AndroidHealthClinic

Cameron wil referendum EU

Anoniem36295

Massive Warrior
uitgeschakeld
10.000 berichten
Waardering
3.529
De Britse premier Cameron wil dat de Britse bevolking zich uitspreekt over een eventuele uittreding van de EU. Hij benadrukte in zijn langverwachte Europa-speech dat hij zelf vindt dat Groot-Brittannië een toegewijd lid moet blijven en niet "de brug moet ophalen" om zich terug te trekken.

Cameron wil het referendum pas na 2015 houden, als zijn Conservatieve Partij de volgende verkiezingen wint. Voor die tijd wil hij met de EU praten over veranderingen.

De afgelopen 40 jaar is de Europese Unie veel veranderd, maar daarover is het Britse volk nooit geraadpleegd, zegt Cameron. "Mensen die weigeren het Britse volk te raadplegen, brengen naar mijn idee het uittreden van Groot-Brittannië alleen maar dichterbij. Je kunt de Britten niet simpelweg blijven vragen om de EU te accepteren, terwijl ze daar geen zeggenschap in hebben gehad."

Voortbestaan
Cameron wil, voordat hij een referendum houdt, nieuwe afspraken maken met de Europese Unie. Daarbij wil hij dat Groot-Brittannië meer bevoegdheden terugkrijgt van Brussel. Als andere landen dat ook willen is dat alleen maar goed voor de EU, zei Cameron.

De EU als één markt is cruciaal, maar we moeten niet alles willen harmoniseren, zei de premier. "Er moet meer flexibiliteit zijn."

Hij wil onder meer dat het Europese arrestatiebevel gedeeltelijk wordt teruggedraaid. Door dat bevel kan een lidstaat makkelijker de uitlevering van verdachten eisen. Ook wil Cameron dat Londen weer beslist over de werktijden in plaats van Brussel.

Cameron zei verder dat een fundamentele hervorming van de EU noodzakelijk is voor het voortbestaan van de unie. Het gat tussen de EU en de burgers in Europa wordt volgens hem steeds groter. Als er geen hervorming komt, bestaat de kans dat de unie zal falen, zei hij.

Gelijk heeft ie, nu wij nog

En dan dat de meerderheid vindt dat we uit de EU moeten terwijl ze er geen verstamd van hebben, no thnx. Ik acht het volk helemaal niet geschikt voor referenda.

• Topic Starter Topic Starter
En dan dat de meerderheid vindt dat we uit de EU moeten terwijl ze er geen verstamd van hebben, no thnx. Ik acht het volk helemaal niet geschikt voor referenda.

Beetje elitair dit, jij bent dus geen democraat?

Hoe wil je dat doen bij de tweede kamerverkiezingen? Alleen hoog opgeleiden laten stemmen? Stemexamen?

Zeker elitair. Ja, ik ben een democraat, maar geen voorstander van directe democratie.

---------- Post toegevoegd Wed 23 Jan 2013 om 11:17 ----------

Edit: Behalve op lokaal niveau.

Edit2: Tweedekamer verkiezingen doen we juist omdat we geen directe democratie hebben.

Dit

90% van de mensen hebben geen idee waarover ze stemmen, laat staan wat de gevolgen zijn van hun stem.

Lijkt me niet wenselijk.

Meteen doen.

De mensen die geen politiek verstand hebben en wel stemmen is dan helaas een nadeel dat je moet nemen. De democratie telt zwaarder dan dat argument.

Puntje bij paaltje zal de een iets meer kunnen redeneren dan de ander maar over het algemeen gaan mensen niet zomaar iets doen.

Hopelijk het begin van een realistisch Europa ! En niet een project dat tegen alles in, in stand moet worden gehouden.

---------- Post toegevoegd Wed 23 Jan 2013 om 11:44 ----------

Jij acht mensen niet geschikt, dat is nogal wat eh.

Iedereen heeft recht om zijn stem te gebruiken of het nou een professor is die een hele verklaring heeft tegen Europa of een minder intelligent persoon die er gewoon geen behoefte aan heeft aan regelgeving uit Europa omdat hij wilt dat Nederland meer mag beslissen voor zichzelf.

