AndroidHealthClinic

Wanneer cardio?

Bezoekers in dit topic

HIIT rules!

Neem zelf altijd 's ochtends vroeg carbs + whey voor de HIIT.

Gisteren echt weer zo'n heerlijke dag.... 's ochtends 20 minuten HIIT gedaan en de hele dag het gevoel dat je coke gesnoven hebt :D Heb dat overigens nooit gedaan, maar stel me er een hyper gevoel bij voor. NA HIIT merk je gewoon dat je stofwisseling echt als een speer gaat! Helemaal hyper :D

En het mooiste is nog dat sinds ik met HIIT begonnen ben, ik veel meer vet kwijt raak, makkelijk massa vasthou en het kost hooguit 20 minuutjes! Als ik HIIT in een pilletje kon stoppen en via Tell Sell kon verkopen werd ik rijk!
 
Laatst bewerkt:
Man-Mountain zei:
dat is onzin, je kunt best HIIT doen voor 20 minuten sochtends en vet verbranden. Neem cafeinne erbij en voornamelijk vet wordt verbrand.
Bij HIIT vetverbranden ???

Daar is het veel te zwaar voor. Bij HIIT gaat het om de afterburn, tijdens je training zal je weinig vet verbranden. Het lichaam moet veel te snel energie aanvoeren voor de zware sessies.
 
ik ben van plan om HIT te doen,.....om ef alles op een rijtje te hebben de volgende vragen:
-tijdstip is het beste sochtends en het liefst op een aparte dag in elk geval (niet na de training in elk geval)

- de whey shake -) moet die nou van te voren of erna? met of zonder dextrose?

- moet je van te voren wat eten? moet je erna wat eten?
 
Ervoor eten ja, je hebt energie nodig om voluit te gaan plus dat je als je ervoor niet eet je kans heb dat je lichaam spierafbreekt vanwege de hoge intensiteit van hiit en dus de hoge vraag naar snelle energie, als je het doet na het opstaan is bijv een banaan en whey heel goed, door de whey zal je amino's in je bloed hebben die tegen spierafbraak beschermen.

En ja, wat je voor de hiit eet zal je gebruiken voor energie en dus zal je je lichaamsvetreservers niet aanspreken maar dat is het doel ook niet van hiit, get gaat om de gigantische after burn

Ik neem na hiit 20 gram dextrose + whey, half uur erna rijst met kip en rest van de dag, als ik alleen hiit doe die dag, alleen nog eiwit en vet. Werkt perfect en merk het ook erg goed aan me conditie.

Let wel er op dat als je aan het cutten bent het allemaal (dextrose, etc) in je dagtotaal past.
 
Gorilla-Man zei:
En jij bent mod hier? Waarom help je dan zulke onzin de wereld in? Wanneer je en hoeveel vet je gaat verbranden hangt van je voeding af, hoe vol je glycogeen voorraden zijn, de intensiteit van de cardio, etc, net alsof je lichaam bij zichzelf denkt zodra er 20 minuten voorbij zijn ''ow 20 minuten bezig nu, ik ga maar eens vet verbranden''
Wat hij zegt is wel deels waar, wat jij zegt is ook deels waar. Centaur is trouwens mod van chat en convo en dus hoef je hem niet op deze punten af te kraken.

Vetverbranding komt tot stand bij een laag tempo en pas nadat snellere energie op raakt. De eerste periode ong. 20 minuten is dat zowel vet als glucose, maar bij voorkeur glucose omdat deze bron direct beschikbaar is uit spieren en bloed. Vet is een goede bron om heel lange perioden van energietoevoer te garanderen omdat er nu eenmaal veel meer van is.
Bekijk het zo: je gaat niet met een vrachtwagen op diesel naar de bakker en met een stadswagentje op benzine naar de andere kant van de wereld. Dat doet je lichaam ook niet.
 
Sonny01 zei:
Hallo mensen!

