MuscleMeat

Alle adviezen zijn welkom!

sportsfan

Novice
Waardering
0
Lengte
1m79
Massa
67kg
Zo.. ff nieuw topic.
Die andere had een wat dramatische titel. En deze is wel toepasselijk dacht ik.. want hulp kan ik wel gebruiken. Ik was ff druk met het afronden van mn studiejaar.. maar ga d’r nu helemaal voor!

Even alles op een rijtje:
Leeftijd: 21
Lengte: 1.79 m
Gewicht: 67 kg
Recent vetpercentage momenteel nog onbekend, maar daar gaat verandering in komen.

Doel:
- vetpercentage verlagen waardoor ik strakker in m’n vel kom en spieren mooi uitkomen.

BMR: 1522
Onderhoud: tussen 2093 en 2359 kcal per dag. Uitgaande van 3x kt per week. Dit lijkt mij realistisch.
Op advies geprobeerd een voedingsschema te maken van rond de 2000 kcal per dag.
En ga het dan zonodig aanpassen. (Dit blijkt nog best lastig!)
Zover ben ik nu:

Ontbijt (6.15u bij vroege dienst): 211 kcal
250gr magere kwark
25gr muesli
10:00u: 238 kcal
1 boterham met rookvlees
gekookt ei
appel
Lunch (12.30): 217 kcal
2 volkoren boterhammen met kipfilet
sinaasappel
Tussen 15:00u & 16:00u: ? kcal à Hoeveel tonijn?
(Op ‘vrije’ dagen of dagen met een late dienst plan ik dit zo rond 15:00u)
Salade met tonijn (op water)
Bouillon
Avondeten: (tussen 17:30 & 18:00)
Verschillend probeer:matig koolhydraten, stukje vlees/vis (vlees is vaak kip of rund) en veel groente
Avond (vaak train ik ook in de avond na het eten): 120kcal
250g Magere kwark

Zit dan echter nog maar op 1400 kcal. (Heb mn voeding naar tips wat aangepast, maar kom dan eigenlijk nog wat lager uit dan eerst! OEPS, dan doe ik iets niet goed denk ik!)

Voor m’n trainingsschema begin ik met KT volgens dit beginnersschema:
http://forum.dutchbodybuilding.com/f75/eenvoudig-fitness-schema-voor-startende-kinderen-tieners-vrouwen-148533/
En dan na KT nog cardio een half uur tot een uur (afhankelijk of ik groepsles, of cardio op loopband of crosstrainer doe.)

- Ben wel begonnen de hoeveelheid voeding wat op te krikken.. maar hoe doen jullie dat als je eigenlijk gewoon echt geen honger hebt.. (lichaam moet weer wennen aan meer dat snap ik).. gewoon dooreten? Later verder eten? Vind dat moeilijk in te schatten.
Moet er dan ook echt aan denken om het volgende eetmoment niet te ‘vergeten’. Omdat mn lichaam niet aangeeft weer ergens behoefte aan te hebben!
- Zijn er er overigens voorkeuren voor fruitsoorten? Qua hoeveelheid fructose erin?

Laatst bewerkt:
  • Topic Starter Topic Starter

Moet zeggen dat het vele lezen hier wel goede moed geeft… veel vrouwen met dezelfde doelen en ‘problemen’ à voorheen lagere voedingsinname.. start KT en dat levert hen: GOEDE RESULTATEN! Goed bezig dames! Dus waarom zou ik een uitzondering zijn!
Drink overigens meer dan voldoende op een dag: vooral water + thee en koffie zonder suiker. Heel af en toe een glas ranja (zonder suiker), voor de smaak.
In het weekend wel een keer een wijntje, maar dat is dan ook echt heerlijk!

Probeer 6 maaltijden te maken die ongeveer gelijkwaardig zijn qua kcals.
Voor de goede vetten kun je noten eten (geen suikerpinda's! :p), die geven ook aardig wat kcal.
In het begin toen ik ook 'opeens' 6 maaltijden per dag ging eten moest ik er een wekker voor zetten - nu geeft mijn maag vanzelf wel aan dat het tijd is om te gaan eten...

Voor je ontbijt zou ik uitgaan van (snel) eiwit en koolhydraten, havermout met whey en melk is dan een betere keuze dan kwark met muesli. Als je moeite hebt met de hoeveelheid zou je de havermout ongekookt als shake met de whey kunnen drinken (vult minder).

Gooi je schema eens in excel, dan zie je de verhoudingen van je eten (als je netjes de voedingswaardes invult) en weet je ook waar je iets toe moet voegen. Succes!

Ik zou inderdaad geen kwark als ontbijt nemen. Je moet uit catabole stand door de nachtrust, snelle eiwitten is wat je nodig hebt in je eerste maaltijd.

Dwarven, ik zou jouw ontbijt niet met melk, maar met water doen.

Waarom is het beter om water te gebruiken dan melk?

Waarom is het beter om water te gebruiken dan melk?

