XXL Nutrition

Amandelnoten

Apkkeuring

Novice
Waardering
0
Lengte
1m81
Massa
68kg
Ik koop mijn amandelen bij de albert heijn, 190 gram. Echter, deze zijn geroosterd. Zijn ze nog steeds goed of moet ik verder kijken op de markt voor ongeroosterde misschien?

Supermarkten roosteren de noten altijd zodat ze langer houdbaar blijven. Ze zijn niet slechter of zo maar bevatten gewoon iets minder vetten als verse noten.

• Topic Starter Topic Starter
Ik houd heel veel van noten. De mindere vetten, zijn dat dat ineens verzadigde vetten of betekent dit dat ik meer noten mag eten? :D

minder vetten denk ik niet hoor. en waarom zouden die noten wel langer houden omdat die geroosterd zijn. zie gewoon dat je niet teveel gezouten noten eet, voor de rest .. boeie ;)

amandelen worden altijd geroosterd gast in verband met giftigheid.

[Link niet meer beschikbaar]

Ook koop altijd ongebrande/ongeroosterde noten, veel gezonder, bevatten nog alle goede voedingsstoffen. Zodra je noten verhit gaan er veel gezonde stoffen verloren. Gebrand betekent trouwens dat ze gefrituurd zijn, deze bevatten dus veel meer vet...;)

Kwestie van de voedingswaarde en ingrediëntenlijst in de gaten houden :D

minder vetten denk ik niet hoor. en waarom zouden die noten wel langer houden omdat die geroosterd zijn. zie gewoon dat je niet teveel gezouten noten eet, voor de rest .. boeie ;)

Jij denkt het niet, maar toch is het zo. En om schimmels tegen te gaan worden de noten geroosterd.

Gefrituurd? :eek: Lijkt me sterk eigenlijk. Heb je daar een bron van?

Bron: Man van de notenkraam op de markt waar ik altijd mijn noten haal.
Hij zei dat gebrande noten gefrituurd/gebakken worden in vet (frituurpan, die hij daar ook had staan, heb 't dus ook zelf gezien...) Geroosterde noten, worden 'gebakken' in een pan... Heb hem gevraagd waarom het gebrand heet als het gefrituurd wordt, dat wist hij ook zo niet.... Maar goed gebrande noten zijn dus gebakken in olie...
Proef maar eens het verschil tussen een gebrande en ongebrande pecannoot.... Duidelijk verschil in vetgehalte te proeven...;) Ik vind gebrande pecannoten ook niet lekker omdat je het vet gewoon proeft...

Dan zou het ingrediënt frituurvet of zonnenbloemolie (of waar ze ook in frituren) dus op het etiket terug te vinden moeten zijn? Ik ga eens kijken.

Hij zei dat gebrande noten gefrituurd/gebakken worden in vet (frituurpan, die hij daar ook had staan, heb 't dus ook zelf gezien...) Geroosterde noten, worden 'gebakken' in een pan... Heb hem gevraagd waarom het gebrand heet als het gefrituurd wordt, dat wist hij ook zo niet.... Maar goed gebrande noten zijn dus gebakken in olie...
Proef maar eens het verschil tussen een gebrande en ongebrande pecannoot.... Duidelijk verschil in vetgehalte te proeven...;) Ik vind gebrande pecannoten ook niet lekker omdat je het vet gewoon proeft...

Klopt wel wat je zegt.. Maar het gaat hier om geroosterde noten, en die worden NIET gebrand in vet maar GEROOSTERD in een hete lucht oven.

Topic starter kan gewoon de voedingswaarde op de verpakking volgen qua vetten percentage. Noten van de notenboer zijn dan wel vers maar niet veeeel gezonder.

Nou, op de amandelnoten staat überhaupt geen ingredienten vermelding. Ik weet dus sowieso niet of die gebrand of geroosterd of rauw zijn.

Ik heb hier ook nog een zakje ongezouten notenmelange van de aldi:

39% amandelen, 30 % hazelnoten, 20% walnoten, 10% pecanoten, raapzaadolie.:mad:

rapezaadolie

Nou, op de amandelnoten staat überhaupt geen ingredienten vermelding. Ik weet dus sowieso niet of die gebrand of geroosterd of rauw zijn.

Ik heb hier ook nog een zakje ongezouten notenmelange van de aldi:

39% amandelen, 30 % hazelnoten, 20% walnoten, 10% pecanoten, raapzaadolie.:mad:

Valt gewoon onder goede vetten.

Gebrand gebakken geroosterd gefrituurd vers droog. Who cares :p Lees de voedingswaarden en vreet die dingen op.

Amandelen bevatten ongeveer 90% onverzadigde vetzuren en veel vitamine E. Bittere amandelen bevatten daarnaast cyanogene glycosiden (met name amygdaline), waaruit het giftige blauwzuur (waterstofcyanide) kan worden vrijgemaakt. Hoe bitterder ze smaken, hoe giftiger ze zijn.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Amandel_(noot)

Supermarkten roosteren de noten altijd zodat ze langer houdbaar blijven. Ze zijn niet slechter of zo maar bevatten gewoon iets minder vetten als verse noten.

are you serieus?

---------- Post toegevoegd Sun 26 Aug 2012 om 22:41 ----------

lulkoek

---------- Post toegevoegd Sun 26 Aug 2012 om 22:42 ----------

mijn amandelen en walnoten komen helemaal uit California waar al die noten vandaan komen en het is ook nog cheap

---------- Post toegevoegd Sun 26 Aug 2012 om 22:43 ----------

Alleen de walnoten zijn al het dubbele van wat ik normaal ervoor betaal...

ga dan naar de zwarte markt waar het 14 euro per kilo kost walnoten en amandelen voor 6-7 euro gwn handelen :)

Terug
Naar boven