Ff een vraagje: ik heb tot op heden nauwelijks iets aan cardio gedaan en wil dit gaan veranderen door regelmatig hard te lopen (ong. 20 min.)

Maar wanneer op een dag kan ik dit het beste doen? Na het avondeten? Voor of na een KT? En op een KT-dag of juist niet? En is 20 min. voldoende?

Thnx!
Sonny
20 minuten is niet voldoende imo. Ofwel moet je het 2 x daags doen. Het beste is nog altijd 45 tot 60 minuten.
Wanneer je het wil doen is van minder belang, maar houd er rekening mee dat het s ochtends het beste werkt, maar de kans op verlies van spier ook groter is.

De ideale moment alles bij elkaar vind ik nog altijd na KT, wanneer de meeste suikers al verbrand zijn, dan zal je na 15-20 minuten al beginnen voelen dat je lichaamstemperatuur te hoogte ingaat, op dat moment ben je volop vetten aan het verbanden. En dat is nog altijd beste manier, hence, waarom bijna alle pro's het zo ook doen, en die hebben de beste begeleiding die ze kunnen vinden en betalen.
 
Big_T zei:
De ideale moment alles bij elkaar vind ik nog altijd na KT, wanneer de meeste suikers al verbrand zijn, dan zal je na 15-20 minuten al beginnen voelen dat je lichaamstemperatuur te hoogte ingaat, op dat moment ben je volop vetten aan het verbanden. En dat is nog altijd beste manier, hence, waarom bijna alle pro's het zo ook doen.

Gaan je cortisol levels dan niet sky-high als je na de KT ook nog een uur cardio gaat doen? Ik doe het liever op aparte dagen op een lege maag hoor.

Ik ben een tijd geleden op die manier trouwens in ook een week of 16 tien kilo vet kwijtgeraakt, maar dat was van ong 25% naar 15% dus dat is niet echt te vergelijken natuurlijk. Netjes hoor dat je zo snel naar die 6% bent gegaan! Wanneer komen de full body-pics? ;)
 
Gettingbigger zei:
HIIT rules!

Neem zelf altijd 's ochtends vroeg carbs + whey voor de HIIT.

Gisteren echt weer zo'n heerlijke dag.... 's ochtends 20 minuten HIIT gedaan en de hele dag het gevoel dat je coke gesnoven hebt :D Heb dat overigens nooit gedaan, maar stel me er een hyper gevoel bij voor. NA HIIT merk je gewoon dat je stofwisseling echt als een speer gaat! Helemaal hyper :D

En het mooiste is nog dat sinds ik met HIIT begonnen ben, ik veel meer vet kwijt raak, makkelijk massa vasthou en het kost hooguit 20 minuutjes! Als ik HIIT in een pilletje kon stoppen en via Tell Sell kon verkopen werd ik rijk!
Klinkt allemaal heel leuk, maar het is niet omdat het goed voelt, dat het ook effectiever is.

Je kan niet verwachten dat 20 minuten evenveel opleverd als 45. Zo werkt het niet. In een uur verbrand ik 1000 kcal, dat wil ik je nog wel eens zien doen op 20 minuten.

Verder maakt het geen bal uit hoe je energie verbrand, je stofwisseling gaat altijd omhoog, ook na een uur cardio, het verschil is dat je bij cardio het vet direct verbrand, en veel meer, en bij hoge intensiteit je vooral eiwit en suikers verbrand en erna zal je lichaam de optelsom maken: opgenomen energie-wat je verbrand hebt aan koolhydraten. Is het getal negatief dan zal vet aangesproken worden. (wat ik hier als "afterburn" wel eens tegenkom.) De kans dat je dus vet kwijtraakt is kleiner bij hiit dan bij normale cardio.
Ded kans dat je sneller vet verliest bij hiit is helemaal kleiner, omdat het aantal kcal dat verbrand wordt lager ligt. en dat bepaald uiteindelijk wat je verliest aan vet. Want de stofwisseling gaat altijd wel omhoog, dus dat is slechts een klein verschil.
 
