XXL Nutrition

Fort Pannerden voorlopig niet ontruimd

Zelda

Monstrous Giant
20 jaar lid
10.000 berichten
Waardering
52
AMSTERDAM - Fort Pannerden wordt voorlopig niet ontruimd. De ongeveer honderd krakers, die het fort sinds zaterdag opnieuw bezetten, krijgen de gelegenheid om met beheerder Stichting Fort Pannerden te praten over de toekomst van het complex.

Dat zijn de gemeente Lingewaard, eigenaar Staatsbosbeheer en de krakers maandag tijdens een overleg overeengekomen, meldt de gemeente.

Mocht Staatsbosbeheer de toekomstplannen voor het fort goedkeuren, dan mogen de krakers doorgaan met het beheer en het geven van rondleidingen, zegt gemeentewoordvoerder Sjaak Veldkamp. Voorwaarde is wel dat de krakers niet in het fort mogen blijven wonen, zegt hij.

Verder gaan de voorbereidingen voor de ontruiming van het fort door. Volgens Veldkamp is het nog onbekend wanneer het fort mogelijk opnieuw wordt ontruimd. Afgesproken is dat de krakers maandag nog contact opnemen met Stichting Fort Pannerden.

nu.nl

Wat vinden we hier eigenlijk van mensen? Hetzelfde principe toepassen als de hacker tieners die een half miljoen moeten betalen voor de internet schade die ze hebben veroorzaakt? Of is het anders als je iemands anders' eigendom afpakt en met geweld verdedigt omdat je vindt dat anderen dan misschien wel hun eigen huur moeten betalen, maar de gemeenschap die van jou?

Ik vraag me af hoe die gasten daar de hele dag kunnen zitten? Hebben ze vrij genomen van hun werk ofzo?
Opsluiten die gasten.

Laat ze lekker zitten.
Vindt het zo flauw allemaal.
Het halve leger met tank en al halen ze erbij.
En als ze nog woonruimte krijgen...nee gewoon op straat met je zooi.

Ik vraag me af hoe die gasten daar de hele dag kunnen zitten? Hebben ze vrij genomen van hun werk ofzo?
Opsluiten die gasten.

Krakers werken veelal niet!!!

Ik vind het een goeie zaak wat de krakers doen.
Ze stellen het open voor publiek en maken er in tegenstelling tot de ME geen dikke bende van.
De ME heeft daar flink huisgehouden en op de beelden was een groot zooitje te zien.
Aangezien de krakers de boel niet slopen zie ik niet in waarom ze er weg moeten.
Nu word er niks mee gedaan en het publiek is blij met de rondleidingen zo heeft dat monumentale pand toch nog betekenis.

Kraken is een recht. Dat Fort echt schade toedienen zou knap zijn, dan moet je volgens mij de boel opblazen of zo. Qua woonomstandigheden is het gewoon een bunker.

Overigens vind de lokale bevolking het prima dat het Fort gekraakt is, maar goed de lokale bevolking heeft er verder weinig over te zeggen. In Den Haag is jarenlang het oude Belastingkantoor gekraakt geweest, een pand dat anders verwaarloost door de gemeente tig jaren had leeg gestaan. Nu floreerden daar meerdere kleine bedrijfjes en een restaurant.

Dat veel krakers op kosten van de staat leven ben ik het ook niet mee eens, maar goed velen werken er onbetaald wel gewoon bij.

• Topic Starter Topic Starter
Zolang ze niemand tot last zijn vind ik het ook niet zo'n probleem, maar dat is lang niet altijd het geval. Je hoort regelmatig van huiseigenaren die hun eigen huis niet meer in kunnen. De plannen van de gemeente zijn mij ook niet helemaal duidelijk, maar als ze echt iets willen met dat fort moeten die krakers gewoon weg. Het is een beetje omgekeerde bewijslast dat de gemeente eerst moet aantonen dat het echt wat met het fort wil. En met kosten bedoel ik materieel en mankracht die moet worden ingezet omdat de krakers weigeren andermans eigendom vrij te geven, tot twee keer toe waarschijnlijk in dit geval.

Tja dat is een gevolg van het kraakrecht. Maar verval door langdurige leegstand is ook geen prettige zaak. Nu speelt dat bij dit Fort niet zo, maar in grote steden waren en zijn er genoeg pandjesmelkers die moedwillig de boel laten verwaarlozen. Grotere kans dat hun sloopaanvraag dan wordt ingewilligd, kunnen ze er lucratievere projecten uit de grond stampen.

