Fitness Seller

Eerdmans en overbevolking

El Comandante

Massive Warrior
Waardering
13
Overbevolking

Mijn Alternatieve Kerstgedachte gaat uit naar ons allen, we zijn namelijk met teveel. De Verenigde Naties voorspelden eerder al het einde van ons aardse bestaan indien de groei van de huidige 6 miljard wereldbewoners naar 10 miljard doorzet. Wij mensheid werken hard aan onze eigen ondergang.

Eigenlijk zijn al onze maatschappelijke problemen simpelweg terug te voeren op een overschot aan mensen: verontreiniging, broeikaseffect, stijging van de zeespiegel, honger, files, woningnood, agressie, stress, schaarste, integratieproblemen, hoge belastingen, en ga maar door.

Ook in Nederland is deze problematiek hoogst actueel. Juliana zei in de troonrede van 1979 al: ‘Ons land is vol, ten dele overvol’. Klopt ook wel, met een gemiddelde bevolkingsdichtheid van bijna 500 inwoners per km² is Nederland inmiddels zelfs één van de dichtstbevolkte landen ter wereld. De club van 10 miljoen pleitte voor een regelrechte geboortepolitiek en de begin vorig jaar opgerichte ‘Partij Tegen Overbevolking’ luidt de noodklok met krimpvoorstellen als ouderschapsverlof alleen voor het eerste kind en abortus in het ziekenfondspakket. De veel aangehaalde vergrijzing blijkt op zichzelf alleen een korte termijn ‘oplossing’ te zijn, het geboorteoverschot blijft ook de komende jaren ongewoon groot.

Ja natuurlijk, we kunnen ons ook druk om het ontbreken van een Witte Kerst – gaat best lukken trouwens, er zijn genoeg bolletjeslikkers onderweg – maar bijkomend van het kerstbacchanaal is de aanstaande bevolkingcoïtusplosie misschien wel een belangrijker onderwerp van gesprek onder de boom.

Mensen die strijden tegen overbevolking wordt vaak verweten zich xenofobisch tegen elke vorm van immigratie te verzetten. Dat is onzin. De grootste aanwas van 5 miljoen tot 16 miljoen mensen in 2001 is voornamelijk het resultaat van het voortplantingsgedrag van de autochtone Nederlanders. Anderen betogen dat het sterftecijfer omhoog moet. Dat gebeurt ook regelmatig hier op GS (“Jeaust ga es deaud” etc.), maar de beste remedie is de aanwas afremmen. Laten we de aarde dus maar gaan redden door te starten met geboortebeperking. Een eerste simpele stap daartoe is stoppen met fokpremies in ons eigen land. Dus alleen kinderbijslag voor het eerste kind. Het behoort gewoon geen taak van de overheid te zijn om door subsidiëring verdere – ongewenste – bevolkingsgroei te stimuleren.

Een zalige Kerst voor ieder (levend) wezen!

Joost Eerdmans

Dankjewel Joost. Jij ook! :thumbs:

Laat Joost wat doen aan die overbevolking. Graag te beginnen met zichzelf.

Overigens, als we stoppen met de kinderbijslag komen er minder autochtoontjes, zodat er nog meer ruimte is voor import. **** it.. er moete veel kinderen komen, zodat er straks genoeg van die gasten kunnen zwoegen om mijn pensioen te betalen.

Tja 2, maximaal 3 kinderen per gezin lijkt me meer dan genoeg. Maar het gaat wel beetje ver dat hij het aantal linkt met de vervuiling, alsof je niet op een meer milieuvriendelijke manier kan leven. Als iedereen minder zou vervuilen was het probleem ook opgelost, verder idd: wie gaat de vergrijzing betalen?

Je kan je kop wel in het zand steken maar Eerdmans heeft gewoon gelijk. De wereldbevolking is veel te groot, zeker als we straks allemaal de westerse levensstijl hebben.

moeten ze eerst eens in de derdewereldlanden gaan beginnen waar ze nonstop doornken

moeten ze eerst eens in de derdewereldlanden gaan beginnen waar ze nonstop doornken

Idd, volgens voorspellingen groeit de Nederlandse bevolking de komende 50 jaar niet meer, maar zal die eerder krimpen. Het probleem ligt niet in de eerste plaats meer hier. Wij hebben de maximale groei al achter de rug.

