MuscleMeat

Boeddhisme

ballon

Ripped Bodybuilder
Waardering
199
Wat vinden jullie van het boeddhisme?

En zijn er hier mensen die wat met het boeddhisme hebben? Of boeddhistisch zijn?

Laatst bewerkt:
Ik heb eigenlijk geen flauw idee wat het inhoudt en dat vind ik eigenlijk wel prima. Tot zover mijn bijdrage aan dit topic. :D

Zitten wel nuttige dingen in, maar ik zou een slechte boeddist zijn :D

hmm heb mij er nooit echt in verdiept maar wil dit in de toekomst wel gaan doen.

trekt mij wel.

• Topic Starter Topic Starter
Ik heb eigenlijk geen flauw idee wat het inhoudt en dat vind ik eigenlijk wel prima. Tot zover mijn bijdrage aan dit topic. :D

Beschrijving van wikipedia:

''Het boeddhisme is een dharmistische non-theïstische wereldreligie. Het is een levensbeschouwelijke en religieuze stroming die werd gestart door Gautama Boeddha.

De oorspronkelijke naam van het boeddhisme is "Boeddhasasana" (in het Pali), wat 'de leer van de Boeddha' betekent. De kern van deze leer is het natuurlijke principe dat de Boeddha ontdekte als resultaat van zijn zoektocht naar een einde van het lijden en de ontevredenheid. "Boeddhisme" is in de loop der tijden een verzamelnaam geworden voor de vele tradities die gebaseerd zijn op de oorspronkelijke leringen van de Boeddha.

De Boeddha onderwees ook de wet van karma (kamma): 'goede' acties leiden tot resultaten zoals geluk, en 'slechte' acties hebben slechte gevolgen van lijden en problemen.

Er zit meer wijsheid in dat de meeste religies. Blijft grotendeels onzin natuurlijk.

je hoort er geen troep over, wel over het christelijk geloof, en de islam. Veel weet ik er niet van, maar je wordt er wel rustig van als je 300 uur per dag loopt te mediteren.

Ben nu bezig een boek aan het leven (al 4 maand ondertussen want lees maar 1 pagina per dag) van de huidige Dalai Lama. Staan interessante zaken in en denk wel dat ik me er nog meer in ga verdiepen. Kan verlopen wel nog niet echt zeggen of ik er echt achter sta of niet.

Het volgen van de leer van Buddha is om uiteindelijk verlichting te vinden en vrij te zijn van het aardse lijden, dat je uiteindelijk ook niet wedergeboren wordt op deze aardkloot en je ziel vrijheid kent.

Het is niet echt een geloof imo, meer een way of life of handig om toe te passen in het leven om simpel gezegd wat makkelijker door het leven te stappen.

Dit is beknopt wat ik kan zeggen met mijn beperkte ervaring over het Buddisme.

Verwar echter niet het Buddhisme met het Buddhisme wat je in veel landen in Zuidoost Azie ziet want dit is Geloofsbuddhisme en dat is compleet anders, dit lijkt best veel op hoe wij in het westen het Katholicisme beoefenen, De Paters zijn dan monikken, geld speelt een hele grote rol (terwijl bij Buddha dit juist not done is) en met geld kan je zo vergeving vragen zonde afkopen, net als de donaties die wij kennen bij de kerk, koop alfast uw plekje in het hiernamaals enz..

Het is wel zonde voor het Buddhisme want als mensen hun zonde af kunnen kopen bij tempels en monniken dan heb je in principe een vrijbrief om te doen wat je wilt en dat is nou net het tegenovergestelde van wat Buddha in gedachten had.

Voor zover mijn ervaring die ik opgedaan heb tijdens mijn verblijven in zuidoost Azie.

Laatst bewerkt:
Ik ben iemand die er een Boeddhistische filosofie op nahoudt en daarbij zoveel mogelijk down to earth probeert te blijven..
Boeddhisme is geen echt geloof, maar meer een levensovertuiging. Gelukkig maar dat dit op mijn pad terecht is gekomen, want ik zat vroeger echt op het verkeerde spoor.
Ik vind dat zolang we nog in ons fysieke lichaam zitten, we iedere gelegenheid moeten aangrijpen om spiritueel te groeien.

interessante docu:
http://www.youtube.com/watch?v=qj_i7YqDwJA

http://www.youtube.com/watch?v=ZlmrHMBW36w

Spreek me in de verste verte niet aan, ik heb zeker niets tegen out of the box-thinking, maar voor die enkele "waardevolle " ideetjes die je er in vind, is er wel een westers denker geweest die het beter heeft geformuleerd of uitgewerkt.

---------- Post added zo 19 jun 2011 at 05:34 ----------

De Boeddha onderwees ook de wet van karma (kamma): 'goede' acties leiden tot resultaten zoals geluk, en 'slechte' acties hebben slechte gevolgen van lijden en problemen.

en geloof je nu zelf dat het universum zo werkt?

Spreek me in de verste verte niet aan, ik heb zeker niets tegen out of the box-thinking, maar voor die enkele "waardevolle " ideetjes die je er in vind, is er wel een westers denker geweest die het beter heeft geformuleerd of uitgewerkt.

Je bedoelt Nietzsche?:D

Laatst bewerkt:
Opzich geen verkeerde geloofsovertuiging. Gericht op positief leven/denken met wening/geen verlangens. Zo goed als geen agressie, ook niet echt naar andere religies.
Minpunt is dat je van Boedha geen orale coïtus mag bedrijven :D.

Wat vinden jullie van het boeddhisme?

En zijn er hier mensen die wat met het boeddhisme hebben? Of boeddhistisch zijn?
Heb er weinig problemen mee. De meeste Boeddhisten zijn atheïst, maar ze geloven wel in bovennatuurlijke onzin. Maar ze veroorzaken weinig schade in de samenleving, en er zijn bijv. aantoonbare voordelen aan het mediteren zelf.

Ik heb geprobeerd me vooral te richten op de zo origineel mogelijke leerweg, maar het valt tegen hoe duidelijk men daarover kan zijn. Het is een interessante filosofie die ondertussen zwaar versplinterd/vertakt en vermengd met andere religies is.

Ik heb er altijd veel naar gekeken en wat boeken over gelezen maar ik mis vooral de praktische toepassing. Technieken voor meditatie en bewustzijn zijn leuk, maar wanneer het om morele of existentiele vraagstukken gaat blijft het vaag en hoeveel je er concreet aan hebt in het hedendaagse leven vind ik ook nog maar te bezien. Boeken geven mij in elk geval geen/weinig nuttige antwoorden, hoewel het wel ontspannend is om sommige te lezen.

Het grootste probleem dat ik er mee heb komt neer op karma en de realiteit waarin ik toch echt een best wel fijn zorgeloos leven zie voor mensen die anderen gebruiken terwijl zat mensen die wel netjes met anderen omgaan gebruikt worden.

Hou er niet van, Niks voor mij.

heb wel interesse daarin, maar zelf een volger ben ik niet. Zoals gezegd is boedhisme niet echt een geloof maar een wijze van leven, waarin ik mij in sommige zaken wel kan vinden en andere dan weer niet

Terug
Naar boven