MuscleMeat

Fietsen één van grootste oorzaken van hartaanval

Realist

Massive Warrior
20 jaar lid
10.000 berichten
Waardering
851
Lengte
1m85
Massa
95kg
Vetpercentage
15%
[Afbeelding niet meer beschikbaar]

ROTTERDAM - Luchtvervuiling draagt op bevolkingsschaal meer bij tot hartaanvallen dan invloeden als negatieve emoties, coïtus en cocaïnegebruik, zo hebben wetenschappers uit België en Zwitserland ontdekt.

Als men rekent dat deelname aan het verkeer ook het risico verhoogt, dan wordt fietsen een zeer riskante onderneming.

Er zijn meerdere individuele factoren die een hartaanval kunnen veroorzaken, zeggen onderzoekers rond Tim Nawrot van de Universiteit van Hasselt. Zo zijn er fysieke uitputting, stressvolle gebeurtenissen, zware maaltijden of toename van luchtvervuiling.

Maar het belang en de relevantie van die veroorzakers zijn onzeker. De onderzoekers vergeleken daarom aan de hand van 36 epidemiologische studies veroorzakers van hartaanvallen op het niveau van het individu en van de bevolking.

Iedereen blootgesteld
Bij het individu verhoogt de kans op een hartaanval met 23 procent bij cocaïnegebruik en met 5 procent door luchtvervuiling.

Tussen cocaïnegebruik en luchtvervuiling zijn er in aflopende volgorde stevige maaltijden, blowen, negatieve emoties, fysieke uitputting, positieve emoties, woede, coïtusuele activiteit, deelname aan het verkeer, ademhalingsinfecties en koffiedrinken.

Maar gezien slechts 0,02 procent van de bevolking cocaïne gebruikt en de hele bevolking aan luchtvervuiling is blootgesteld veroorzaakt de bezoedeling van onze atmosfeer op het niveau van de bevolking meer hartaanvallen dan cocaïne.

De meest schadelijke, aan de bevolking zelf toe te schrijven factor, is echter deelname aan het verkeer, gevolgd door fysieke uitputting, alcohol en koffie. (CBR)

Ad.nl

Nog een goede reden om niet te fietsen :D

Maar wel even mijn koffiegebruik minderen dan :o

Onsamenhangend verhaal.

even een lijntje snuiven voor ik naar mijn werk ga en dan mijn starbucks opdrinken terwijl ik erheen fiets

• Topic Starter Topic Starter
Of iemand nou een biertje drinkt of een lijntje coke neemt, big deal.

En door niet te fietsen wordt het percentage obesitas vergroot en dat brengt ook weer een verhoogd risico met zich mee.
Zucht... heerlijk zo objectief en relevant onderzoek, worden we met zijn allen vrolijker van.

En al die cokesnuivers brengen het gemiddelde van de papzakken weer naar beneden.

een twie drei, pillepakkerij!

Aiaiaiaiai zordon!

Terug
Naar boven