XXL Nutrition

Belasting 2de bijbaantje?

UltraX

Competitive Bodybuilder
Waardering
10
Heb sinds kort 2de bijbaantje, gezien ik het ene baantje niet leuk genoeg vindt om meer uren te draaien. Maar mijn ouders zeggen dat er eventueel belasting over betaald wordt. Heb het bij de baas gevraagt en die wist me niet te vertellen wat ik zal verdienen en hoe dat geregelt is en ik maar moest wachten tot me eerste loon strookje. Nu zal ik die ook binnen nu en week denk binnen krijgen. Maar ik wil wel weten wat ik ongeveer kan verwachten?

Moet er belasting betaalt worden over mijn maandloon bij 2de baantje? De ene die ik al had verdien ik circa 150 euro per maand en de 2de 150-200 per maand?

Heb ook gelezen over loonheffingkorting bij 1 bijbaantje kunt doen? Bij de supermarkt, eerste bijbaan betaal ik dus zowiezo geen belasting over zover ik weet?

Heb sinds kort 2de bijbaantje, gezien ik het ene baantje niet leuk genoeg vindt om meer uren te draaien. Maar mijn ouders zeggen dat er eventueel belasting over betaald wordt. Heb het bij de baas gevraagt en die wist me niet te vertellen wat ik zal verdienen en hoe dat geregelt is en ik maar moest wachten tot me eerste loon strookje. Nu zal ik die ook binnen nu en week denk binnen krijgen. Maar ik wil wel weten wat ik ongeveer kan verwachten?

Moet er belasting betaalt worden over mijn maandloon bij 2de baantje? De ene die ik al had verdien ik circa 150 euro per maand en de 2de 150-200 per maand?

Heb ook gelezen over loonheffingkorting bij 1 bijbaantje kunt doen? Bij de supermarkt, eerste bijbaan betaal ik dus zowiezo geen belasting over zover ik weet?

Ik kan je niet meer vertellen dan dat je loonheffingskorting inderdaad maar bij 1 baantje kan laten gelden, meer verstand heb ik er ook niet van.
succes

kan bij twee baantjes alleen moet je uitkijken dat je niet boven een bepaald jaarsalaris komt anders moet je het terug betalen. Maar zo te zien hoef je je daar absoluut niet druk over te maken.

Eventuele belasting heeft er toch niets mee te maken hoeveel jobs je doet maar hoeveel je in totaal verdient?
Daarnaast is het normaal gezien niet zozeer het gegeven dat je belasting zal moeten betalen vanaf een bepaald bedrag dat gevaarlijk is maar eerder dat je ouders de kinderbijslag dreigen te verliezen als je teveel verdient.

• Topic Starter Topic Starter
Ben alweer 19 hoor, krijg al anderhalfjaar geen kinderbijslag meer:D Veel werken heeft toch geen effect op studiefinancering?

Jawel.. Je mag niet boven een bepaald bedrag per jaar komen. Moet je even nazoeken op de site van de IB-groep. Met 300 euri per maand hoef je je in ieder geval geen zorgen te maken volgens mij..

Je loonheffing kan maar bij 1 baan.

dus bij je 2e baan wordt er wel belastingafgehaald. maar zit je onder eenbepaald jaarsalaris dan kan je dat gewoon weer terug vragen van de belastingdienst.

Is het in België of Nederland ?
dacht in België dat het uitmaakte hoeveel je verdiende of zo :d

ja, je gaat meer betalen. Want je kan maar 1 keer loonheffingskorting aanvragen. Als je bij de IB zit, zorg dat je niet meer dan € 13.215,83 bruto per jaar verdiend. Anders heb je geen recht op studiefinanciering. Oplossing: zeg 1 baan op, of ga zwart werken.

Ben alweer 19 hoor, krijg al anderhalfjaar geen kinderbijslag meer:D Veel werken heeft toch geen effect op studiefinancering?

Zal wel weer helemaal anders zijn in Nederland, hier krijg je dan ook nog gewoon kinderbijslag zolang je ten laste bent (er zullen ook wel beperkingen zijn uiteraard)... En ten laste ben je zolang je niet een bepaald bedrag verdient en inwonend bent bij je ouders. :x

Zal wel weer helemaal anders zijn in Nederland, hier krijg je dan ook nog gewoon kinderbijslag zolang je ten laste bent (er zullen ook wel beperkingen zijn uiteraard)... En ten laste ben je zolang je niet een bepaald bedrag verdient en inwonend bent bij je ouders. :x

ik heb kinderbijslag ontvangen tot ik stopte met studeren (23j) en werk al sinds men 14de ieder weekend + zomervakanties. Nooit iets gemerkt van dingen die wegvielen, integendeel. Kreeg vakantiegeld en geld terug van belasting ^^

Je loonheffing kan maar bij 1 baan.

dus bij je 2e baan wordt er wel belastingafgehaald. maar zit je onder eenbepaald jaarsalaris dan kan je dat gewoon weer terug vragen van de belastingdienst.
Het enige juiste antwoord!!

ja, je gaat meer betalen. Want je kan maar 1 keer loonheffingskorting aanvragen. Als je bij de IB zit, zorg dat je niet meer dan € 13.215,83 bruto per jaar verdiend. Anders heb je geen recht op studiefinanciering. Oplossing: zeg 1 baan op, of ga zwart werken.

Hij verdient maar 300 euro per maand, daarmee komt hij nooit boven dat bedrag uit. Slaat dus nergens op dat hij zijn ene baan zou moeten opzeggen.

Het enige juiste antwoord!!

Hij verdient maar 300 euro per maand, daarmee komt hij nooit boven dat bedrag uit. Slaat dus nergens op dat hij zijn ene baan zou moeten opzeggen.

nee klopt, maar is ook alleen van toepassing als je boven die 13.000 euro zou komen en dat heb ik vermeld. Maar de regeling op loonheffingskorting blijft wat dan ook.

• Topic Starter Topic Starter
Hoeveel % bedraagd die belasting dan? Hebben we het dan over 30% ofzo?

Zal wellicht zoiets zijn voor de eerste schijf, maar die krijg je dan later alsnog terug blijkbaar.

Systeem zit zo te zien helemaal anders in elkaar dan hier in België. :o

Ik heb er niet echt verstand van, maar belasting is echt niet altijd 30%... Ik werk ook bij een supermarkt en er gaat altijd maar heel weinig belasting af, ik denk eerder 10%.

Terug
Naar boven