XXL Nutrition

ethernet kabel vraagje.

hardcorebuilder

Monstrous Giant
10.000 berichten
Waardering
359
Ik ben op zoek naar een ethernet kabel van zo'n 20 meter (om pc met modem te verbinden)

Nou was ik wat aan het speuren en zodoende leerde ik dat een ethernet kabel ook wel een RJ-45 patchkabel genoemd word? (correct me if i wrong)

Na nog meer rond speuren zie ik dat er ook nog verschillende type's zijn.

- Cat6 RJ-45 Patchkabel
- Cat5E RJ-45 Patchkabel
(en miss zijn er nog wel meer, i dont know)

Nou vraag ik me af, wat is het verschil en welke zit er aan me pc gebonden???

Cat 5 gaat tot 100 mbps, cat 6 tot 1000 mbps. Verder heb ik geen idee :P.

Cat 5e kan ook 1000 mbps aan, Cat 6 is echter van betere kwaliteit. Maar dat merk je pas op langere afstanden.

20 meter zou ik toch een Cat 6 nemen.

voor jou van weinig belang in praktijk maar weet dat er een kwestie van afstand is (dat heeft echter te maken met de snelheid van de verbinding)

Verder is er ook een verschil in prijs.
Ik zou cat 6 nemen als het kan want een kabel veranderen eens die in de muur zijn is niet zo gemakkelijk als een router die over een paar jaar wel al een stuk sneller zal kunnen gaan.

Niet echt een antwoord op je vraag, maar de meeste kabels zijn Cat-5. Dit voldoet perfect als het alleen voor internet is, want die kabels trekken sowieso meer dan de snelheid van je internet. Dus maak je maar geen zorgen :)

Voor een 1Gbit netwerk zijn cat-5 ook prima acceptabel. In ons 1Gbit netwerk is de snelheid van het dataverkeer gemiddeld 65 MB p/s met kabels van deze categorie. Je hebt hiervoor uiteraard wel een 1Gbit netwerkkaart en een 1Gbit switch/router nodig, wil je deze snelheden bereiken. Met een 100Mbit kaartje trek je maximaal 12 MB p/s.

Ik dacht dat je pas bij 100M snelheid verlies gaat merken. Zou lekker een goedkoop kabeltje halen. En misschien heb je wel een kennis werken bij een ict of elektro bedrijfje. Kan die misschien een kabel voor je fixe.

Haal dus wel Cat 5e, Cat 5 is niet voldoende.

cat 5 is 100mbit/s
cat 5e is 1000 mbit/s
cat 6 is 1000 mbit/s

Cat 5e werkt wel op oude computers (100mbit/s netwerkkaarten) en cat 6 werkt alleen op 1000mbit/s netwerkkaarten.

Dus als je een nieuwere computer hebt met een 1000mbit netwerkkaart kan je cat 6 pakken, mocht je een 100mbit/s netwerkkaart hebben ergens dan moet je cat 5e pakken.

Haal dus wel Cat 5e, Cat 5 is niet voldoende.

Cat-5 is wel degelijk voldoende. Het is dan wel bedoeld voor een 100Mbit netwerk, maar in een 1Gbit netwerk haal je er nog steeds minimaal 50MB p/s doorheen. Als je 1Gbit optimaal wil benutten is Cat-5E pas belangrijk.

Cat-5 is wel degelijk voldoende. Het is dan wel bedoeld voor een 100Mbit netwerk, maar in een 1Gbit netwerk haal je er nog steeds minimaal 50MB p/s doorheen. Als je 1Gbit optimaal wil benutten is Cat-5E pas belangrijk.
Waar ik net aan denk, Cat 5e is overal de standaard nu, cat 5 verkopen ze dus niet meer.

• Topic Starter Topic Starter
ok thanks :)

Ik zat miss ook aan draadloos te denken.
Ik heb zo'n modem die draadloos verbinding kan maken met de laptop (via usb)

die kan net 20 meter aan, maar vraag me af, is de draadloos dan trager als een kabel?

ok thanks :)

Ik zat miss ook aan draadloos te denken.
Ik heb zo'n modem die draadloos verbinding kan maken met de laptop (via usb)

die kan net 20 meter aan, maar vraag me af, is de draadloos dan trager als een kabel?

ja, hoe verder van je router hoe groter het verlies
en je moet al wifi n ondersteunen om dezelfde snelheid als CAT5 kabel te hebben

dus kabel is sneller/beter

• Topic Starter Topic Starter
ok, thanks

Zit me alleen af te vragen hoe ik erachter kom wat voor netwerk kaart ik in me pc heb zitten.
een 100mbit/s of 1000mbit/s

cat 5 is 100mbit/s
cat 5e is 1000 mbit/s
cat 6 is 1000 mbit/s

Cat 5e werkt wel op oude computers (100mbit/s netwerkkaarten) en cat 6 werkt alleen op 1000mbit/s netwerkkaarten.

Dus als je een nieuwere computer hebt met een 1000mbit netwerkkaart kan je cat 6 pakken, mocht je een 100mbit/s netwerkkaart hebben ergens dan moet je cat 5e pakken.
dus ik kan niet op een 1000mbit/s netwerkkaart een cat 5e kabel erop zetten?

Laatst bewerkt:
Als je bij configuratiescherm->apparaatbeheer -> netwerkadapters kijkt, kom je misschien iets meer te weten.

is het een gekochte of gepuzzelde pc :) anders gewoon type vn je moederbord aflezen en opzoeken :)
configuratie scherm kan soms misleiden ivm drivers

Terug
Naar boven