Laatst bewerkt:
Volg de onderstaande video samen om te zien hoe u onze site kunt installeren als een web-app op uw startscherm.
Notitie: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Misschien wel tig keer gevraagd, maar wat gaat er eigenlijk gebeuren als je op een gegeven moment stopt met supplementen gebruiken?
Klopt het dat je spieren dan in vet zullen veranderen?
van wie heb je dat 
Misschien wel tig keer gevraagd, maar wat gaat er eigenlijk gebeuren als je op een gegeven moment stopt met supplementen gebruiken?
![]()
Deze gedachtengang heeft jou vast al vééél geld gekost.
[
Je spieren nemen vocht en koolhydraten op als je traint, wanneer je helemaal stopt dan verdwijnt dat voor een groot deel. De spier is dan minder vol en toont dus kleiner. Getrainde atleten hebben 3 tot 4 maal zoveel glycogeen en vocht in de spieren dan ongetrainde personen. Je behoudt nog steeds een gewonnen volume natuurlijk, want het eigenlijke spierweefsel dat uit eiwit bestaat krimpt niet zo snel. Dat gaat veel langzamer en verminderd geleidelijk aan, afhankelijk van de omstandigheden. Ouder worden, minder eiwit en kcal eten, veel cardio doen, zijn allemaal zaken die een invloed hebben op de spiermassa.
Dus, spieren nemen bij een trainingsstop idd af in volume, maar spierweefsel op zich verminderd in een heel langzaam tempo, en hoeveel dat is hangt af van een heel aantal andere zaken. Spieren gaan niet hangen: een spier heeft in tegenstelling tot vet een solide structuur en vorm.
Het verhaal dat spieren gaan hangen bij BB die stoppen komt waarschijnlijk doordat als je veel blijft eten (maar vaak omdat de voedingsgewoonten verslechteren) na een trainingsstop, je veel meer vetmassa gaat aanzetten doordat je minder energie gaat verbruiken: enerzijds door minder grote spieren (lager verbruik) en anderzijds doordat je minder energie verbruikt door de training die wegvalt.
Het antwoord op de vraag of spieren gaan hangen is dus NIET WAAR.
..dit is een klassieker uit de jaren '70
.Misschien wel tig keer gevraagd, maar wat gaat er eigenlijk gebeuren als je op een gegeven moment stopt met supplementen gebruiken?

Nou ik ben een x gestopt met creatine en ineens waren al me spieren vet dus ik weet niet waar iedereen zijn wijsheid hier vandaan haalt.....

Nou ik ben een x gestopt met creatine en ineens waren al me spieren vet dus ik weet niet waar iedereen zijn wijsheid hier vandaan haalt.....

OK, ten eerste: spieren kunnen NIET veranderen in vet (de verhouding vet/spiermassa kan wel veranderen als je stopt met trainen maar dat heeft niets met supplementen te maken).
Als je stopt met supplementen gebeurt er, tja, niet veel. supplementen zijn een toevoeging. Er kan wel 'iets' veranderen maar dat verschilt per soort. Als je bijvoorbeeld stopt met creatine krijg je misschien een iets mindere 'pomp' en als je stopt met whey krijg je misschien wat minder eiwitten binnen en herstellen je spieren misschien wat minder goed. Niets spectaculairs dus.