AndroidHealthClinic

Nieuws 90% van alle huishoudens maakt gebruik van sociale regelingen

EricR

Superior Athlete
20 jaar lid
10.000 berichten 50.000 berichten
Waardering
2.652
Lengte
1m79
Massa
96kg
Vetpercentage
21%
Ruim 90 procent van alle huishoudens in Nederland maakt gebruik van sociale regelingen en voorzieningen. Er zijn zelfs twintig huishoudens die elk gebruikmaken van zestien inkomensregelingen, zoals het kindgebonden budget, de bijzondere bijstand, de huurtoeslag en schuldsanering. Dat blijkt uit gegevens van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS), opgesteld op verzoek van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW).
Het is voor het eerst dat onderzoek is gedaan naar het aantal inkomensregelingen per huishouden. Het ministerie wil zo achterhalen wat het effect van voorgenomen kabinetsmaatregelen is, zoals bezuinigingen op passend onderwijs en decentralisatie van de Wet werk en arbeidsondersteuning jonggehandicapten (Wajong) en delen van de Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten (AWBZ). De maatregelen kunnen per gezin opstapelen, zo geeft het ministerie aan.

Het CBS telde hoeveel inkomensregelingen er per Nederlands huishouden in 2011 waren. Dus: hoeveel huishoudens er zijn met 0, 1, 2 of zelfs 16 regelingen. 674.335 Nederlandse huishoudens maken van geen enkele inkomensregeling gebruik. De grootste groep zijn de huishoudens die aanspraak maken op twee regelingen en/of voorzieningen: ruim 1,7 miljoen huishoudens. Een onbekend aantal huishoudens maakt gebruik van 17 tot 19 inkomensregelingen. De meest voorkomende sociale regeling is de zorgtoeslag waar 4,8 miljoen Nederlandse huishoudens gebruik van maken.

Het ministerie kan nog geen oordeel vellen over het aantal regelingen per huishouden, zegt een woordvoerder.

http://www.nrc.nl/nieuws/2013/07/29/vrijwel-alle-huishoudens-maken-gebruik-van-sociale-regelingen/

[Afbeelding niet meer beschikbaar]

Doe volgens mij iets verkeerd, heb nog nooit ergens gebruik van gemaakt.

Dat is ook met een gezin waarvan hun vrouw bij ons werkt. Die hebben nogal een laag inkomen en zijn daarom zielig. Je wil niet weten wat die allemaal krijgen. Om de 2 jaar een nieuwe fiets. Gratis sportclub zoals honkbal of voetbal, gratis spullen om honkbal te kunnen spelen, gratis schoolboeken, ze krijgen korting op bepaalde vakanties in Nederland, enz. enz. Subsidie hier, korting daar. Grabbel grabbel en je wint weer een prijs.

Als je een kind hebt die net even wat minder is dan de rest kan je ook enorm veel kleine subsidies aanvragen.

Ja, je bent eigenlijk gek als je je 40 uur per week uit de naad werkt terwijl je gewoon alles kan krijgen.

Ik heb alleen huur en zorgtoeslag, waarbij de zorgtoeslag 88 euro is en de premie die ik moet betalen aan de verzekering 78 euro :)

Ik krijg potverdomme niets! Heb HBO gestudeerd, heb een normale baan bij de overheid (echt géén jackpot) en betaal overal de volle mep voor. 800 euro kale huur geen huursubsidie geen zorgtoslag....

maja hou nog steeds genoeg over om fijn te leven gelukkig. Vind het alleen niet helemaal eerlijk!

Sommige mensen hebben het nodig omdat ze anders echt niet rond komen maar er zitten ook een hele hoop profiteurs tussen.

Ik krijg potverdomme niets! Heb HBO gestudeerd, heb een normale baan bij de overheid (echt géén jackpot) en betaal overal de volle mep voor. 800 euro kale huur geen huursubsidie geen zorgtoslag....

maja hou nog steeds genoeg over om fijn te leven gelukkig. Vind het alleen niet helemaal eerlijk!

