MuscleMeat

Nieuws Burgers besturen beter dan politici in Spaans stadje

Big-T

Humongous Ruler
Founder
R.I.P.
50.000 berichten 10.000 berichten
Waardering
3.208
Hoe zou u uw gemeente besturen?
Door Anne-Greet Haars
26 JUNI 2012 07:35 | BNR.NL

[Afbeelding niet meer beschikbaar]

Spaanse burgers doen het beter dan politici. In het stadje Torrelodones is sinds een jaar een plaatselijk platform van burgers aan de macht. Het resultaat: een begrotingsoverschot van 5,4 miljoen. Is het niet de hoogste tijd dat ook u het heft in eigen hand neemt?

Bron: http://www.bnr.nl/programma/apptalk/401530-1206/hoe-zou-u-uw-gemeente-besturen
Waarom verbaast dit mij niet?

Zoals ik het zie, zijn mensen in de regering enkel nodig om de verwachtingen en noden van de burgers in te vullen: een uitvoerend orgaan dus. En niet de mensen enquetes laten invullen, doen of ze alles eraan gaan doen om de burger tevreden gaan stellen etc Maar als puntje bij paaltje komt doen ze toch gewoon wat hun best uitkomt :)

Lijkt me goed initatief, maar met de belgen mentaliteit lijkt het gedoemd te falen..

Dit was een poos terug een item op tv. Ik neem aan dat het hetzelfde plaats is. Ik weet de details niet meer, ik kan het ook niet terugvinden op internet. Wat ik me kan herinneren is dat ze eens in de zoveel tijd bijeenkwamen om te stemmen over publieke zaken.

Als het je eigen geld is wat je over de balk smijt denk je wel een paar keer na voordat voor je het uitgeeft.

Dit was een poos terug een item op tv. Ik neem aan dat het hetzelfde plaats is. Ik weet de details niet meer, ik kan het ook niet terugvinden op internet. Wat ik me kan herinneren is dat ze eens in de zoveel tijd bijeenkwamen om te stemmen over publieke zaken.

Heb ik ook gezien ja. De burgemeester was ook niet het doorsnee type.
Zag er wel allemaal flink basic uit, iedereen draagt daar z'n steentje bij.

Heb ook eens een andere docu gezien daar ging het over een stadje/dorp waar ze verschillende coöperaties hadden. Op die manier bleef alles betaalbaar.

Heb ook eens een andere docu gezien daar ging het over een stadje/dorp waar ze verschillende coöperaties hadden. Op die manier bleef alles betaalbaar.

Was dat die in China? Daar runden ze hun stad als een groot bedrijf en huurden ze voor een hongerloontje (chinese?) arbeiders in en waren de inwoners zelf miljonair.

Was dat die in China? Daar runden ze hun stad als een groot bedrijf en huurden ze voor een hongerloontje (chinese?) arbeiders in en waren de inwoners zelf miljonair.

Nope, ook in Spanje. Geloof een uitzending van tegenlicht. Moet je even bij uitzendinggemist zoeken.

Terug
Naar boven