Fitness Seller

En we gaan weer overclocken!

MrJ

10 year + member
Elite Member
20 jaar lid
10.000 berichten
Waardering
187
Lengte
1m83
Massa
89kg
Vetpercentage
12%
Aangezien m'n oude IDE HD het aan het begeven was dit weekend een mooie S-ATA HD erin geflikkerd en XP Prof. erop geknalt.

Nu je dan weer zo aan het rommelen bent met de pc gaat het toch weer kriebelen om dat ding weer eens te gaan overclocken. De laatste keer redelijk ver gekomen maar na het toevoegen van een extra reepje van 512MB RAM wilde hij niet meer posten voorbij de standaard 166MHz FSB.

Kijken of het vandaag wel weer wilt! :)

Zojuist BIOS van m'n moederboard geflashed met een speciaal overclock BIOS (kan je bepaalde voltages opvoeren) eveneens mijn Radeon 9700 Pro voorzien van een nieuwe BIOS. Met die laatste ben ik nu de Ati Tools in de Omegadriver suite de max. core en mem aan het vinden. Jaja, I know, eerst FSB dan pas je videokaart, maar ik doe het nu even op deze manier. ;)

Specs:
AMD XP2600 @ default
Asus A7N8X Deluxe
2x 512MB pc 3200RAM (Corsair)
Radeon 9700 Pro @ default (325/310)

XP Prof./SP2/DirectX9.0c
Omegadrivers v2.6.87 (based on Ati Catalyst 5.12)

Koeling:
Air op processor.
Air op Northbridge
Heatsink op de Southbridge

Kijken waar we straks op uitkomen. Het mooiste is natuurlijk een FSB van 200 (zal de MP wel terug moeten zetten naar 10 a 10,5). Maar dat durf ik nog niet te dromen.

Dus FSB beetje verhogen --> booten --> processor test --> 3dTest --> en indien alles goed is weer van vooraf aan beginnen.

Geen boot? BIOS resetten dmv jumpertje en weer verder kijken.

En ja, ik heb een vrije dag vandaag. :D

• Topic Starter Topic Starter
Hmmmm, 358 en 313 voor de videokaart. Core op zich wel ok, alleen mem maar 3Mhz hoger?

Maar goed, dan maar voltages omhoog gooien. :thumbup:

hahaha..

oh my god het begint WEER te kriebelen nu.
Ik heb nog een peltier liggen, en waterkoeling.. zucht.. .en straks 3 weken vrij.

welk voltage draait de proc ?

Wat een buttkaart van ATI dan, meerdere Nvidia's gehad die ik zwaar overklokte. Op mijn huidige 5900XT haalde ik 100 Mhz extra op core en 150 extra Mhz op Mem. Mem kon nog hoger, heb kunnen booten met 950 Mhz maar dan kreeg ik veel artefacts in spellen.

Wat voor latency heeft dat Corsair geheugen trouwens?

EricR zei:
Wat voor latency heeft dat Corsair geheugen trouwens?

ligt aan welke corsair, de value ram of de " gewone "
ik heb zelf corsair erin hangen 2x512 op CL2-2-2-5 (overigens voor DDR2 is het volgens mij standaard CL2 maar dat weet ik niet zeker, kan ook 2.5 zijn)

De latency is 2,5 hier.

Maar FSB ook maar iets verhogen resulteerde in een niet bootende PC. Jammer. Toch eens gaan uitzoeken nu.

DDR2 heeft juist hogere latencies standaard, daar is de bandbreedte wat het verschil maakt. Je hebt nu wel low latency DDR2 geheugen, maar dat is nog vrij prijzig.

Met overklokken wil je in ieder geval wel strakke timings zoveel mogelijk behouden, anders raak je weer een hoop voordeel kwijt

MrJ zei:
De latency is 2,5 hier.

Maar FSB ook maar iets verhogen resulteerde in een niet bootende PC. Jammer. Toch eens gaan uitzoeken nu.

Asusboards staan niet echt bekend om overklok potentie, althans niet meer. Ze zijn wel stabiel, maar je kan beter een DFI hebben als je echt wil overklokken. Of MSI, die hebben ook een aardig potentieel.

Idd. M'n volgende bordje wordt een MSI ja. :)

Maar nu moet ik het nog even hiermee doen. Even een memtest opstarten om te kijken of daar iets mee is.

EricR zei:
Asusboards staan niet echt bekend om overklok potentie, althans niet meer. Ze zijn wel stabiel, maar je kan beter een DFI hebben als je echt wil overklokken. Of MSI, die hebben ook een aardig potentieel.

inderdaad.

ik heb een MSI erin zitten, knalt goed, zal vanavond eens wat MBM shots maken van de max overklok met standaard luchtkoeling.

Bah.

Lukt nog steeds niet om de FSB omhoog te gooien. Memtest86 meerdere keren laten draaien levert niets op. Het is dus iets anders. Ipv RAM bankjes 1 & 3, 2 & 3 geprobeerd maar no luck.

Heel 't nforcershq forum doorgespit maar nog geen oplossing. Vage shit. Het enige wat ik nog kan proberen is echt alles manual in te stellen. Tot aan de mem timings aan toe. En kijken of ik nog wat voltages kan verhogen.

Ach ja, bezigheidstherapie voor gevorderen zullen we maar zeggen. :o

[Link niet meer beschikbaar]

das pas bezigheidstherapie :d

[Afbeelding niet meer beschikbaar]

Yeah overklok-dagen roeleren!

En we hebben een boot op 170MHz FSB! :bow:

Alle RAM timings nu handmatig ingesteld. VCore voltage van 1.65V naar 1.725V gebracht.

Nu even een CPU test eroverheen knallen en dan richting de 180! (MP gaat dan van 12,5 naar 11,5.)

omg, ok ik ben zelf informaticus maar zo wijd (ver) ben ik zelf nog nooit gegaan :D, moeten jullie niet trainen btw? :D

Dit is leuk, doe ik ook vaak.

Yeah, RAM timings handmatig instellen lijkt de oplossing te zijn.

Post nu op 180x12. :D

Zo eerst eens kijken via Prime95 of de proc dit aankan!

ahh de overclock periode :D

ik heb vroeger wel eens wat overgeklokt.. was toen nog met een AMD thunderbird waar je de L2 cache met een potloodje met elkaar moest verbinden anders kon je de MP niet instellen :D

m'n record was een AMD T-bird 800 @ 1166 oid :)

Heb deze AMD 1400 nog wel eens op 1500 oid gedraaid maar dat wil ie niet echt.. miss omdat ie op 1200 Mhz al 55 graden idle wordt? :D

Mijn pentium 4 1.6 GHz draaid standaard op 2.3 GHz zonder enige temperatuurs verandering, en zonder extra cooling. Maar ik heb dan ook de 1.6a serie. Die werd onderclocked uitgeleverd :D

Terug
Naar boven