PVV-leider Geert Wilders roept premier Mark Rutte op ook in Nederland een referendum over de Europese Unie te houden. Dat stelde hij vandaag in een reactie op de aankondiging van de Britse premier David Cameron om een referendum te houden over een mogelijk vertrek van Groot-Brittannië uit de EU.
"Hulde voor premier Cameron die het Britse volk een referendum gunt over de EU. Ook 't Nederlandse volk verdient een referendum premier Rutte", twitterde Wilders kort nadat Cameron zijn aankondiging had gedaan tijdens zijn langverwachte Europa-toespraak, meldt het ANP.

Laatst bewerkt:
Referenda zijn dwaas.

Stel dat er een referendum komt: "moeten we BTW afschaffen?" dan bestaat de kans echt wel dat dat nog een meerderheid haalt.

De gemiddelde Belg of Nederlander acht ik echt niet in staat te beslissen over de toekomst van mijn land. Als je dan ziet dat de helft van de bevolking nog dommer is... Wat een gruwel. Lang leve de representatieve vertegenwoordiging.

Gelukkig zijn politici altijd de wijsheid zelve, veel 'verstamd' van zaken die mensen.

Politici hebben zeker al domme beslissingen gemaakt. Dat ga ik niet ontkennen. Maar zij zijn tenminste nog het grootste deel van hun tijd bezig met politiek/economie.

Veel mensen stemmen op partijen waarvan ze niet eens weten waar ze voor staan. Aan zo'n mensen mijn toekomst in handen geven... Bah.

De dag dat België de mogelijkheid schept tot bindende referenda verhuis ik.

Zeker elitair. Ja, ik ben een democraat, maar geen voorstander van directe democratie.

---------- Post toegevoegd Wed 23 Jan 2013 om 11:17 ----------

Edit: Behalve op lokaal niveau.

Edit2: Tweedekamer verkiezingen doen we juist omdat we geen directe democratie hebben.

"The best argument against democracy is a five-minute conversation with the average voter."
- Winston Churchill​

Politici hebben zeker al domme beslissingen gemaakt. Dat ga ik niet ontkennen. Maar zij zijn tenminste nog het grootste deel van hun tijd bezig met politiek/economie.

Veel mensen stemmen op partijen waarvan ze niet eens weten waar ze voor staan. Aan zo'n mensen mijn toekomst in handen geven... Bah.

Overschat menig politicus niet, zitten veel jandoedels bij die gewoonweg politici zijn om contacten te leggen en als ex politici mooie baantjes te krijgen door die contacten binnen politiek en bedrijfsleven.

Maar ik denk dat jullie geen verstand vaak vermengen met de mensen die zeggen dat er toch niks veranderd, daardoor niet nadenken over politiek en daardoor volgens jullie geen verstand hebben.

Referendum = meedoen = interesse = afname van de mensen zonder echte mening.

Afbraak van blind Europa idealisme NU ! Het volk, is Nederland niet de 150 mensen in de politiek.

Dit

90% van de mensen hebben geen idee waarover ze stemmen, laat staan wat de gevolgen zijn van hun stem.

Lijkt me niet wenselijk.

90% van de politici die er dagelijks werkt heeft er geen verstand van. Goede reden om er mee te stoppen trouwens. :)

dan heeft de politiek gefaald en niet de burger want de politiek heeft dan niet genoeg in het werk gesteld om het belang van de EU duidelijk te maken aan de burger en dat is wel een van hun taken. De politiek dient namelijk de bevolking en niet andersom.

Niet dat zo'n referendum in NL iets zou uitmaken want Den Haag heeft met het vorige referendum al laten zien dat zij hun reet afvegen met wat de bevolking wil en doet toch lekker wat het zelf wil en nodig acht.

Ach fl**ker op man, jij bent zeker ook zo'n "hoogopgeleid" figuur die de PVV haat omdat ze "ondemocratisch" zijn terwijl de EU 100 maal zo ondemocratisch is.

Ach fl**ker op man, jij bent zeker ook zo'n "hoogopgeleid" figuur die de PVV haat omdat ze "ondemocratisch" zijn terwijl de EU 100 maal zo ondemocratisch is.

Waar zegt hij dat hij zichzelf daar wel toe in staat acht? Het feit dat je tegen referenda bent omdat de bevolking daar te onwetend voor is, wil niet per se zeggen dat je jezelf slim genoeg acht.

Ook ik ben tegen referenada, omdat ik bv bij een referendum over het al dan niet behouden van de euro onvoldoende economische kennis heb om daar een mening over te kunnen vormen. Probleem is dat de meeste mensen niet van zichzelf willen toegeven dat ze daar te onwetend voor zijn.

Terug
Naar boven