- Waardering
- 2.652
- Lengte
- 1m79
- Massa
- 96kg
- Vetpercentage
- 21%
[Afbeelding niet meer beschikbaar]
http://www.volkskrant.nl/binnenland/article1270767.ece/Heijn-ontvoerder_Ferdi_E._verongelukt
Niks aan verloren.
ARNHEM -
Ferdi E, de man die in 1987 Ahold-topman Gerrit Jan Heijn ontvoerde en vermoordde, is maandagochtend bij een ongeluk op zijn fiets in Ruurlo om het leven gekomen
E. reed om acht uur op zijn fiets op het fietspad richting Ruurlo. Hij verleende geen voorrang aan de bestuurder van een graafmachine, die het fietspad naderde. E. raakte ernstig gewond en werd met spoed overgebracht naar het ziekenhuis in Zutphen, waar hij kort na aankomst overleed.
Ferdi E. zat van 1988 tot augustus 2001 in de gevangenis en in een tbs-kliniek. Na zijn vrijlating ging hij samen met zijn vrouw wonen in het buitengebied van Ruurlo. E. is 66 jaar geworden.
Losgeld
E. ontvoerde Heijn in 1987, doodde zijn slachtoffer vrijwel onmiddellijk en incasseerde vervolgens acht miljoen gulden losgeld. Pas maanden later werd hij gepakt, waarna hij werd veroordeeld tot twintig jaar gevangenisstraf en tbs. In diverse interviews heeft hij gezegd aanvankelijk niet van plan te zijn de de Ahold-topman om het leven te brengen.
'Ik was van plan iemand te ontvoeren, maar hem levend weer los te laten. Ik heb het getest. Ik heb een hok gemaakt in het bos, onder de grond. Maar dat bleek niet houdbaar. Ik kon het niet bemannen zonder dat mijn gezin argwaan zou krijgen.' E. zei dit in het tv-programma Zembla in 2003, waarmee hij een aantal gesprekken voerde in de hoop zo een ander beeld van zichzelf te geven.
Spijt
Hij sprak ook met een verslaggever van Elsevier. Dat weekblad publiceerde twee maanden geleden al uitvoerige gesprekken met E., waarbij hij eveneens aangaf dat de moord niet gepland was: 'Hoe kan ik de familie Heijn ooit laten zien dat ik spijt heb van mijn daad?'
'Toen ik was opgepakt, de eerste maanden, de eerste jaren, zou ik er vrede mee gehad hebben als ik de doodstraf had gekregen,' zei hij in Zembla.
In 2001 kwam E. vrij. Volgens de behandelende psychiaters was er bij E. geen gevaar meer voor herhaling: het 'delictgevaar' was volgens de deskundigen tot een 'maatschappelijk aanvaardbaar niveau gedaald'.
http://www.volkskrant.nl/binnenland/article1270767.ece/Heijn-ontvoerder_Ferdi_E._verongelukt
Niks aan verloren.