Zelda zei:
Gaan je cortisol levels dan niet sky-high als je na de KT ook nog een uur cardio gaat doen? Ik doe het liever op aparte dagen op een lege maag hoor.

Ik ben een tijd geleden op die manier trouwens in ook een week of 16 tien kilo vet kwijtgeraakt, maar dat was van ong 25% naar 15% dus dat is niet echt te vergelijken natuurlijk. Netjes hoor dat je zo snel naar die 6% bent gegaan! Wanneer komen de full body-pics? ;)
Op een lege maag zal je cortisol pas pieken.

Cortisol moet juist pieken, dat is het beste hormoon om vet te verbranden. :p
Het probleem is dat je dan wel moet zorgen voor een hoge aminozuurspiegel dus shake vóór de cardio.
Ik heb op deze manier geen spier verloren, integendeel, zelfs een beetje gewonnen, puur door een perfect dieet te volgen en stipt te zijn. Pics zal moeten wachten zit met wat persoonlijke problemen.
 
Big_T zei:
Op een lege maag zal je cortisol pas pieken.

Cortisol moet juist pieken, dat is het beste hormoon om vet te verbranden.
Het probleem is dat je dan wel moet zorgen voor een hoge aminozuurspiegel dus shake vóór de cardio.
Ik heb op deze manier geen spier verloren, integendeel, zelfs een beetje gewonnen, puur door een perfect dieet te volgen en stipt te zijn. Pics zal moeten wachten zit met wat persoonlijke problemen.

Precies, een shake voor je cardio-sessie zweer ik ook bij.

Ik denk dat je wel gelijk hebt over die cortisol levels met cardio op lege maag. Maar daarom komen de twee methoden waarschijnlijk op hetzelfde neer lijkt me. In beide situaties heb je een lege maag en weinig glycogeenvoorraad toch? Of zie ik het nou verkeerd?
 
Bedoel je lege maag 's ochtends dan zal cortisol hoog zijn door je biologische klok, heeft niets te maken met glycogeen voorraad lever oid, hoewel dat natuurlijk extra zal bijdragen.

Doe cardio savonds en de kans dat je spieren verbrand is enorm klein. Maar dan heb je een wat lagere stofwisseling gedurende de dag, maar wie werkt en ECY stack neemt merkt daar weinig van hoor dan ga je sowieso als een trein :)
 
Big_T zei:
Ded kans dat je sneller vet verliest bij hiit is helemaal kleiner, omdat het aantal kcal dat verbrand wordt lager ligt. en dat bepaald uiteindelijk wat je verliest aan vet. Want de stofwisseling gaat altijd wel omhoog, dus dat is slechts een klein verschil.
Kan je uit eigen ervaring vertellen dat het geen klein maar een groot verschil is, zowel kwa resultaten als hoe ik me voel tijdens de dag maar het zal altijd per persoon verschillen wat werkt, daarom doe je er sowieso verstandig aan meerdere methodes te proberen :)
 
Zelda zei:
Precies, een shake voor je cardio-sessie zweer ik ook bij.

Ik denk dat je wel gelijk hebt over die cortisol levels met cardio op lege maag. Maar daarom komen de twee methoden waarschijnlijk op hetzelfde neer lijkt me. In beide situaties heb je een lege maag en weinig glycogeenvoorraad toch? Of zie ik het nou verkeerd?

En wat voor shake neem je dan? gewoon 30 gr whey + 300ml melk?
 
stenly zei:
En wat voor shake neem je dan? gewoon 30 gr whey + 300ml melk?
Gewone melk zit aardig wat vetten in, voor in de cut raad ik magere melk of water aan, verder is het wel belangrijk dat je geen glucose in neemt voordat je aan de cardio begint, dus geen dextrose of suiker of banaan in de shake gooien.
 
