten
Een ander, nog dramatischer voorbeeld, is de massa-immigratie van mensen uit andere culturen. Dit is goed voor de economie, zeggen de zelfverzekerde politici. Het zal wel, maar moeten we de huidige economie zomaar verder zetten? Die immigratie is niet alleen een drama voor de gewone man die zijn oude volksbuurten moest ontvluchten. Ook de immigranten zelf zouden gelukkiger zijn indien zij in de landen van herkomst in menswaardige omstandigheden kunnen leven, tussen de mensen met wie ze een cultuur, een religie en een geschiedenis delen. Dan zouden ze geen last hebben van discriminatie. Dan zouden ze trots zijn op wat ze zelf verwezenlijkt hebben.

Ik zou hieruit durven te concluderen dat de ’populistische’ politici uiteindelijk een veel humaner beleid zullen voeren dan de gevestigde partijen die de wereld naar de Apocalyps leiden. Politici als Geert Wilders zullen bereiken dat de moslims zelf hun verantwoordelijkheid opnemen voor de vrede en de welvaart in de landen van herkomst. Wilders kan ‘populist’ best als geuzennaam aannemen.

Een wereld van procedures en bureaucratie
De conflictueuze tegenstelling tussen populisme en de gevestigde politiek wordt op Europees niveau versterkt door de heilloze constructie van de Europese Unie. De gewone man herkent zich helemaal niet in het Europa dat vanuit Brussel wordt geleid. Het is een wereld van procedures en bureaucratie. Zeer bemoedigend voor al wie gelooft in de kracht van de gewone man, was de Engelse boerin die het had over de gevolgen van de Brexit. Voor de tv-camera verklaarde ze dat Brexit voor haar betekent dat ze jaarlijks 25.000 euro EU-subsidie zal verliezen. Dat nam ze er echter graag bij, als ze maar verlost is van de bemoeizucht van een anonieme macht. Die boerin is als de visser die de voorkeur geeft aan het gewone leven dat hij zelf in handen heeft.

Een teken van beschaving
Traditioneel gezien is de politiek gericht op de toekomst. Die toekomst is nu erg onzeker geworden. Alleen bij een gestoorde vorm van verdringing ziet men niet in dat we zo niet lang meer kunnen doorgaan. Hoe veel meer natuur moet er nog vernield worden? Hoe vuiler moet de lucht nog worden? Hoe groot moet het verschil tussen rijk en arm en tussen de ontwikkelde en onderontwikkelde wereld nog worden?

De gewone man vergeet het verleden niet. Hij koestert zijn tradities. Hij bouwt voort op de wijsheid van de vorige generaties. In de gewone man leeft onze beschaving verder. Politici als Geert Wilders die opkomen voor de rechten van de gewone man staan daarom borg voor de voortzetting van onze beschaving.

De kosmopoliet breekt oude, waardevolle monumenten af en bouwt een parkeergarage in de plaats. Leve de ’vooruitgang’!. De politici bouwen op zee windmolenparken die de horizon voor de strandwandelaar vervuilen. Door hun beleid zullen de toekomstige generaties heel veel moois ontberen.


acker.jpg

[Link niet meer beschikbaar]
Juliaan van Acker is emeritus hoogleraar aan de Radbouduniversiteit Nijmegen. Hij publiceerde onlangs [Link niet meer beschikbaar].


Emeritus zijnde dan durven ze wel
 
Back
Naar boven