MuscleMeat

asus P5b-V met core 2 quad?

Mogelijkheden:

Intel® Pentium® 4 EE (Prestonia), Intel® Pentium® 4 5xx, Intel® Celeron® D (Prescott), Intel® Pentium® 4 6xx, Intel® Pentium® D 8xx, Intel® Pentium® D 9xx, Intel® Celeron® D (Cedar Mill), Intel® Pentium® 4 6xx (Cedar Mill), Intel® Core™ 2 Duo E6x0x, E6x2x (Conroe), Intel® Core™ 2 Extreme (Q6xxx)

• Topic Starter Topic Starter
de core 2 quad valt dus in de categorie core 2 extreme (Q6XXX).
Is een quad core processor trouwens hetzelfde als een core 2 quad?
welke is beter?

Ik begrijp dus dat ik met een asus P5b-V geen quad core 2.93 ghz kan?
Welke kan ik max. erin zetten een 2,66 ghz?

mobo :
Processorfamilie Intel familie
Compatibele processors Intel
Processorsocket Socket 775
Ondersteuning voor processor FSB 1066 / 800 / 533

Intel Core2 Quad Q6700 2.66GHz 2x4MB
Processor-kloksnelheid 2660 MHz
Processorfamilie Intel Core 2 Quad
Processorsocket Socket 775
Box Ja
L2 cache 8 MB
Chipset Intel
Front-side bus processor 1066 MHz
Processor-productieproces 0.65 nm
Spanning processorkern (AC) 130 V

de core 2 quad valt dus in de categorie core 2 extreme (Q6XXX).
Is een quad core processor trouwens hetzelfde als een core 2 quad?
welke is beter?

Intels Core 2 Quad is eigenlijk geen echte quadcore. Het zijn 2 dualcores bij elkaar gezet. AMD heeft wel 'n echte quadcore, de Phenom.

Maar waarom zou je persé 'n quadcore willen? Tenzij je hem gebruikt met speciale software die de mogelijkheden van 'n quadcore ook daadwerkelijk volledig ondersteund. :)

Dus om 'n toch al niet zo'n lang verhaal kort te maken, hangt het af van de gebruiksdoeleinden voor je pc. ;)

Als je nu een Core 2 duo hebt is upgraden naar een Q6600 volstrekt zinloos.Als je oude P4 of dual core hebt heeft het idd zin, anders niet.

@hierboven.
Phenom is geen niks als je het tegenover een intel CPU zet, imo zijn die oude X2(4800+t/m6000+) cpu's van amd wel goed vanwege hun lage prijs.

Ik zou gewoon voor de Core 2 DUO E8200 met 6mb cache per kern en kloksnelheid van 2,6 Ghz gaan, dat is pas een dikke processor Quad core heeft nog helemaal geen nut als je de juiste software er niet voor hebt.

Maar wat is juiste software?

Ik draai dadelijk hele grote programma's naast en overelkaar 2-15 programma's tegelijk. porgramma's varierend van: 500mb-50gb per programma soms wel. Ik heb wel xp nog en geen plannen om vista te nemen.

Ook heel belangrijk heb ik diverse usb en fw aparaten eraan hangen. Grote 19'' unit's enz.
Ram geheigen is erg belangrijk voor me (heb nu 2GB en wil 3.2 GB).

Heb dadelijk een hoop data.

Is dit voldoende criterium voor een quad core 2,66-2,93 ghz.

Quad core zoektocht ; nieuwe specificaties

Even een shopje:
Dit zijn mijn specificaties van de computer:

Zelfbouw PC. 1 TB geheugn (intern 2 x 500 gB)) 7200 rpm. (+ 3 externe hd's).
2 GB ram geheugen(DDR2). Asus P5V-B moederbord. Core 2 Duo 1,86 ghz. kleine standaard videokaart, standaard geluidskaart FW. Wel veel CPU vretende software prgramma's/externe gear. 2 FW appareten (zware) extern. Veel usb apparaten (wel met 8 vd. 10 x eigen voeding.) XP proff. sp2.

Nu lijkt mijn comp. over het algemeen langzaam:

Heeft een upgrade naar een quadcore zin? Kan ik een Q6700 2,66 ghz processor (quad core) op mijn asus p5v-B moederbord

die Q6600 is trager dan de goedkopere E8400
tenzij je gaat voor die nog snellere quadcore (die uiteraard nog duurder is) zou ik het niet doen..

Quadcore heeft zijn voordelen als je foto of videobewerking doet, verder kan het ook van pas komen in renderprogramma's. Voor games ben je meestal beter uit met een dualcore.

Dat asus P5b-V ondersteunt wel quadcores maar zo te zien niet de nieuwste generatie processors. Een Q6700 past dus wel.

[Link niet meer beschikbaar]

Wel wazig dat andere P5B-boards wel ondersteuning bieden voor de nieuwste processors.

gewoon biosupdatetje doen dan

Quadcore zal niet zoveel schelen in performantie als je "gewoon" werkt
Als je videobewerking doet of nu en dan n zwaar game speelt dan heb je daar baat bij, anders niet

Zit in het soort zelfde als videobewerking. Alleen dan audio-wereld als in; muziekstudio,opname,audiobewerking (breetste zin van het woord).

Heeft het dan nut?

Terug
Naar boven