Big_T zei:
De ideale moment alles bij elkaar vind ik nog altijd na KT, wanneer de meeste suikers al verbrand zijn, dan zal je na 15-20 minuten al beginnen voelen dat je lichaamstemperatuur te hoogte ingaat, op dat moment ben je volop vetten aan het verbanden. En dat is nog altijd beste manier, hence, waarom bijna alle pro's het zo ook doen, en die hebben de beste begeleiding die ze kunnen vinden en betalen.

Cardio na KT vind ik verre van ideaal. Je cortisolspiegel is hoog en je zal snel spiereiwit gaan verbranden. Ook als je na zo'n 45 min KT niets meer doet verbrand je nog spiereiwit als je geen snelle suikers en eiwitten eet. En nu ga je na je KT je lichaam nog eens extra belasten door cardio in plaats van snel de energiereservoirs te vullen en spierafbraak te voorkomen.

Denk dat het bij pro's iets anders ligt. Die gebruiken zonder uitzondering steroiden bij het cutten, die een eiwitsparende functie hebben en bovendien de cortisonreceptoren blokkeren.
 
Ik volg alles op het Forum, maar nou heb ik toch wel een hitt van de malle molen gehad. Kan het ff niet meer volgen.
Wel Hitt geen Hitt.
Wel vooraf eten, niet vooraf eten !

Overigens prachtig hoor die Hitt theorie.

Ik heb zelf jaren aan atletiek training gedaan en weet uit ervaring dat je een beginner echt niet ineens aan een interval programma kan zetten.
Ik heb begrepen dat je in een tijdsbestek van 20 min een aantal malen maximaal moet gaan (!).
Heb je enig idee wat dat voor een blessures op gaat leveren en hoe zwaar dat mentaal kan zijn ?

Weet je wat ik voorlopig doe ?
Gewoon harde KT training blijven volgen en mijn kh'tjes wat verminderen en wat rustige cardio.
Het blijft toch echt calorietje erin calorietje eruit !!
 
Hmm...nu gaat het idd lastig worden. Dus Big T jij zegt dat na je KT cardio ook goed werkt omdat in feite al je kcal. zijn opgemaakt door je KT dat klinkt op zich wel logisch.
Maar dan zou je dus evt. 40gr whey tussen je KT en cardio in moeten nemen om voldoende eiwitten ter beschikking te hebben. En dan na je cardio dextrose? Of zie ik dat verkeerd.
 
Black Knight zei:
Cardio na KT vind ik verre van ideaal. Je cortisolspiegel is hoog en je zal snel spiereiwit gaan verbranden.
Ik zal even uitleggen waarom dit niet zo is.
1. 's avonds is het cortisol het laagste van de hele dag. Naarmate de nacht eindigd en de dag begint, zal dit steeds hoger worden. Cortisol is geen kwaadaardig hormoon waar je bang voor moet zijn, het zorgt ervoor dat je s ochtends wakker wordt, anders zou je gewoon blijven slapen. en zoheeft het nog tal van andere functies, zonder cortisol zou je veel minder vet verbranden.

2. Spiereiwit is een heel slechte bron voor energie. Het laatste wat je verbrand is eiwit uit spieren. Het proces om eiwit om te zetten naar energie gaat heel ingewikkeld en moeilijk. Bovendien kost dit het lichaam ook nog eens energie. Je verbrand altijd eerst glucose/vetten, dan vooral vetten en minder glucose, en als de situatie echt dramatisch wordt, dan gaje pas eiwit omzetten naar energie. Het verlies aan spier tijdens cutten is zwaar ovderdreven. Zolang je dieet goed klopt, zolang je regelmatig eiwit eet, is de kans dat spier verloren gaat héél erg klein. Ik spreek uit ervaring en kan met zekerheid zeggen dat mijn methode me zelfs spier heeft opgeleverd!


Ook als je na zo'n 45 min KT niets meer doet verbrand je nog spiereiwit als je geen snelle suikers en eiwitten eet.
Doordat je stofwisseling verhoogt is, zal je wat extra energie gaan verbruiken, zeker overdreven om te stellen dat je dan massaal eiwit gaat gebruiken. Vet en glucose is nog altijd de beste bron voor je lichaam op dat moment. Als glucose laag word dan ga je meer vetten en eiwitten verbranden, maar omdat je zowel vóór als na KT altijd een shake drinkt met eiwit, zal je hier geen last van hebben. Overigens is alleen de pre-workout shake anti catabool, zo blijkt uit een studie.

