MuscleMeat

Barbell verschillen

Selfmade

Cool Novice
Waardering
2
Lengte
1m80
Massa
64kg
Beste
Ik ben 17 jaar en wil beginnen met fitness.
Ik ga thuis beginnen en ben van plan me een barbell aan te schaffen.
Ik heb gezien dat je barbells hebt van 30mm dia en een olympische van 50mm.
Is er een groot verschil tussen ? Wat raden jullie aan om te kopen.
Ik wil ook weten of zo een benchpress banke "echt" noodzakelijk is of kun je het eventueel ook op de grond oefenen ?
Als laatste zou ik nog willen weten hoeveel kg aan gewichten ik het best koop: ik ben 1m80 en 64kg (vrij mager denk ik).
-Zware gewichten en minder reps of minder zwaar en veel reps ?

MVG

Hey man ik zou toch gaan voor een oly barbell, met een 100kgtal schijven.

Het 2e wat je nodig hebt is een soort rack, ergens waar je de bar in kan hangen (free rack is cheapste,minste plek)

Het 3e wat je kan kopen is een bench, zodat je kan benchen.

Q:Ik heb gezien dat je barbells hebt van 30mm dia en een olympische van 50mm.

A: Hier heb ik totaal geen kennis van, sorry. Zolang ik weet zal het alleen uitmaken in
gewicht van de barbell (duh..), niet in de groei of bij de oefeningen. Je zou misschien denken dat een dikkere barbell moeilijkheden oplevert bij het curlen, maar denk eerlijk gezegd van niet. Als ik jouw was (beginner), zou ik die van 30 mm nemen. Later als je ervaren genoeg bent zal je het thuis beu worden en vanzelf naar de gym gaan, trust me ;)

Q:Ik wil ook weten of zo een benchpress banke "echt" noodzakelijk is of kun je het eventueel ook op de grond oefenen ?

A: Ik kan je al meteen zeggen: bench press op de vlakken grond is onmogelijk. Je gaat onafgewerkte reps krijgen, slechte trainingsvorm (gewoonte ontwikkelen), enz. Dus als je er werkelijk op uit bent om je borst goed te trainen, zou ik zeggen dat je hem MOET hebben thuis.

Q: Als laatste zou ik nog willen weten hoeveel kg aan gewichten ik het best koop: ik ben 1m80 en 64kg (vrij mager denk ik).
A: Is je persoonlijke voorkeur. Weet niet hoe sterk je bent (heb bijvoorbeeld een maat van ongeveer jou gewicht en grootte die 100kg 5x bencht) dus kan ik je ook moeilijk advies geven.

Q:-Zware gewichten en minder reps of minder zwaar en veel reps ?
A: Je hebt genoeg info out there :D. Hier op de site, maar ook op youtube of bodybuilding.com zijn goeie sites voor je trainingen op te stellen.

Algemeen advies zou ik zeggen dat je dumbbells moet kopen voor de barbell. Het trainen een beetje gewoon worden, de oefeningen onder de knie krijgen enzo. En toch misschien even een proef-periode in de gym doorbrengen en zien of deze sport echt wel iets voor je is. Zou een zonde van je tijd en geld zijn als je alles koopt en dan na een week beseft dat je het niet graag doet. Deze sport is echt wel hard werken maat : /

Ben zelf 19 en train 2 jaar. Heb niet zo heel veel ervaring maar toch blij om je te helpen waar ik kan.

Laatst bewerkt:
Je hebt de volgende dingen nodig:
- verstelbare barbell
- verstelbare dumbbells
- verstelbaar bankje
- press rack/squat rack/powercage (van goedkoop naar duur)
- gewichten

De meeste dumbbells zijn 30mm behalve de olympische versie (zover ik weet) maar die is wel 50cm lang. Daarom zal ik gaan voor 30mm barbells maar dat is ook omdat ik nog lang niet zoveel gewicht op sommige oefeningen kan pakken.

ik zou je gewoon aanraden om naar de fitness te gaan, heb je zowiezo completere training
(tenzij je véél geld wil spenderen aan een fatsoenlijke homegym)

Hoeveel geld ben je van plan uit te geven want onder een bedrag van 200 euro heb je nog niet bijster veel om mee aan de slag te gaan. Dan zul je miss keer een kilo of 100 aan schijven hebben + bench en olympische stang. Dan mis je nog iets om in te squatten en dip en optrekmogelijkheden zijn ook nooit weg natuurlijk. En dan heb ik het nog niet eens over de dumbbells, maar als je slim bent zorg je dat de schijven ook op de dumbbellstangetjes passen, scheelt aardig.

• Topic Starter Topic Starter
Ik dacht eigenlijk voor het moment aan ongeveer 200 euro en later kan ik nog wat bijkopen. Nu moet ik eigenlijk een barbell hebben met wat gewichten en een bench.
Dat is zowat het belangrijkste voor het moment

Terug
Naar boven