Huurtoeslag krijg je sowieso niet op een woning van 800 euro.

Heb studiefinanciering gehad en zal vast een regeling zijn dat ik die nog niet gelijk hoef terug te betalen. Maar dat is het wel zo'n beetje...

Ik heb wel eens subsidie voor mijn baas opgebracht door te werken met een opleiding 1x in de week. Voor de rest ikzelf volgens mij ook niet.

Je hebt wel van die mannetjes die je kan laten uitzoeken waar je allemaal recht op hebt maar zo wil ik niet leven.

Ik krijg zorgtoeslag, ik studeer maar geen recht op studiefinanciering. Nu is dat nu niet erg, omdat mijn studie (deeltijd) minder kost dan een voltijd studie, maar met hbo kost het evenveel en nog geen recht op.
Over 2 weken loopt mijn contract af bij werkgever waarbij ik ziek ben, moet maar hopen dat ik WIA krijg of eventueel ww. Zo niet, pech gehad. Gelukkig woon ik weer bij mn ouders, maar toch..ook ik heb vaste lasten.

Degene die het niet verdienen krijgen het, degene die het wel verdienen krijgen het vaak niet.

Gelukkig krijgen er toch nog mensen die het hard nodig hebben, hun geld.

Georganiseerde diefstal van de 10%. Ik stel voor dat zij emigreren.

andere kant, hoeveel belasting betalen we?
vind het niet erg als ik wat terug krijg.. (op 't moment alleen zorgtoeslag, vroeger bij minder inkomen ook huurtoeslag gehad)

Iedereen betaald andere hoeveelheid belasting. Maar we betalen meer aan sociale regelingen en werknemersverzekeringen dan aan belasting zelf.

• Topic Starter Topic Starter
andere kant, hoeveel belasting betalen we?
vind het niet erg als ik wat terug krijg.. (op 't moment alleen zorgtoeslag, vroeger bij minder inkomen ook huurtoeslag gehad)

Ben geen voorstander van flat tax maar herverdeling van geld is gewoon een dom principe. Al dat geld uitdelen kost een lieve duit aan administratie. Daarvoor komt beter iets terug in de plaats dat minder administratieve rompslomp kost.

Verder blijft het natuurlijk belachelijk dat handje ophouden lonend kan zijn, misschien eens tijd om te overwegen wat nou echt een bestaansminimum is. Wat mij betreft houdt dat op bij voeding, dak boven het hoofd en 1 keer per jaar naar een armlastigen vakantiedorp.

Lang niet iedereen heeft schuld aan de situatie waarin hulp nodig is van de overheid maar dat betekent nog niet dat een overheid luiheid moet faciliteren.

Alleen zorgtoeslag. En dat zie ik helemaal niet als een subsidie. Eerder als een verminderde heffing.

Als het aan mij lag had ik geen zorgverzekering want ik ben nooit ziek. Maar dat is niet toegestaan, dus ik betaal verplicht mee aan de zorg van een heleboel andere mensen. Dat de overheid een deel van mijn verplichte premie betaalt beschouw ik daarom niet echt als een cadeau.

Vroeger wel eens overwogen me aan te melden bij de voedselbank. Niet omdat ik het nodig had, maar gewoon omdat het me tof leek elke week een kerstpakket te krijgen. Heb dat echter nooit gedaan omdat ik dacht dat ik niet aan de voorwaarden voldeed.

Voedselbank krijg je inderdaad alleen als je hulpverlening hebt bij je financiën, dus eigenlijk als je veel schuld hebt en er niet meer uitkomt.

Ik ken ook iemand en die heeft geen inkomen. Hij moest een nieuwe bril, krijgt ie van de gemeente te horen dat ie maar naar de opticien moest gaan in t dorp, dus gewoon een dure bril van 300 euro, terwijl je bij de Hans Anders voor 50 euro een bril hebt. Ook met de wasmachine, ik koop er 1 bij de MM in de aanbieding van 299 en hij mag er 1 bij de plaatselijke elektrozaak uitzoeken van 500 euro en die wordt dan nog geplaatst ook.

