Fitness Seller

Verschil tussen Vitamine D3 1000IU en 5000IU

Bezoekers in dit topic

rakiticz

Novice
Lid geworden
10 feb 2015
Berichten
5
Waardering
0
Kan iemand uitleggen wat precies het verschil is en wat ''beter'' is?
 
IU = international unit

5000 is dus 5x zoveel vit D
 
IU = international unit

5000 is dus 5x zoveel vit D

Dat is nogal een groot verschil. Ik lees dat een dosering van 400 tot 800 IU aangeraden wordt. Waar is die 5000 dan voor als ik vragen mag?
 
Hallo, weet iemand het verschil tussen 1 appel en 5 appels?
Hoe verwacht je hier een 100% correcte oplossing op wanneer je vergeet te vermelden of het over groene of rode appels gaat..?
 
Dat is nogal een groot verschil. Ik lees dat een dosering van 400 tot 800 IU aangeraden wordt. Waar is die 5000 dan voor als ik vragen mag?
Kan je dus 1 x in de 5 dagen nemen.. Het wordt opgeslagen. Kan ook 1 x per maand hooge dosis.
 
Kan je dus 1 x in de 5 dagen nemen.. Het wordt opgeslagen. Kan ook 1 x per maand hooge dosis.

1x/maand is meestal niet voldoende. Ik neem bv. 50000iu per week en heb perfecte bloedwaarde.
 
1x/maand is meestal niet voldoende. Ik neem bv. 50000iu per week en heb perfecte bloedwaarde.
Het was ook een verklaring voor de verschillende concentraties. Je gebruikt wel een redelijke dosering, ik zit zelf op 50 mcg, 2000iu/dag
 
Het was ook een verklaring voor de verschillende concentraties. Je gebruikt wel een redelijke dosering, ik zit zelf op 50 mcg, 2000iu/dag

7000iu per dag komt het overeen, maar bij een enkele wekelijkse dosis is de dagelijkse afgifte niet gelijk. Eerst nam ik 25000iu per week maar dan kwam ik maar net aan de ondergrens (de gezonde ondergrens dan) en op 75000iu/week net tegen de gezonde bovengrens (niet dat het niet gezond is, maar probeer tussen 40-50 ug/l te blijven). Dagelijkse inname is niet aan mij besteed, voel me beter op wekelijkse dosis.
 
Interessant! En waarom neem je zo'n hoge dosis?

Makkelijker en voel me er beter op in de winter (doe het zo ook in de zomer :p). Plus ik kijk naar mijn bloedwaarde.
 
Acute toxiciteit
In extreem hoge doses kan vitamine D toxisch, zelfs dodelijk zijn. Zo stierven in de Verenigde Staten enkele mensen nadat ze melk hadden gedronken waaraan per ongeluk een veel te grote hoeveelheid vitamine D was toegevoegd.[80]

Chronische toxiciteit
De maximaal veilige dosis (bij chronisch gebruik) voor vitamine D3 is momenteel 50 µg (2000 IE) per dag. Volgens een risicoanalyse uit 2007 kan deze waarde zonder bezwaar worden vervijfvoudigd tot 250 µg (10.000 IE) per dag,[81] 100 maal de huidige ADH voor personen tussen 4 en 50 jaar. Bij kortdurend gebruik kunnen veel hogere doseringen gegeven worden. Zo werd na het geven van injecties met 600.000 IE (15 mg) de calcidiolspiegel verhoogd van 2 ng/ml naar 22 ng/ml bij tien ouderen zonder enige aanwijzing voor toxiciteit.[82] Dergelijke doses zijn niet alleen veilig, maar worden ook aanbevolen voor ouderen om vitamine D-deficiëntie in de winter te voorkomen.[83]

Vitamine D-vergiftiging door voedingssupplementen
In Nederland is het vrijwel onmogelijk om toxische hoeveelheden vitamine D3 binnen te krijgen via voedingssupplementen. Vitamine D3 heeft pas toxische effecten bij serumwaarden van 600 nmol calcidiol per liter of meer.[84][85] Dergelijke waarden worden pas bereikt bij chronisch gebruik van meer dan 40.000 IE (1000 µg) vitamine D3 per dag,[84] 400 maal de huidige aanbevolen dagelijkse hoeveelheid voor volwassenen. Aangezien voedingssupplementen in Nederland maximaal 25 microgram per dag mogen bevatten,[30] is het risico op overdosering van vitamine D3 door het gebruik van een voedingssupplement, mits men zich aan de aanbevolen dosering houdt, in Nederland praktisch uitgesloten. (Wel is het denkbaar dat, als een combinatiepreparaat van vitamine A en D wordt gebruikt, er een overdosering van vitamine A wordt ingenomen.)
Bij suppletie van Ergocalciferol (D2) treedt eerder toxiciteit op dan bij D3 waarvoor de drempel voor toxiciteit veel hoger ligt.

Hoe vitamine D overdosering tot hypercalcemie leidt is niet met zekerheid bekend. Wat het meest waarschijnlijk lijkt is dat bij zeer hoge concentraties calcidiol, de bindingscapaciteit van DBP wordt overschreden en dat dan ofwel vrij calcidiol direct de transcriptie van genen gaat beïnvloeden (wat onder normale omstandigheden alleen door calcitriol gebeurt), ofwel de fractie calcitriol in ongebonden vorm neemt toe en dit gaat dan de expressie van genen beïnvloeden. Het is niet waarschijnlijk dat overdosering leidt tot verhoogde calcitriol concentraties en dat dit op de conventionele manier de calcium concentratie verhoogd.[85]

In onderzoek is diverse malen aangetoond dat lage bloedspiegels van vitamine D algemeen voorkomen, zelfs bij personen met een ogenschijnlijk adequate inname via de voeding, waaruit blijkt dat het risico op een chronisch tekort aan vitamine D vele malen groter is dan het risico op een overdosis.[16][26]

Vitamine D - Wikipedia
 
Back
Naar boven