AndroidHealthClinic

Abdul Jabbar zit ondergedoken

El Comandante

Massive Warrior
Waardering
13
HILVERSUM - Abdul-Jabbar van de Ven, de islamitische prediker die dinsdagavond toegaf dat hij niet rouwig zou zijn als Tweede-Kamerlid Wilders zou sterven, zit ondergedoken. Dat liet Van de Ven woensdag zelf weten.

Van de Ven verscheen dinsdag op televisie in het programma het Elfde Uur van Andries Knevel. Op Knevel's vraag of hij "diep in zijn hart" blij zou zijn als Wilders binnen nu en twee jaar dood zou gaan, antwoordde Van de Ven bevestigend.

Van de Ven schrijft woensdag in een verklaring dat hij daarmee niemand heeft willen aanzetten om het Tweede-Kamerlid te doden. "Dat ontken ik ten stelligste." Hij wenst Wilders ook niet de dood of akelige ziekten toe: "Ik wens het hem zelfs niet toe met mijn tong of mijn pen". " Maar ik zou er niet om treuren, net als dat een groot deel van de Nederlandse bevolking er niet om zou treuren, als Osama bin Laden morgen dood gevonden zou worden."

Van de Ven wil contact met de politicus opnemen om hem uit te leggen wat hij bedoelde te zeggen in het Elfde Uur. Hij en Wilders zitten inmiddels in hetzelfde schuitje, aldus de prediker. Wat betreft het onderduiken " kunnen we elkaar de hand schudden".

Zijn persoonlijke mening over Wilders was nooit naar buiten gekomen als Knevel er niet naar gevraagd had, schrijft Van de Ven. "Natuurlijk was het achteraf gezien verstandiger geweest gewoonweg niet te antwoorden op die vraag, maar dat beetje verstand ontbrak mij op dat moment."

In de lessen en lezingen die hij geeft, veelal aan jongeren, voelt hij zich soms genoodzaakt misvattingen over de jihad, een heilige oorlog, weg te nemen. "Iets wat soms noodzakelijk is, in het geval van bijvoorbeeld al te fanatieke jongeren." Van de Ven, die zich op zijn veertiende bekeerde tot de islam, erkent zijn verantwoordelijkheid als leraar. " Oproepen tot jihad en soortgelijke zaken is iets wat totaal niet voorkomt in mijn lessen."

Knevel zegt woensdag in een eigen verklaring dat hij Van de Ven na zijn uitspraak over Wilders die hem volgens eigen zeggen volkomen verraste, een paar keer de ruimte gegeven om zin uitspraken terug te nemen. "Waarop ik hoopte", schrijft Knevel. De keuze voor de moslimdocent als gast was ingegeven door de actualiteit, verduidelijkt Knevel. "Vooraf kende ik zijn ideeën over de dood van Theo van Gogh, die hij de dag ervoor in de Gelderlander had gepubliceerd. Ik heb hem daarop bevraagd."

Op het voormalige woonadres van Abdul-Jabbar van Ven in het Brabantse dorp Heesch staat de stichting Islamic Propagation Centre International (IPCI) nog geregistreerd. Van de Ven staat ingeschreven als voorzitter maar zegt dat de stichting al twee jaar niet meer actief is.

De stichting zou zijn opgericht toen Van de Ven twee boeken van de geestelijk leider van de organisatie ging vertalen. IPCI heeft zijn basis in Durban in Zuid-Afrika. De leider is sjeik Ahmed Deedat. Van de Ven verklaarde zich woensdag nog steeds verwant aan Deedat.

'Jezus in de Islam' en 'Is de Bijbel God's woord?', zijn de boeken van Deedat die na vertaling door Van de Ven in het Nederlands verschenen.

Islamoloog Wiegers van de Radboud Universiteit in Nijmegen kent Deedat als een felle polemist die het christendom als een gecorrumpeerde godsdienst beschouwt. "Felle polemieken zijn natuurlijk nooit onschuldig en kunnen tegenstellingen tussen groepen veroorzaken", aldus Wiegers woensdag.

Ook in Nederland heeft de Zuid-Afrikaanse geestelijke aanhangers, zegt de islamoloog. Abdul-Jabbar van de Ven wenste woensdag te benadrukken dat de organisatie van Deedat geen geweld predikt. Burgemeester Heijmans van de gemeente Bernheze, waar Heesch onder valt, kent de stichting niet en is niet van plan iets te ondernemen tegen de islamdocent.

Televisieprogramma

Islamitisch godsdienstleraar Abdul-Jabbar van de Ven wil Tweede-Kamerlid Wilders dood hebben. In het EO-televisieprogramma Het Elfde Uur antwoordde hij dinsdag bevestigend op de vraag van presentator Andries Knevel of hij het Kamerlid binnen nu en twee jaar dood wenst.

De moslimdocent roept niet op tot moord. Hij wil liever dat Wilders sterft aan een ziekte. "Ik ben niet blij met zijn uitlatingen", zei Knevel na de uitzending.

