XXL Nutrition

APK eens in twee jaar

Zelda

Monstrous Giant
20 jaar lid
10.000 berichten
Waardering
52
DEN HAAG - De frequentie van de APK voor personenauto's wordt verlaagd. De keuring hoeft nog maar eens in de twee jaar te worden uitgevoerd en geldt ook pas als auto's vier jaar oud zijn. Nu moeten auto's nog vanaf hun derde levensjaar elk jaar gekeurd worden. Dat heeft het kabinet donderdag besloten.

De Bovag en de RAI vereniging hebben geen goed woord over voor het besluit van het kabinet. De belangenorganisaties omschrijven de plannen als "onzalig" en "heel slecht voor de verkeersveiligheid en voor het milieu".

De ANWB is daarentegen zeer enthousiast. "Dit is precies wat de ANWB al veel langer wil: een minder rigide APK-regime", aldus een woordvoerder van de bond. "De maatschappelijke kosten dalen fors, want een APK-keuring kost al snel 45 euro. Voor de verkeersveiligheid en het milieu zijn er nauwelijks gevolgen".

Rompslomp

De versoepeling van de APK-keuring is een van de maatregelen die onderdeel uitmaken van het kabinetsbeleid om de lasten van administratieve verplichtingen, bureaucratie en rompslomp voor bedrijven en burgers te verlichten. In totaal wil het kabinet met het versimpelen van regels bedrijven een besparing bieden van 4 miljard euro in 2007.

Andere versimpelingen zijn dat het voor ondernemers voortaan voldoende is als ze hun boekhouding elektronisch bewaren. Verder krijgen alle gemeenten dezelfde brandvoorschriften, wordt de Arbowet vereenvoudigd en krijgen bedrijven eens in de zoveel tijd vrijaf van de verplichting om allerlei statistische gegevens aan het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) te leveren. Kleine ondernemers als bijvoorbeeld een banketbakker met een klein terras hebben nog maar een vergunning nodig: alleen voor hun hoofdactiviteit.

Het kabinet ligt op schema met het doel om in 2007 een kwart van alle overbodige regels te hebben afgeschaft. De besparing is nu al 1,9 miljard euro van de oorspronkelijke 16 miljard die bedrijven bij het begin van deze kabinetsperiode kwijt waren aan administratieve lasten. Volgend jaar moet een besparing van 4 miljard gehaald zijn.

Gelukkig, het kabinet doet ook nog zinnige dingen. :)

Beter nieuws!

Inderdaad goed nieuws, en ik denk ook inderdaad niet dat het milieu en de veiligheid veel gebaat zijn bij een verplichte jaarlijkse keuring.

En het scheelt ook nog eens 45 euries per jaar. (minimaal natuurlijk)

• Topic Starter Topic Starter
Ik had trouwens een vooruitziende blik en de regel al een paar jaar geleden ingevoerd, aangezien mijn auto's er altijd netjes uitzien heb ik er nooit een bekeuring voor gehad. :o

Betere regel!
@Zelda :whip: Stouterdje!

nu het kwartje van kok nog :p

wel betere regel jah, alleen zal de keuring nu niet iets zwaarder zijn? bijv. preludes die bijna doorgerot zijn en eerst er nog wel een jaartje mee door konden gaan zullen nu misschien sneller afgekeurd kunnen worden. blijft er helemaal geen meer over:(

Fijn, doorvoeren voor 1 mei zal wel weer niet, dus ik ben nog de lul dit jaar.

Dit is zo vreselijk dom

het scheelt je 50 of 75 euro ieder jaar ( wat niet zo veel is )

en als je nu om de 2 jaar gaat is de kans groter dat je dan hogere kosten hebt omdat iets wat eerst optijd is ontdekt nu na 2 jaar voor groot onderhoud zorgt!

Markywannabee zei:
Dit is zo vreselijk dom

en als je nu om de 2 jaar gaat is de kans groter dat je dan hogere kosten hebt omdat iets wat eerst optijd is ontdekt nu na 2 jaar voor groot onderhoud zorgt!
Voor een student die alle rekeningen moet betalen, werkt en studeert, is 50 of 75 euro wel veel MWB:)

das mooi om te horen :D hooguit nog maar 1x laten keuren en dan is me studentenleven voorbij en dan kan die gare peugeot 205 verkopen :) mooie compensatie voor de stijgende benzine prijzen (helaas maar voor korte duur.. maar oke).

nog meer slopers op de weg.

Ach financieel misschien een betere regeling maar of het de veiligheid ten goede komt weet ik niet.

bur zei:
nog meer slopers op de weg.

Ach financieel misschien een betere regeling maar of het de veiligheid ten goede komt weet ik niet.

Hehe eindelijk iemand met verstand. Goed voor je financieen maar minder voor de veiligheid. Je moet eens weten hoevaak garage's tussen de vingers kijken bij wat kleine 'foutjes' aan de auto. Na 2 jaar zijn dit grote fouten en kun je er nare ongelukken mee maken. Nee, eens per jaar is een 'must'. Misschien dat je voor auto's tot 6 jaar oud een andere regeling kunt maken.

eduardjanssen zei:
Hehe eindelijk iemand met verstand. Goed voor je financieen maar minder voor de veiligheid. Je moet eens weten hoevaak garage's tussen de vingers kijken bij wat kleine 'foutjes' aan de auto. Na 2 jaar zijn dit grote fouten en kun je er nare ongelukken mee maken. Nee, eens per jaar is een 'must'. Misschien dat je voor auto's tot 6 jaar oud een andere regeling kunt maken.
hier ben ik het nou eens mee eens edje

Markywannabee zei:
hier ben ik het nou eens mee eens edje
Slijmbal!:D

@Edje Daar heb je wel gelijk in, maar met een verrotte auto kun je ook wel door de APK heen komen, zelfs als dat 1 x per jaar moet. Aangezien er nog steeds "foute" garages zijn. Overigens slaan ze soms ook helemaal door met APK-keuringen en zijn onwetende burgers de dupe van uitbuitende garage-houders. Iig kunnen die mensen nu een jaartje langer sparen, zodat ze een nog grotere poot uitgedraaid kan worden.
Ik vraag me overigens wel af, hoe dit allemaal verzekerings-technisch allemaal geregeld wordt.;)

• Topic Starter Topic Starter
eduardjanssen zei:

Wie rijdt er dan ook ook in auto's ouder dan 6 jaar? :dunno:

Maar anyway: als 1 jaar in de jaren 70 genoeg was, is twee jaar dat nu zéker.

Markywannabee zei:
Dit is zo vreselijk dom

Je merkt vanzelf wel als de remmen het niet meer doen :P .

Één keer per 2 jaar een APK keuring is voldoende, je moet er gewoon rekening mee houden dat er dan eventueel grotere schadeposten kunnen zijn. Maar wie zijn auto redelijk verzorgd en er een beetje verstand van heeft weet wel waar die op moet letten ;) .

Ik zag wel een woordvoerder van garages op tv en die liep al te janken dat ze dan mensen moesten ontslaan omdat er dan te weinig werk was. Wat een trieste zooi. Meteen ophangen met dat gemekker.

Zelda zei:

LOL ik niet, maar er zijn er genoeg. Dus laat je capsones nu even 1 minuut aan de kapstok hangen en kijk even verder dan je neus lang is.....

Zelda zei:

nee je hebt gelijk zelda

elke student rijd in een bijna nieuwe auto rond

ik dacht dat jij net nog blij was met een bezuiniging van mss 50 euro en nu wil je niet eens meer rijden in een auto van 6 jaar en ouder?

Terug
Naar boven