MuscleMeat

Effect van pompelmoes op testosteron?

nutz

Cool Novice
Waardering
4
Lengte
1m85
Massa
93kg
Vetpercentage
10%
Ok, volgens Wikipedia: "CYP3A4 is a member of the cytochrome P450 superfamily of enzymes. The cytochrome P450 proteins are monooxygenases which catalyze many reactions involved in drug metabolism and synthesis of cholesterol, steroids and other lipids."

Gezien pompelmoessap een inhibitor is van CYP3A4, vraag ik me af of dit de aanmaak van testosteron kan verhinderen indien ik iedere dag een liter sap drink?

Pompelmoes kan de afbraak van oestrogeen in de lever bemoeilijken, dit kan de balans oestrogeen/testosteron veranderen en dus theoretisch gezien je testosteronspiegel verlagen.

Cholsesterol is nodig om hormonen aan te maken. Dus als je een inhibitor neemt van CYP3A4 zal de aanmaak alle hormonen lager zijn. CYP3A4 metaboliseert ook testosteron en oestrogeen, dus een inhibitor gaat die metabolisatie verminderen. De aanmaak van deze hormonen zal ook verminderen omdat deze langer in je lichaam aanwezig zijn.

CYP3A4 verwerkt ook verschillende medicatie en elke dag een inhibitor te drinken van deze is niet aangewezen. CYP enzymen horen bij de detoxificatie van lever en lichaam.

Laatst bewerkt:
  • Topic Starter Topic Starter
Ok, de reden dat ik begonnen ben met pompelmoessap te drinken na het trainen ipv glucose was dat een studie aangetoond heeft dat het zou helpen om glucose naar spiercellen te shuttelen i.p.v. vetcellen en het zou ook kunnen helpen met het absorberen van creatine, maar blijkbaar is het dus geen goed idee om dat iedere dag te doen. Ik doe 3x per week gewichten en 3x per week turnen. Zou ik het best na de gewichten glucose drinken en na turnen pompelmoessap bijvoorbeeld, of is dat nog steeds teveel?

Je kan altijd een ander supplement zoeken met soortgelijke werking.

Ok, volgens Wikipedia: "CYP3A4 is a member of the cytochrome P450 superfamily of enzymes. The cytochrome P450 proteins are monooxygenases which catalyze many reactions involved in drug metabolism and synthesis of cholesterol, steroids and other lipids."

Gezien pompelmoessap een inhibitor is van CYP3A4, vraag ik me af of dit de aanmaak van testosteron kan verhinderen indien ik iedere dag een liter sap drink?

Ook al zou je zoveel sap drinken, de CYP3A4 enzym heeft een hoge affiniteit voor lichaamseigen moleculen. Het bindt liever dus aan lichaamseigen cholesterolachtige moleculen dan "pompelmoessap". Daarnaast komt ook nog het feit dat niet alle CYP3A4 enzymen kunnen worden geblokkeerd door "pompelmoessap". Bovendien is het lichaam in staat om de overgebleven CYP3A4 enzymen te recruteren, zodat deze veel meer werk doen dan normaal. En ook wordt CYP3A4 door het lichaam aangemaakt mocht er vermindering daarvan zijn.

Dus het lichaam is niet statisch, je kunt dan ook niet verwachten dat je met een liter pompelmoessap het CYP3A4 enzym kunt blokkeren.

Terug
Naar boven