Nadeel van zo'n poll is natuurlijk dat mensen niet alle virusscanners kennen en hierdoor hun eigen AV als beste aangeven, dus niet echt een eerlijke vergelijking.
Persoonlijk vind ik het nadeel van Norton / Symantec en McAffee dat ze te veel systeem resources gebruiken, zeker op wat minder vermogende systemen.
NOD32, Kaspersky & Bitdefender heb ik allemaal in het verre verleden een keer geprobeerd, en de ervaringen met NOD32 vanwege zijn goede heuristics scanner waren het meest positief op dat moment.
Inmiddels gebruik ik helemaal geen AV meer op mijn systemen, alleen op de systemen die ik in onderhoud heb maar die gebruikt worden door anderen. De reden hiervoor is dat ik nogal vaak met virussen aan t spelen ben en hierdoor knettergek wordt van constante virusmeldingen, dat weet ik zelf ook wel
Naar mijn idee moet een goede virusscanner uitblinken in zoveel mogelijk van onderstaande punten:
- Betaalbaarheid
- Gebruiksgemak
- Automatische updates, en zo vaak mogelijk (minimaal 1x per dag)
- Zo min mogelijk resources gebruiken
- Niet alleen bestanden scannen, maar ook emails bij bv Outlook of Outlook Express
- Goede heuristics scanner hebben (mogelijke virussen herkennen aan hun gedrag, als daarvoor nog geen signatures zijn).
- Mogelijkheid om los te gebruiken (zonder "security suite").
- Laag foutengehalte en hoog vind gehalte, maw, zo min mogelijk bestanden "herkennen" die geen virus zijn of bevatten, en zo veel mogelijk virussen vinden.
Natuurlijk is zoiets moeilijk zelf te testen, zeker zonder programmeer ervaring (om zelf virussen te schrijven), maar voor grotere aankoop (bedrijven), is het zeker de moeite waard.
Voor thuisgebruik zou ik die dingen iets minder zwaar laten wegen aangezien een herinstallatie meestal geen probleem is. Zeker niet als er van te voren een backup gemaakt wordt