Tja 2, maximaal 3 kinderen per gezin lijkt me meer dan genoeg. Maar het gaat wel beetje ver dat hij het aantal linkt met de vervuiling, alsof je niet op een meer milieuvriendelijke manier kan leven. Als iedereen minder zou vervuilen was het probleem ook opgelost, verder idd: wie gaat de vergrijzing betalen?

thja, mijn ouders wouden ook 2 kinderen, eerst kwam ik, en toen kwamen er opeens 3 kindjes tegelijkertijd bij:D

Maar ik neem die joost niet serieus, als het echt code rood was stond onze grens ook niet zo wijd open, neem ik aan.

het is niet de overbevolking die voor de problemen zorgt. Het is de overdreven uitstoot van co2.
We moetne dus niet aan geboortebeperking doen maar aan uitstootbeperking. Verbied alle wagens met een grotere motor dan 2000 cc;

Meer openbaar vervoer, eventueel gratis (in hasselt kan het wel dus waarom nergens anders).
Schaf de subsidies af die we aan boeren geven zodat afrika terug kan gaan leven van zijn landbouw. Dan komen ze ook minder gauw naar europa.
Dan hebben ze ook meer overlevingskansen en daalt het aantal geboortes omdat het sterftecijfer bij kinderen daalt.

dat de schrijver tal van problemen ("verontreiniging, broeikaseffect, stijging van de zeespiegel, honger, files, woningnood, agressie, stress, schaarste, integratieproblemen, hoge belastingen") toeschrijft aan overbevolking is pure demagogie.
verontreiniging, broeikaseffect, stijging van de zeespiegel komt er door het kapitalisme. Niet het milieu telt maar de maximale winst. Stort ja afval maar in de rivier want als je het wil reinigen dan kost dat je 10 miljoen euro; Als je gepakt wordt voor het dumpen kost het maar 10 000 euro.
Stress en agressie komt zeker niet door overbevolking. Het fenomeen"crowding" is veel complexer dan dat.
kortom, een zielig stukje tekst.

Ik dacht dat de bevolkingstoename van Nederland behoorlijk laag is?

ennywey,
Eerdmans moet eens een nieuwe bril aanschaffen, waarbij hij dit keer meer geld uitgeeft aan het precies laten aanmeten van de glazen erin ipv het design van z'n montuur.

Persoonlijk vind ik dit stuk kant nog wal slaan...

Wat is er op tegen om de bevolkingsgroei een beetje in toom te houden? Het kapitalisme is trouwens niets mis mee, landen die niet doen aan kapitalisme leven in armoede. Zonder de milieuvervuilende levensstijl die we nu kennen was het uberhaubt niet mogelijk om zoveel mensen in leven te houden op deze planeet. Wat voor voordeel heeft het om straks nog meer met z'n allen op elkaar geperst te zitten?

Bij verdere groei van de wereldbevolking verdwijnt de natuur ook nog eens, zelfs de efficientste landbouw zal op een gegeven moment de gehele aarde moeten bedekken om alle monden te voeden.

Wat is er op tegen om de bevolkingsgroei een beetje in toom te houden? Het kapitalisme is trouwens niets mis mee, landen die niet doen aan kapitalisme leven in armoede. Zonder de milieuvervuilende levensstijl die we nu kennen was het uberhaubt niet mogelijk om zoveel mensen in leven te houden op deze planeet. Wat voor voordeel heeft het om straks nog meer met z'n allen op elkaar geperst te zitten?

Bij verdere groei van de wereldbevolking verdwijnt de natuur ook nog eens, zelfs de efficientste landbouw zal op een gegeven moment de gehele aarde moeten bedekken om alle monden te voeden.

ik ben het ermee eens dat de bevolkingsgroei niet ongebreideld voort kan (blijven) zetten. Het deel over de milieuvriendelijke sT vind ik bullshit, kapitalisme helpt ons hard op weg naar geestelijke armoede. Welvaart =/= welzijn.

Ik vraag me af of de bevolkinsgroei op dit moment de grootste bedreiging is van de natuur, pers denk ik dan meer aan onze eigen consumptiedrang.

ik ben het ermee eens dat de bevolkingsgroei niet ongebreideld voort kan (blijven) zetten. Het deel over de milieuvriendelijke sT vind ik bullshit, kapitalisme helpt ons hard op weg naar geestelijke armoede. Welvaart =/= welzijn.

Ik vraag me af of de bevolkinsgroei op dit moment de grootste bedreiging is van de natuur, pers denk ik dan meer aan onze eigen consumptiedrang.