Ligt volledig aan je verhoudingen: doordat TS kcal moet toevoegen is dat goed om uit melk te halen - ik ga er van uit dat de whey toch al door de havermout zit...

Personen (zoals ik) die het met minder kcal moeten kunnen beter water gebruiken: scheelt weer wat kcal die niet persé nodig zijn.

---------- Toegevoegd om 19:31 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 19:29 ----------

Als je eerst je whey neemt met water (snelste opname) en wat later de 'rest' van het ontbijt dan zou je daar alsnog melk bij de havermout kunnen nemen (betere smaak).

Probeer 6 maaltijden te maken die ongeveer gelijkwaardig zijn qua kcals.
Voor de goede vetten kun je noten eten (geen suikerpinda's! :p), die geven ook aardig wat kcal.
In het begin toen ik ook 'opeens' 6 maaltijden per dag ging eten moest ik er een wekker voor zetten - nu geeft mijn maag vanzelf wel aan dat het tijd is om te gaan eten...

Voor je ontbijt zou ik uitgaan van (snel) eiwit en koolhydraten, havermout met whey en melk is dan een betere keuze dan kwark met muesli. Als je moeite hebt met de hoeveelheid zou je de havermout ongekookt als shake met de whey kunnen drinken (vult minder).

Gooi je schema eens in excel, dan zie je de verhoudingen van je eten (als je netjes de voedingswaardes invult) en weet je ook waar je iets toe moet voegen. Succes!

Hmm.. thanks voor tips.. havermout, dat moet ik dan maar eens proberen, heb brinta weleens geprobeerd maar kan daar nog niet echt fan van worden. Misschien ff eraan wennen.. ga het in ieder geval proberen!

Sta eigenlijk niet heel enthousiast tegenover het gebruik van whey.. denk vooral omdat het 'onbekend' is.. heb er wel het een en ander op de fora hier over gelezen.. is er eventueel ook een andere optie?
Maar ga het wel overwegen!

Had mn voedingsschema al in Excel gezet.. dus kon inderdaad goed zien dat er nog wel wat aan veranderd moet worden. Ga er weer mee aan de slag!

Hier en daar wat bijvoegen.. misschien de hoeveelheden wat groter.. kan natuurlijk ook in de loop van de tijd of niet.. dat het lichaam steeds meer went aan iets grotere hoeveelheden, dat ik de voeding per week iets ophoog!? Of is dat juist een verkeerde strategie?

En tonijn op water in de sla 's middags.. hoeveel nemen jullie ongeveer? Heb geen idee joh! Haha..
En qua fruit? Na trainen, juist wel of juis niet? Verschil in soorten, lust alleen geen banaan!

Fruit 's ochtends of rond de training wel, verder op de dag heb je er weinig aan...

Tja, als je niet van brinta houdt (ik vind het héérlijk!), dan weet ik niet wat je van havermout gaat vinden...
Whey is zover ik weet de enige eiwit die snel wordt opgenomen in je lijf (maar laat me graag aanvullen door mede-DBB-ers), en het is absoluut niet eng / slecht / raar.

Langzaamaan hoeveelheden opvoeren is helemaal niks op tegen.

Een blik tonijn (150 gram) kan prima - als het in je schema past!

Tja, als je niet van brinta houdt (ik vind het héérlijk!), dan weet ik niet wat je van havermout gaat vinden...
Whey is zover ik weet de enige eiwit die snel wordt opgenomen in je lijf (maar laat me graag aanvullen door mede-DBB-ers), en het is absoluut niet eng / slecht / raar.

Haha.. nouja proberen kan altijd hoor, misschien een kwestie van wennen!
Die whey laat ik nog ff.. probeer het eerst zonder, kan het altijd nog toevoegen!
Eens zien wat dit al uithaalt, ben heel benieuwd!
Vandaag lekker getraind, ga ervoor! Dit motiveert echt!

Misschien nog anderen tips t.a.v. snelle eiwitten in de ochtend?

Veranderingen in mn voeding:
Ochtenà halfvolle melk met brinta + fruit (ipv om 10u)
Middag àkomkommer erbij bij lunch. (Eventueel nog kwark toevoegen om hoger in kcal te komen.)
Middag tussendoor à salade met 150gr tonijn op water.
In de avond muesli toegevoegd aan de magere kwark.

Kom dan op totaal 1600 kcal. (Niet exact in te schatten, ivm. wisseling in avondeten. Maar probeer daarbij te spelen met hoeveelheden waardoor ik qua kcal en verhouding koolhydr/eiwit/vet ongeveer gelijk blijf.)
Verhoudingen zijn dan ongeveer:
- koolhydraten: iets boven 50%
- eiwitten: iets boven 30%
- vetten: rond 15%

Wist niet dat een voedingsschema opstellen zo lastig kon zijn.. haha! Gelukkig is de hulp hier niet ver te zoeken!!

Schema ziet er goed uit! :thumb:
Nou kijken of het doet wat het moet doen... uitproberen dus.

Terug
Naar boven