MuscleMeat

berekening calorie behoefte

BBBockeRRR

Dutch Bodybuilder
10 media-items
Waardering
18
Lengte
1m84
Massa
85kg
Vetpercentage
8%
klopt het wat ik gedaan heb?

88,362 + ( 81 * 13.397 ) + ( 183 * 4,799 ) - ( 26 * 5,677 ) =

88,362 + 1085,16 + 878,22 - 147,60 = 1904,14 (dit zou mijn zittend kcal verbruik zijn zonder eten + vertering

daarboven op 20% -> 1904,14 / 5 = 380,83

1904,14 + 380,83 = 2284,97

dit zou ik per dag moeten eten? lijkt me bijzonder weinig , graag hoor ik het van jullie.

activiteiten factor moet je nog doen :)

klopt het wat ik gedaan heb?

88,362 + ( 81 * 13.397 ) + ( 183 * 4,799 ) - ( 26 * 5,677 ) =

88,362 + 1085,16 + 878,22 - 147,60 = 1904,14 (dit zou mijn zittend kcal verbruik zijn zonder eten + vertering

daarboven op 20% -> 1904,14 / 5 = 380,83

1904,14 + 380,83 = 2284,97

dit zou ik per dag moeten eten? lijkt me bijzonder weinig , graag hoor ik het van jullie.

nee, je bent vergeten je BMR te vermendigvuldigen met je activiteitsfactor.

als ik vragen mag wat is die 723,57 dan? is je bmr niet gewoon 1904
1904 x 1,9 = 3617,87 als onderhoud
is die 723 bulk of?

het kan wel kloppen alleen vind ik zelf 723 calorieen boven onderhoud te hoog, dan zul je meer vet maken als spier dus heeft het niet veel nut, tenzij je graag heel snel wilt aankomen

Maar wat de meesten zeggen is als je gewoon lean wilt bulken dus zo weinig mogelijk vet krijgen = 200-500 boven onderhoud meer dan genoeg:D

• Topic Starter Topic Starter
het kan wel kloppen alleen vind ik zelf 723 calorieen boven onderhoud te hoog, dan zul je meer vet maken als spier dus heeft het niet veel nut, tenzij je graag heel snel wilt aankomen

Maar wat de meesten zeggen is als je gewoon lean wilt bulken dus zo weinig mogelijk vet krijgen = 200-500 boven onderhoud meer dan genoeg:D

ok super, bedankt!

nope laat ons zeggen dat ik al vrij tevreden ben met mijn resultaat dus lean bulken is idd wel de bedoeling ;)
dus nu kan ik aan de hand van dit getal een voedingsschema gaan in elkaar steken? of dient er nog iets berekent te worden?

nee dit is alles wat je nodig hebt je hebt nu een onderhoud van 3617 ( de hoeveelheid die jij erboven wilt gaan zitten is afhankelijk van je doel maar voor een leanbulk is rond 200-300 genoeg denk ik ).
hiermee kan je een voedingschema opstellen, volgensmij weet je wel wat over eiwitten/koolhydraten/vetten toch? want die moet je aan de hand van je onderhoud ook berekenen

nee dit is alles wat je nodig hebt je hebt nu een onderhoud van 3617 ( de hoeveelheid die jij erboven wilt gaan zitten is afhankelijk van je doel maar voor een leanbulk is rond 200-300 genoeg denk ik ).
hiermee kan je een voedingschema opstellen, volgensmij weet je wel wat over eiwitten/koolhydraten/vetten toch? want die moet je aan de hand van je onderhoud ook berekenen

als je dit bedoelt:

50% koolhydraten, 30% eiwitten, en 20% vet.

dan weet ik het

ja zo iets alleen, alleen de meeste bodybuilders hier stellen hun voedingschema meestal op deze berekeningen op:
2-2,5 gram eiwitten per kg lichaamsgewicht
1 gram vet per lichaamsgewicht mag ook 1,5 gram zijn
en de rest opvullen met koolhydraten
1 gram eiwit = 4 calorieen
1 gram vet = 9 calorieen
1 gram koolhydraat = 4 calorieen

ja zo iets alleen, alleen de meeste bodybuilders hier stellen hun voedingschema meestal op deze berekeningen op:
1 gram vet = 9 calorieen

ok thanks voor alle informatie , nu kan ik eraan beginnen!

---------- Toegevoegd om 16:06 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 15:23 ----------

1 gram vet = 9 calorieen

2.5 * 80 = 200 eiwitten/dag (800 kcal)
1 * 80 = 80gr vet/dag (720 kcal)
400 * 4 = 1600 kcal
= 3120,00

zou dit volstaan?
ik wil graag een uitgebalanceerde voeding (in België zegt men: 'je moet de kerk in't midden houden' wat wil zeggen maak het jezelf niet te moeilijk, ik weet uit ondervinding en dat is ook algemeen geweten dat indien het te zwaar is (bv. tegen je zin eten, etc...)
je het niet blijft volhouden (uitzonderingen niet meegerekend natuurlijk)

wanneer ik 3120 kcal zal eten zal ik al een heel stuk groeien, ik mag niet klagen van mijn vooruitgang en dit eet ik echt tot op heden niet op 1 dag!

alle reacties zijn welkom

BBBRocker dat hangt er redelijk van af, je kan in het begin miscchien op 3100 calorieen wel groeien maar daarna zul je vastlopen en dan zal het niet meer lukken

Maar als je echt niet kan eten kun je vloeibaare dingen eten, zoals havermout pindakaas melk in een shaker en dat opdrinken heb je gelijk rond de 800 calorieen naar binnen gewerkt met enkel een drankje.

En als dat ook echt niet lukt en je kan maar niet meer eten en je valt af, dan kan ik nog maar 1 ding erop bedenken en dat is junkfood eten, maar ik denk dat het wel goedkomt met het vloeibare gedeelte

Je moet gewoon starten met een bepaalde hoeveelheid aan kcal. Je hebt een berekening gedaan. Dit is dus geen feit maar kan een indicatie geven van je onderhoud en wat je moet eten om aan te komen.
Kom je te snel aan dan minder je wat. Kom je niet of te weinig aan dan eet je meer.
De één heeft meer nodig dan in die berekening en de ander minder. Het is per persoon heel anders.
Even wat mezelf betreft. Ik eet nu ca.1200 kcal boven mijn "berekende onderhoud" en kom eigenlijk niet eens aan. Zo zie je maar. het zijn indicaties en geen wetten! ;)
succes

Terug
Naar boven