Ook gaf de tot de islam bekeerde Nederlander in het programma van Knevel toe dat hij iets van blijdschap voelde toen hij hoorde dat Theo van Gogh was vermoord.

Abdul-Jabbar schrijft woensdag in een verklaring dat hij inderdaad heeft bedoeld dat hij "zeker niet zou treuren om zijn dood, of hij nu een hartaanval zou krijgen in zijn bed, of op een andere manier." "Ik wens het hem niet toe met mijn tong of mijn pen; maar ik zou er niet om treuren. Net zoals een groot deel van de Nederlandse bevolking er bijvoorbeeld niet om zou treuren (of zelfs diep van binnen blijdschap zou voelen) als Osama bin Laden morgen dood gevonden zou worden. Het idee dat ik deze, of soortgelijke meningen zou verkondigen in mijn lezingen en lessen zou een vertekening van de werkelijkheid zijn."

In de verklaring laat de moslimdocent ook weten dat hij inmiddels zit ondergedoken. Een reden daarvoor geeft hij niet.

De uitzending bracht veel reacties teweeg van voor- en tegenstanders op het forum op de website van het programma. Veel kijkers waren niet blij dat de omroep de man een podium heeft gegeven voor zijn uitspraken.

Minister Verdonk van Vreemdelingenzaken toonde zich dinsdagavond in een uitzending van het televisieprogramma Barend en Van Dorp geschokt. "Hoe kan het zo zijn dat we in Nederland zover zijn gezonken. Ik maak me hier heel veel zorgen over."

Minister Remkes van Binnenlandse Zaken heeft inmiddels ook "met grote afschuw kennis genomen van de uitspraken. Dit is te gek voor woorden." Remkes zei in de marge van een conferentie in Nijkerk dat zijn collega Donner van Justitie kijkt wat hieraan kan worden gedaan.

Dat zal waarschijnlijk geen eenvoudige opgave zijn. Als iemand een ander persoon dood wenst, kan die hier niet voor worden vervolgd. Het is geen strafbaar feit. "Die wens is niet netjes, maar mag je hardop uiten" , verduidelijkt hoogleraar strafrecht T. de Roos.

Van context, situatie of gebaren kan eventueel meer dreiging uitgaan, maar daar lijkt volgens De Roos geen sprake van. Dat Abdul-Jabbar van de Ven zijn uitlatingen doet als godsdienstleraar in een nationaal televisieprogramma betekent volgens hem niet dat hij aanzet tot haat, geweld, moord of doodslag. "Het is een bizarre uitspraak, hoogst bedenkelijk en kwalijk, maar geen fatwa", concludeert De Roos.

Op de website van de Evangelische Omroep is sinds de geruchtmakende uitzending van Het Elfde Uur dinsdagavond een discussie ontstaan. Het overgrote deel van de bezoekers reageert negatief op de uitlatingen van Van de Ven, maar er zijn ook sympathiebetuigingen. Zo schrijft een zekere Mohammed: "Slaap verder Nederland, wij zullen jullie wel wakker maken, maar dat zal niet zachtjes zijn." En M. Kuleli vindt Abdul-Jabbar 'gewoon toppie'.

De overige reacties zijn fel en lopen uiteen van 'ophangen die man' tot 'aan het gas er mee'.

Telegraaf.nl

dit blijft voor mij de uitspraak van één persoon (in dit geval niet de slimste)

Hicham

• Topic Starter Topic Starter
hicham zei:
dit blijft voor mij de uitspraak van één persoon (in dit geval niet de slimste)

Hicham

(ZUCHT) En een persoon die enorm veel verantwoordelijkheid heeft die veel les geeft in moskeen en op internet, duizenden gehorigen heeft en verder is niemand opgestaan uit zijn eigen Moslimgemeenschap om het te veroordelen.

Die man spreekt dus de taal en overtuiging van duizenden gehorigen, die allen instemmen door te zwijgen!
Wat zou jij ervan vinden als een dierbare bekende Moslim wordt vermoord en in heel Nederland hoor je geen kip die zegt dat het walgelijk is?
Is het dan nog een moord gedaan door 1 persoon?

Even realistisch blijven hè! Het is GEEN actie van een eenling meer!

Ja natuurlijk, daar kun je de rest van Nl toch niet verantwoordelijk voor houden.

En zo'n invloed heeft een imaam niet, je schildert hem hier af alsof het onze god is

Nee geen God maar wel een figuur die verantwoord moet omgaan met zijn uitspraken.

Wat is dat toch, dat wegcijferen, dat klein maken en dat slachtoffer-rol spelen van jullie?
Eerst hoog van de toren blazen en als er iemand als Moslim een misstap begaat dan ineens is het een eenling, iemand zonder veel macht, iemand die niet zoveel voorstelt etc etc.