Milieuviendelijk sT? Waar zeg ik dat?

Kapitalisme is een politiek-economisch systeem dat onder andere gekenmerkt wordt door private eigendom van de productiemiddelen (zoals: machines, grond, gebouwen, grondstoffen en arbeid). Zij die deze middelen in eigendom hebben mogen, volgens de kapitalistische visie, ook de vrucht van deze middelen hun eigendom noemen.

Het kapitalisme, in verschillende verschijningsvormen, is op dit moment het heersende economische systeem in vrijwel alle landen ter wereld. Het is sterk gerelateerd aan de liberale staatsfilosofie, die uitgaat van de individuele (politieke en economische) vrijheid, het eigendomsrecht en vrije marktwerking.

Kapitalisme - Wikipedia

Ik weet niet of jij een betere samenlevingsvorm wet dan kapitalisme, maar dan zou je wel de enige zijn. Communisme of totalitarisme werken een stuk minder dacht ik zo. Natuurlijk bedoel ik dan niet de totale vorm, die zie je ook nergens. Maar de manier van samenleven zoals in europa is nog steeds in de eerste plaats kapitalisme.

Je loopt wel een beetje achter als je nog in Karl Marx gelooft.

het is niet de overbevolking die voor de problemen zorgt. Het is de overdreven uitstoot van co2.
We moetne dus niet aan geboortebeperking doen maar aan uitstootbeperking. Verbied alle wagens met een grotere motor dan 2000 cc;

Meer openbaar vervoer, eventueel gratis (in hasselt kan het wel dus waarom nergens anders).
Schaf de subsidies af die we aan boeren geven zodat afrika terug kan gaan leven van zijn landbouw. Dan komen ze ook minder gauw naar europa.
Dan hebben ze ook meer overlevingskansen en daalt het aantal geboortes omdat het sterftecijfer bij kinderen daalt.

dat de schrijver tal van problemen ("verontreiniging, broeikaseffect, stijging van de zeespiegel, honger, files, woningnood, agressie, stress, schaarste, integratieproblemen, hoge belastingen") toeschrijft aan overbevolking is pure demagogie.
verontreiniging, broeikaseffect, stijging van de zeespiegel komt er door het kapitalisme. Niet het milieu telt maar de maximale winst. Stort ja afval maar in de rivier want als je het wil reinigen dan kost dat je 10 miljoen euro; Als je gepakt wordt voor het dumpen kost het maar 10 000 euro.
Stress en agressie komt zeker niet door overbevolking. Het fenomeen"crowding" is veel complexer dan dat.
kortom, een zielig stukje tekst.
Je eigen post, dat is pas een zielig stukje tekst. Met je CO2-gelul en dat afgeratelde afrikaanse boerenverhaal.

Ik ben het eens met joost. Schaf de kinderbijslag af vanaf kind 2. Zorgverlof, ouderschapsverlof of hoe het mag heten moeten ze zo laten, ik vind niet dat werkende mensen de dupe moeten worden van geboortebeperking, ze hebben immers al minder snel de neiging zich voort te planten en ook vrouwen zijn dan minder aangetrokken tot het arbeidsproces, dunkt mij.

Enfin, die kinderbijslag aansnoeren dus. Moslims, allochtonen etc. moeten dan kind 2 t/m 17 zelf betalen en dat tikt aan. Gewone mensen, die werken en voor hun eigen levensonderhoud betalen zijn hier minder door getroffen en zo worden er meer mensen geboren waar ons land wat aan heeft.

Je eigen post, dat is pas een zielig stukje tekst. Met je CO2-gelul en dat afgeratelde afrikaanse boerenverhaal.

Ik ben het eens met joost. Schaf de kinderbijslag af vanaf kind 2. Zorgverlof, ouderschapsverlof of hoe het mag heten moeten ze zo laten, ik vind niet dat werkende mensen de dupe moeten worden van geboortebeperking, ze hebben immers al minder snel de neiging zich voort te planten en ook vrouwen zijn dan minder aangetrokken tot het arbeidsproces, dunkt mij.