En dan nog de nieuwe kantoor complexe die ze uit de grond stampen en jaren leeg staan. :(

Krakers zijn koning!

Laat die mensen lekker zitten.. van wat ik meende te horen op het nieuws stond het fort al 60 jaar leeg..

de aanhouder wint :)

Pff kraken is wel erg jaren 70-80.
En maar klagen dat er geen woningen en werk is.
Links tuig is het:)

Wat vinden we hier eigenlijk van mensen? Hetzelfde principe toepassen als de hacker tieners die een half miljoen moeten betalen voor de internet schade die ze hebben veroorzaakt? Of is het anders als je iemands anders' eigendom afpakt en met geweld verdedigt omdat je vindt dat anderen dan misschien wel hun eigen huur moeten betalen, maar de gemeenschap die van jou?

Deze mensen veroorzaken geen grote schade aan derden zoals de hackers, integendeel: de buurt steunt hen en ze strijden voor een goede bestemming van het Fort. Je kiest echt niet uit het oogpunt van comfort voor zo'n krakersleven in dat fort.

Buurtbrief herkraak Fort Pannerden

Beste Doornenburgers,

Om te beginnen willen we jullie bedanken voor al jullie steun tijdens ons bestaan, en in het bijzonder in de moeilijke periode voor en tijdens de ontruiming. Het heeft ons enorm veel goeds gedaan dat er zo veel opkomst vanuit de buurt was, en dat we overduidelijk wat voor jullie hebben kunnen betekenen.

Nog steeds zijn we het oneens met de beslissing van de gemeente om te ontruimen. We hebben als kraakgroep altijd geprobeerd om zoveel mogelijk overleg met de gemeente te hebben, en om zo open mogelijk te zijn voor alle inwoners van Doornenburg en alle belangstellenden die in grote getale langs kwamen. Hoewel we ons altijd redelijk hebben opgesteld tegen de gemeente, vindt deze het nodig om ons met buitensporig machtsvertoon te ontruimen, Het feit dat we zijn ontruimd op bestemmingsplan heeft te maken met de wil van het gemeentebestuur, het is namelijk door de bestuursrechter aangeraden om te kijken naar mogelijkheden om een uitzondering te maken op dit bestemmingsplan.

Het verbaast ons dat de gemeente zo veel geld heeft gestoken in deze onnodige ontruiming, terwijl we als kraakgroep altijd hebben aangegeven dat we vrijwillig zouden vertrekken wanneer er een goed doortimmerd plan zou liggen vanuit de gemeente. Dit plan ligt er nog steeds niet, ook al wordt er naar de media beweerd dat er allerlei plannen met het fort zijn. Er zijn wel plannen, maar buiten het feit dat deze zijn afgekeurd door Provinciale Staten hebben wij nog geen enkel bewijs gezien dat deze haalbaar zijn. We hebben er geen vertrouwen in dat er op een redelijke termijn een andere bestemming aan het fort gegeven wordt. Om deze redenen hebben wij vannacht het fort opnieuw gekraakt.

We hopen met deze actie de gemeente duidelijk te maken dat we niet zomaar zes jaar werk en inzet voor het fort weggooien voor, opnieuw, jarenlange leegstand. We hebben dus alle intentie om onze activiteiten in het fort weer op te pakken. We gaan waarschijnlijk geen makkelijke tijden tegemoet, maar we hopen dat we jullie zo snel mogelijk weer zoals vanouds in het fort mogen ontvangen voor rondleidingen of een kop koffie!

Hopelijk tot snel,

Kraakgroep Fort Pannerden

En dan nu de bereidwillendheid van de gemeente om het Fort in goede staat te houden, vastgelegd in een paar kiekjes na de laatste ontruiming:

40831.jpg

40832.jpg

40833.jpg

40836.jpg

ach ja als je met weinig tevreden bent ... :P

Die lui gaan weg zodra er een goed bestemmingsplan is... what's the prob. Maak een plan en ze zijn exit.

Waarom gaat die gemeente in godsnaam zo'n gigantische bak geld aan ontruimingen uitgeven ipv een goed bestemmingsplan, eentje die niet wordt afgekeurd door de provincie? Ik snap d'r niks van.

• Topic Starter Topic Starter
Terug
Naar boven