XXL Nutrition

Box jumps in halfrack met multiplex

Ron1

Cool Novice
Waardering
19
Lengte
1m82
Massa
83kg
Vetpercentage
15%
Om wat meer de explosiviteit en snelheid te trainen wil ik box jumps aan m'n schema gaan toevoegen. Om niet al te veel ruimte in beslag te nemen en geld te besparen bedacht ik dat ik simpelweg een plaatje multiplex op de safety bars van m'n PowerMark 470HR kan leggen, dan kan ik die ook nog eens op iedere gewenste hoogte instellen. Dat zou een plaatje worden van ongeveer 122 bij 50 cm. Ik wil met name weten hoe dik zo iets zou moeten zijn om de krachten die je er op krijgt te kunnen houden. Heeft iemand ervaring met zo'n opstelling? Of aanvullingen waar ik aan moet denken?

Nog nooit van het idee gehoord maar is inderdaad een erg makkelijke / ruimte besparende oplossing :)
Ik denk dat betonplex steviger is dan multiplex en volgens mij qua prijs niet erg verschillend. Ik zou haast zeggen dat 18mm betonplex dan al sterk genoeg zou zijn, met 30mm betonplex zit je sowieso goed, hoewel 30mm betonplex misschien wat moeilijker aan te komen is.
Heb zelf voor mijn platform een 35mm berken (multiplex) plaat, en daarvan zou ik het qua sterkte ook zeker wel aandurven.

122cm is wel redelijk krap lijkt mij? Zeker in verband met het schuiven van zo'n plaat, zou dan dus aan de buitenste randen, onderkant van de plaat, twee houten strips (afval van de plaat, 1 bij 2 cm over gehele breedte bijv) plakken zodat de plaat in ieder geval niet aan één kant van de spotters af kan schieten om blessures / beschadigingen te voorkomen.

Om rekening mee te houden is misschien ook wel de belasting op de safety bars van je rack, zeker als je veel hoger springt dan het platform (dus niet met je tenen net aan op het platform komt, maar iets verder naar beneden valt) krijgen deze nog best wat te verduren. Zal waarschijnlijk prima gaan qua belasting, beschadigingen op je rack zal je denk ik echter wel snel gaan zien daardoor, maar goed, hier ben ik totaal niet in thuis dus daar zal iemand anders / FS zelf beter over kunnen oordelen.

Ik zou gewoon een 18mm plaatje underlayment halen. Aan de onderkant even paar balkjes overdwars schroeven om doorveren tegen te gaan.

Ik zou echter wel iets maken zodat je ze aan de onderkant ook kan "locken" op een of andere manier, je wilt niet dat je plaat hout eraf glijdt als je er net op springt.

Nog nooit van het idee gehoord maar is inderdaad een erg makkelijke / ruimte besparende oplossing :)
Ik denk dat betonplex steviger is dan multiplex

Betonplex is niet zozeer steviger, het heeft alleen een glad oppervlak waar beton niet aan hecht. Niet echt ideaal dus want je wilt juist iets hebben met grip. Achterover vallen omdat je betonplex plaatje te glad is lijkt me niet echt handig.

Betonplex is niet zozeer steviger, het heeft alleen een glad oppervlak waar beton niet aan hecht. Niet echt ideaal dus want je wilt juist iets hebben met grip. Achterover vallen omdat je betonplex plaatje te glad is lijkt me niet echt handig.

Oké, heb zelf altijd het gevoel gehad dat betonplex ook steviger was maar niet dus. Dat het glad is klopt inderdaad en wil je niet hebben nee.

Denk dat jouw genoemde optie met enkele dwars balkjes ook wel een goedkopere (/betere) optie zal zijn.

• Topic Starter Topic Starter
Bedankt voor de reacties. Ik denk dat het dan gewoon 18mm multiplex wordt met een paar balkjes aan voor en zijkant, zodanig dat de safety bars net tussen de balkjes passen. Ik ga aan de slag!

Vandaag in elkaar geknutseld. Het is 18mm multiplex geworden, de balkjes had ik nog liggen. Met die balkjes is het serieus stevig.

IMG_5940.JPG

IMG_5941.JPG

Ziet er goed uit :)

Veren die spotters niet teveel door als je op het uiteinde springt?

Nee, dat valt nogal mee met dat doorveren. Voelt erg stevig aan. Ik hoor de schijven die aan m'n rack hangen wel een beetje rammelen, maar das niet erg. Nadeel is wel dat de laagste stand 56 cm is, maar goed, daar moet ik dan maar aan wennen (ben sowieso nog geen box jumps gewend).

56cm voor box jumps is heel laag hoor. Als je explosiever wilt worden waarom dan geen olympische lifts?

Terug
Naar boven