En nu ga je na je KT je lichaam nog eens extra belasten door cardio in plaats van snel de energiereservoirs te vullen en spierafbraak te voorkomen.
Je hebt blijkbaar niet goed gelezen, na de KT heb ik gezegd dat je wel degelijk een shake met eiwit gaat drinken.
En verder is het juist ideaal om op lage energie cardio te doen, dan zal je zeker sneller vetten gaan verbranden, en indien genoeg eiwit in lever, zal geen spiereiwit worden afgebroken. Verder speelt het tempo een grote rol: hoge intensiteit vraagt meer snelle energie, dus dat betekend minder vet verbranden, meer glucose, en eiwit opbranden. Altijd stevig maar wel aerobisch cardio doen dus.

Denk dat het bij pro's iets anders ligt. Die gebruiken zonder uitzondering steroiden bij het cutten, die een eiwitsparende functie hebben en bovendien de cortisonreceptoren blokkeren.
Dat klopt, maar waarom zouden zij bovenop die steroiden geen ideale manier van vetverbranden gebruiken? Waarom zouden ze toch een systeem gebruiken waarbij minder vetten worden verbrand?
Mijn ondervinding is dat het as gebruik hier weinig ter zake doet, de meest ideale manier wordt gebruikt, dat is alles.
 
(Soulfly) zei:
Hmm...nu gaat het idd lastig worden. Dus Big T jij zegt dat na je KT cardio ook goed werkt omdat in feite al je kcal. zijn opgemaakt door je KT dat klinkt op zich wel logisch.
Maar dan zou je dus evt. 40gr whey tussen je KT en cardio in moeten nemen om voldoende eiwitten ter beschikking te hebben. En dan na je cardio dextrose? Of zie ik dat verkeerd.
Alles klopt alleen na cardio eet je nooit geen snelle suikers. Laat je stofwisseling dan maar hoog zijn en vet blijven verbranden, en om dit nog wat te stimuleren eet je nog wat vet*, complexe koolhydraten en vooral veel eiwit.

*eten van vet zorgt voor meer vetzuren in het bloed wat weer opnieuw aanleiding geeft om vooral deze energiebron te gebruiken.
 
Gorilla-Man zei:
Kan je uit eigen ervaring vertellen dat het geen klein maar een groot verschil is, zowel kwa resultaten als hoe ik me voel tijdens de dag maar het zal altijd per persoon verschillen wat werkt, daarom doe je er sowieso verstandig aan meerdere methodes te proberen :)
Dan heb je volgens mij nooit ideaal de andere manieren uitgeprobeerd. Uiteindelijk is het allemaal heel simpel: kcal die je verbrand bepalen alles. En hoge intensiteit verbrand meer kcal op een kortere tijd, maar je houdt het nooit lang vol. En daar gaat cutten over: volhouden.
Het klinkt allemaal heel gemakkelijk 20 minuten ff inspannen en de rets van de dag op je luie donder liggen en verwachten dat je evenveel vet verliest als iemand die een uur loopt te zweten op de loopband. Helaas, als het te mooi klinkt om waar te zijn, dan is het dat meestal ook.

Het is niet omdat je een verhoogde stofwisseling hebt, dat dit zorgt voor honderden extra kcal vetverlies. Er is wel degelijk een waarheid in het verhaal, maar het is zwaar overschat.
Beetje hoe supplementenhandelaars werken: ze halen een studie die juist is, maar verdraaien die zo in hun woorden dat het als fantastisch klinkt. Zelfde geld voor al die nieuwe trainingstechnieken, op het einde van de dag komt het er op neer hoeveel inspanning je hebt geleverd, niets meer , niets minder.
 
Back
Naar boven