XXL Nutrition

Apparaten vs Barbell/Dumbbell

Firewolx

Cool Novice
Waardering
4
Hoi mede mensen en bodybuilders, ik ga nu al dik een half jaar naar de sportschool en ik begin me iets af te vragen. Ik merk dat bijna bij alle oefeningen (door professionals?) worden gedaan met barbells of met dumbbells. Ik gebruik echter gewoon simpelweg apparaten in de sportschool. Ik gebruik apparaten omdat ik vind dat ze veel comfortabeler zijn en dat ik dan alleen de 'pijn' voel op de spieren die ik wil trainen. Ik kan met apparaten makkelijker het punt bereiken dat ik net op mijn grens zit.
Als ik echter een dumbbell of een barbell gebruik begin ik vreselijk te trillen en heb ik meer last van mijn botten dan dat ik last heb van mijn spieren. Ik heb het gevoel dat ik mijn skelet onder teveel druk zet en krijg hierdoor niet de kans om mijn spieren tot het uiterste te trainen.

Ik begrijp dat dit waarschijnlijk komt omdat ik het verkeerd uitvoer, maar het lijkt wel dat hoe ik het ook doe (ook als ik het goed doe volgens de begeleiders) dat ik dan last krijg van mijn rug/schouder/knie. Bij de apparaten heb ik hier geen last van.

Hebben jullie advies voor mij? Is het echt waar dat barbells/dumbbells beter zijn dan apparaten?

Hebben jullie advies voor mij? Is het echt waar dat barbells/dumbbells beter zijn dan apparaten?

Zonder te weten wat je uitvoering is kan ik niets adviseren, maar waarom denk je dat meer ervaren mensen losse gewichten boven machines aanbevelen/gebruiken

bij een apparaat word de beweging gestuurd Train je met dumbbells of barbell stuur jij de beweging

• Topic Starter Topic Starter
Zonder te weten wat je uitvoering is kan ik niets adviseren, maar waarom denk je dat meer ervaren mensen losse gewichten boven machines aanbevelen/gebruiken

Ik heb vandaag de volgende oefeningen gedaan op apparaten (namen van apparaten): Double Pulley, Dip Seat, Arm Curl, Roeien (zitten en iets met gewicht naar me toetrekken) en shoulder press. Vooral bovenlichaam dus.
Ik weet eigenlijk niet of meer ervaren mensen gewichten gebruiken, maar op het internet zie ik voornamelijk oefeningen die gebruik maken van de dumbbell/barbell. En het lijkt wel of bij mijn sportschool alle gespierde mensen de losse gewichten gebruiken. Ik heb geen hard bewijs, het was gewoon wat ik dacht. Wat denk jij?

Ik vroeg het me meer af omdat ik niet duidelijk van het internet kon halen wat er nou precies beter was, de meningen waren verdeeld. Ik mag toch meer mensen vragen dan alleen de stickies te vertrouwen?:)

bij een apparaat word de beweging gestuurd Train je met dumbbells of barbell stuur jij de beweging

Dat is juist wat er comfortabel aan is, waarom is dit precies niet goed? Ik voel het meer in mijn spieren met apparaten dan met gewichten.

Trainen hoort niet gemakkelijk of comfortabel te zijn.

Bij het trainen met losse gewichten (barbell, dumbel) moet je balans houden waardoor je meer spiervezels aanspreekt. Bij machines hoef je geen balans te houden.

• Topic Starter Topic Starter
Ik zeg niet dat de apparaten comfortabel zijn, ik bedoel alleen dat ze comfortabeler zijn dan gewichten. Dat apparaten iets comfortabeler zijn, kan nog wel betekenen dat het zwaar kan zijn. Ik heb het gevoel dat de gewichten minder comfortabeler zijn, maar ook minder zwaar voor mijn spieren. Het lijkt alsof mijn skelet het gewicht niet aankan, maar mijn spieren wel.

Dat je door het balanceren meer en verschillende spiervezels gebruikt is inderdaad wel logisch. Ik vraag me echt af waarom mijn schouders zoveel pijn doen. Ik hoor dan ook ontzettend veel knakken elke rep.

Peter v/d Zon had er ook ooit eens een leuk discussie artikel over...

OT: als jij vind dat je beter presteert op machines, waarom zou je dan anders gaan trainen?
Maar ok, ik ben van mening dat je vrijer bent met dumbbells e.d.
Neem nou bijv. Dumbbellcurls. Verschuiving van m'n pink kan er voor zorgen dat de dumbbell iets naar buiten valt, waardoor ik mijn biceps wat anders aanpak.

Als je gaat trillen met losse gewichten kan het zomaar zijn dat je je bewegingsbaan niet onder de knie hebt. Begin dan eens met weinig gewicht.
Toen ik nog in de sportschool trainde was 2/3 los en 1/3 machine. Ik vond het heerlijk om los te trainen en met machines aan te vullen of af te wisselen.

Al om al denk ik dat je met machines goede resultaten kunt behalen, maar dat je veel meer afhankelijk bent van de machine zelf ipv het zelf aanvoelen van wat een spier met het gewicht doet.

Terug
Naar boven