Enfin, die kinderbijslag aansnoeren dus. Moslims, allochtonen etc. moeten dan kind 2 t/m 17 zelf betalen en dat tikt aan. Gewone mensen, die werken en voor hun eigen levensonderhoud betalen zijn hier minder door getroffen en zo worden er meer mensen geboren waar ons land wat aan heeft.

kapitalisme is goed voor de financiële welvaart van een land. Maar na verloop van tijd moet het milieu en de aarde er aan geloven en worden we met onze neus op de feiten gedrukt!

als we te weinig kinderen hebben, wie zal dan je pensioen betalen?

het afgeratelde boerenverhaal blijft correct, zelf als je het afgerateld vindt.
Hetr co2-gelul is actueler dan ooit! als jij dat gelul vindt, dan twijfel ik echt aan de eerlijkheid van je post. Volgens mij post je gewoon onzin die je zelf niet geloofd.

Laatst bewerkt:
Actueler, maar daarom niet minder waterdicht. ****ing geitenwollensokkenlobby, geldtrekkerij bij grote industrieen, werkverschaffing voor de mensen die er teveel zijn.
Kapitalisme is goed, de aarde overleeft ons wel maar we moeten inderdaad wat beter op ons milieu letten. Dan heb ik het over visserij, krimpende regenwouden door kappen, illegale lozingen en meer van zulks.

Actueler, maar daarom niet minder waterdicht. ****ing geitenwollensokkenlobby, geldtrekkerij bij grote industrieen, werkverschaffing voor de mensen die er teveel zijn.
Kapitalisme is goed, de aarde overleeft ons wel maar we moeten inderdaad wat beter op ons milieu letten. Dan heb ik het over visserij, krimpende regenwouden door kappen, illegale lozingen en meer van zulks.

de macht is in handen van de industriele lobby en dus zou het co2-verhaal eigenlijk hun zaak schenden. Je argumenteruiing raakt dus kant noch wal.
Van de 9000 onderzoeken die er de afgelopen 10 jaar zijn geweest, weet je hoeveel onderzoeken twijfelden dat het broeikaseffect het gevolg is van onze overmatige co2-uitstoot? 0!!!!!!!!!!!!
Ze waren het er allemaal over eens.
Weet je hoeveel krantenartikels er verschenen die zeiden: "we zijn het niet zeker"? 400 of zo. (en dit alleen in Amerika). Dus de indusriele lobby zaait twijfel maar die is er in de wtenschappelijke wereld niet.

kijk eens naar "an inconvenient truth"!

de macht is in handen van de industriele lobby en dus zou het co2-verhaal eigenlijk hun zaak schenden. Je argumenteruiing raakt dus kant noch wal.
Van de 9000 onderzoeken die er de afgelopen 10 jaar zijn geweest, weet je hoeveel onderzoeken twijfelden dat het broeikaseffect het gevolg is van onze overmatige co2-uitstoot? 0!!!!!!!!!!!!
Ze waren het er allemaal over eens.
Weet je hoeveel krantenartikels er verschenen die zeiden: "we zijn het niet zeker"? 400 of zo. (en dit alleen in Amerika). Dus de indusriele lobby zaait twijfel maar die is er in de wtenschappelijke wereld niet.

kijk eens naar "an inconvenient truth"!

Ik denk dat je die documentaire niet helemaal begrepen hebt als je tegen geboortebeperking bent.

Milieuviendelijk sT? Waar zeg ik dat?

Kapitalisme - Wikipedia

Ik weet niet of jij een betere samenlevingsvorm wet dan kapitalisme, maar dan zou je wel de enige zijn. Communisme of totalitarisme werken een stuk minder dacht ik zo. Natuurlijk bedoel ik dan niet de totale vorm, die zie je ook nergens. Maar de manier van samenleven zoals in europa is nog steeds in de eerste plaats kapitalisme.

Je loopt wel een beetje achter als je nog in Karl Marx gelooft.

sorry bro, my bad, las het verkeerd mbt het milieu... zie karma :D

Maar als kapitalisme dan staat voor ongebreidelde zelfverrijking, dan veeg ik hoe dan ook mn kont er mee af.
Misschien had ik moeten posten: het kapitalisme helpt ons momenteel etc etc.
Het gaat mij om de geestelijke verarming die we meemaken in het westen. daarom ook: welvaart =/= welzijn! (dit geldt vanaf het voorzien in de prim. levensbehoeften imo)
Ik ben geen communist, al geef ik toe dat ik het een hele mooie ideologie vind. Marx ach ja, leuke theorie, met verassende parallellen naar het christendom, maar iemand die z'n vrouw en kinderen zo verwaarloosd voor een boek... :D

Marx ging wel uit van een revolutie die ontstond vanuit het volk, iets dat heden tendage meer waarheid blijkt dan goed voor ons is :(

Terug
Naar boven