Ben geen voorstander van flat tax maar herverdeling van geld is gewoon een dom principe. Al dat geld uitdelen kost een lieve duit aan administratie. Daarvoor komt beter iets terug in de plaats dat minder administratieve rompslomp kost.

Verder blijft het natuurlijk belachelijk dat handje ophouden lonend kan zijn, misschien eens tijd om te overwegen wat nou echt een bestaansminimum is. Wat mij betreft houdt dat op bij voeding, dak boven het hoofd en 1 keer per jaar naar een armlastigen vakantiedorp.

Lang niet iedereen heeft schuld aan de situatie waarin hulp nodig is van de overheid maar dat betekent nog niet dat een overheid luiheid moet faciliteren.
Zonder die rompslomp heb je een werkloosheidspercentage van >20% die je dan weer moet voorzien van een uitkering. Verder zie ik niet in waarom iemand met een uitkering recht zou hebben op vakantiegeld, die lui hebben het hele jaar door vakantie. Geld herverdelen lijkt me overigens gewoon een vereiste in een maatschappij die steeds minder werkgelegenheid heeft en afhankelijk is van consumptie voor economische groei.

Zonder die rompslomp heb je een werkloosheidspercentage van >20% die je dan weer moet voorzien van een uitkering. Verder zie ik niet in waarom iemand met een uitkering recht zou hebben op vakantiegeld, die lui hebben het hele jaar door vakantie. Geld herverdelen lijkt me overigens gewoon een vereiste in een maatschappij die steeds minder werkgelegenheid heeft en afhankelijk is van consumptie voor economische groei.

Je maakt hier twee fundamenteel foutes aannames.

1. Minder overheid zou meer werkloosheid creëren.

Oh ja? Alles wijst erop dat meer overheid meer werkloosheid in de hand werkt. De overheid is namelijk een obstakel voor een gezonde economie.

2. Geld herverdelen (lees: roven van persoon A om uit te delen aan persoon B) is vereist voor een gezonde economie.

Oh ja? Een gezonde economie bestaat uit individuen die zo productief mogelijk zijn, consumptie is de beloning voor hoge productiviteit, niet andersom.

Waar jij helaas ingestonken bent is het keynesiaanse model voor de economie (consumptie en uitgaven zijn de motor van een economie). Dit is fundamenteel fout en deze manier van denken is een belangrijke reden voor de recessies en crisissen van de afgelopen decennia.

Wat de overheid doet met dit soort beleid is de natuurlijke werking van de economie verstoren. Wat bepaalde mensen aanvoelen als voordelen heeft in realiteit veel meer nadelen, die echter moeilijker of pas later vast te stellen zijn. Pas nadat het beleid grote schade heeft aangericht, wordt het voor iedereen duidelijk hoe groot de nadelen zijn. De hypotheekrenteaftrek (Woonbonus in België) is hier een perfect voorbeeld van.

Alleen zorgtoeslag. En dat zie ik helemaal niet als een subsidie. Eerder als een verminderde heffing.

Als het aan mij lag had ik geen zorgverzekering want ik ben nooit ziek. Maar dat is niet toegestaan, dus ik betaal verplicht mee aan de zorg van een heleboel andere mensen. Dat de overheid een deel van mijn verplichte premie betaalt beschouw ik daarom niet echt als een cadeau.

Sta toch altijd weer verbaast te kijken van dit soort uitspraken. "ik ben nooit ziek". Heel snel even afkloppen, hoeveel mensen denken ieder jaar wel niet dat ze nooit ziek worden tot het een keer goed mis is en je bijv. kanker krijgt of je rug breekt. En dan geen zorgverzekering hebben? Nooit ziek zijn betekend niet dat je het niet zal gaan worden.

Hij heeft waarschijnlijk ook nog nooit een ongeluk gehad met zijn auto, daarom heeft ie geen wa-verzekering.

Terug
Naar boven