Elke goed ingelichte persoon weet dat Imams wel degelijk gehoor vinden bij grote groepen mensen. Dat blijkt wel want, nogmaals, zucht, er is geen Moslim opgestaan die deze actie veroordeeld heeft. Mensen LUISTEREN naar een Imam, komen met levensvragen, wat te doen in probleem-gevallen, hoe zich op te stellen, naar HEM toe.
ZIJN woord is vaak de doorslag. Nou, en die persoon zegt dus zulke dingen.

Levensgevaarlijk dus!

ik geef het op jongen, geloof maar wat jij wil....

Geef het maar op; dat de Imam deze invloed en macht heeft is evenzeer een feit als dat het gras groen is. Je gaat mij niet wijsmaken dat een Imam helemaal geen invloed heeft en dat er nauwelijks naar hem wordt geluisterd. ALs dat zo was zouden er ook geen miljoenen geschonken en besteed worden aan moskees en drukwerk met radicale teksten.

hicham zei:
En zo'n invloed heeft een imaam niet, je schildert hem hier af alsof het onze god is

Zoals je mss gemerkt hebt, zijn het tot dusverre vrij jonge Moslims geweest die aanslagen hebben gepleegd. Mss zijn zij wel dusdanig beinvloedbaar dat ze een radicale Imam als God beschouwen?

Ja hoor, daar gaan we weer. :rolleyes:

Leviathan zei:
Zoals je mss gemerkt hebt, zijn het tot dusverre vrij jonge Moslims geweest die aanslagen hebben gepleegd. Mss zijn zij wel dusdanig beinvloedbaar dat ze een radicale Imam als God beschouwen?

Die conclusie kun je wel trekken, datze beinvloedbaar zijn....maar alleen om te hersenspoelen, ze gaan heus niet geloven dat de imaam hun god is, ze kunnen zelf ook lezen.

Die fundamentalisten moet je echt zien als een soort sekte, waar die lui mee bezig zijn heeft echt niet veel meer met de islam te maken

Hicham

hicham zei:
Die conclusie kun je wel trekken, datze beinvloedbaar zijn....maar alleen om te hersenspoelen, ze gaan heus niet geloven dat de imaam hun god is, ze kunnen zelf ook lezen.

Die fundamentalisten moet je echt zien als een soort sekte, waar die lui mee bezig zijn heeft echt niet veel meer met de islam te maken

Hicham

Precies. Maar er zijn er genoeg die een groot deel van hun daden als positief voor de ontwikkeling van de Islam zien.

Er is misschien een nieuw punt van discussie maar de reden waarom er zo lichtvoetig wordt gedaan over geweld door Islamieten is omdat het ontstaan van de Islam en de verdere ontwikkeling altijd gepaard is gegaan met geweld.

DBC01 zei:
Geef het maar op; dat de Imam deze invloed en macht heeft is evenzeer een feit als dat het gras groen is. Je gaat mij niet wijsmaken dat een Imam helemaal geen invloed heeft en dat er nauwelijks naar hem wordt geluisterd. ALs dat zo was zouden er ook geen miljoenen geschonken en besteed worden aan moskees en drukwerk met radicale teksten.

Het is niet zwart óf wit DBC. De invloed die een imaam heeft: hij leidt het gebed, staat open voor vragen en speelt een maatschappelijke rol.....wil dat zeggen dat iedereen dan gelijk gaat doen wat zon man zegt? Wat denk je zelf

De moskeeen worden gefinancieerd door de hele plaatselijke moslimbevolking, soms door giften van bv rijke Saudi's en drukwerk met radicale teksten zul je waarschijnlijk alleen in de 2 bekende moskeeen in NL vinden (a'dam en ehv)

hicham zei:

Hicham
Dat kan wel zo wezen, ze kunnen de islam wel weer verkeerd begrijpen en misvatten enzo....maar wel opvallend dat ditzelfde zo verdomd weinig met de bijbel gebeurd. Misschien dan toch de islam eens een keer verduidelijken?

DBC01 zei:
Precies. Maar er zijn er genoeg die een groot deel van hun daden als positief voor de ontwikkeling van de Islam zien.

Er is misschien een nieuw punt van discussie maar de reden waarom er zo lichtvoetig wordt gedaan over geweld door Islamieten is omdat het ontstaan van de Islam en de verdere ontwikkeling altijd gepaard is gegaan met geweld.

Komop DBC waar haal je al die onzin vandaan? Geef me tijd om te herstellen avn mijn training, ik kom niet eens meer toen aan het steriod-gedeelte van dit forum :)

Centaur zei:
Dat kan wel zo wezen, ze kunnen de islam wel weer verkeerd begrijpen en misvatten enzo....maar wel opvallend dat ditzelfde zo verdomd weinig met de bijbel gebeurd. Misschien dan toch de islam eens een keer verduidelijken?

Lege kerken

hicham zei:

Hicham

Dat heeft het ook niet. Is puur gebaseerd op haat en geweld.

Terug
Naar boven