AndroidHealthClinic

[ADSL] Kabel van telefoonaansluiting naar modem inkorten

SiRoj

Freaky Bodybuilder
Waardering
6
Hey mensen,

SiRoj is weer eens zelf aan het klussen, maar komt er niet uit... Onze internetverbinding [ADSL] heeft een tijdje terug niet gewerkt doordat de kabel van de telefoonaansluiting (die niet voor telefonie wordt gebruikt) naar de modem te lang was.. Nu hebben we er eentje van 2,5 mtr oid aan gehangen, maar volgens KPN is de ideale lengte eentje van minder dan 1,5 mtr...

DUS: Ik wil zelf graag een kabeltje maken.. Nu heb ik ergens gelezen dat je hiervoor net zo goed UTP kabel kunt gebruiken omdat die kabel beter is dan een dun telefoonkabeltje...

Maargoed, ik weet dus niet hoe ik het moet doen, vooral niet hoe de kleurcodes op de pinnetjes nu moeten zitten, want ik moet nu voor het eerst een telefoonstekkertje eraan zetten...

Wie kan mij uitleggen welke draadjes op welk pinnetje moeten? Het gaat hier dus om een telefoonkabel naar de modem, dus eentje met 'kleine plugjes' aan beide kanten

Laatst bewerkt:
Ja! ik heb het onlangs nog op school gedaan even denken.. momentje

• Topic Starter Topic Starter
Een schematje zou het meest ideaal zijn :)

Een schematje zou het meest ideaal zijn :)

Jah die had ik in mijn school mappie maar die is dus verwijderd... :(

Edit:

Je hebt "Straight" nodig tog?

Dan moet je het zo doen:

straight.png

Dit is een ethernet kabel (of hoe dat heet), ik moet dus een telefoon kabel hebben, minder pinnetjes dus, is ook een kleiner plugje

Hmm.. sorry ik ben ook nog maar een eerste jaars n00b :P :o

kabel te lang? 2.5m???
ik weet niet hoe het in nederland werkt, maar ik heb een telefoonaansluiting op het gelijkvloers, vandaar gaat een kabel naar het 1e naar m'n router en ik heb nergens last van.. lengte ~7m

Mijn halve vriendengroep werkt bij de helpdesk van KPN (dus Orange, tele2, hetnet, de hele rimram aan ADSL) en daar hebben ze als regel een kabel van minder dan 1,5 mtr....

Ff naar een elektro zaak die zetten het voor een paar euri voor je in elkaar.
Niet zelf mee prutsen brengt alleen maar ergernissen als het niet lukt.
Mijn kabel voor de telefoon <->modem is een kleine 1,5 meter modem<-> pc kast 20 meter :D heb de pc boven staan en aan router i.c.m downen via de nieuwsgroepen doe ik niet ( overlopen van het cache geheugen van de router )

Telefonie maakt in principe niet uit, als je gewoon 4 draadjes pakt uit je utp kabel, en beide kanten het zelfde maakt gaat het goed.

utp is:

wit oranje, oranje, wit groen, blauw, wit blauw, groen, wit bruin, bruin.
Je kan de buitenste kleuren ook weg halen.... dus dat je wit groen, blauw, wit blauw, groen over houdt

hier kan je zelfs gewoon netwerk verkeer over heen sturen.

Maar nogmaals, telefoon ( of adsl ) maakt niet uit, gewoon 4 aders pakken en op beide kanten het zelfde afmonteren.

Oké, dan weet ik genoeg :)

Terug
Naar boven