XXL Nutrition

Grenzen open voor Poolse werknemers

Peoples

Monstrous Giant
10.000 berichten
Waardering
239
Lengte
1m86
Massa
116kg
Het kabinet heeft besloten dat werknemers uit Polen en andere nieuwe EU-lidstaten vanaf 1 januari onbelemmerd aan het werk kunnen in Nederland. Vanaf 1 mei zal personeel uit deze landen veel gemakkelijker een werkvergunning krijgen dan nu het geval is.

Momenteel duurt het aanvragen van een werkvergunning bij het Centrum voor Werk en Inkomen (CWI) nog tien weken. Door de versoepeling gaan deze aanvragen twee weken duren. Werknemers uit nieuwe EU-lidstaten kunnen op dit moment alleen in Nederland werken als er geen andere mensen voor dat werk beschikbaar zijn. Dit criterium komt per 1 januari te vervallen.

Staatssecretaris Van Hoof van Sociale Zaken had eerder al voorgesteld om alle beperkingen te schrappen. Enkele CDA-bewindslieden hadden hier toen moeite mee. Ook de SP vond deze maatregel onverantwoord. Volgens de SP kan deze maatregel de arbeidsmarkt ontwrichten.

(bron:fok.nl)

Wat staan we hier tegen over? positief of negatief?

Wat ik heb begrepen is dat het zwart werken van polen wordt tegen gegaan doordat de bedrijven verplicht zijn de CAO aan te houden. Voordeel is dan dat het niet meer uitmaakt of je Nederlanders of Polen in dienst hebt. (polen werken daarin tegen wel harder dan de meeste NL'ers).
Nadeel is dat er meer mensen hierheen komen en dat het werkaanbod niet explosief zal stijgen.

krijgen we over 30 jaar k*tpooltjes

en dan zeggen we weer, ja hadden we toen maar wat anders geregeld,

achja eigenlijk boeit het me vrij weinig

Als ze de grenzen open gooien is prima, maar dan idd wel onder dezelfde CAO, zodat die polen niet als extra goedkope werknemers in dienst kunnen. Polen zijn alleen geweldig, omdat ze zo goedkoop zijn. Qua werken is het veel troep wat je hoort. Jatten als de raven. Als ze evenveel betaald moeten krijgen als Nederlanders, dan is de stap veel kleiner om Polen te nemen ipv Nederlanders.

Ik kan me er wel weer enorm druk over gaan maken, maar invloed heb ik er toch niet op. Ze doen het toch wel. Het "Nederlandse Erfgoed" is toch al naar de klote geholpen, dus een paar duizend Polen maakt dan ook niet meer uit. In ieder geval kunnen nu nog meer luie Nederlanders makkelijker op hun luie reet blijven zitten, omdat de k*tbaantjes toch wel worden gedaan. Ik betaal toch al jaren mee aan hun bestaan, dus dat verandert ook niet.
Dus........

• Topic Starter Topic Starter
Ik zag ook laatst een docu over, dat er in Polen nu een chronisch tekort is aan werkmensen. De polen moeten weer mensen inhuren van een buurland en zo schuift het steeds op...

Als we iemand de schuld moeten geven dan de EU... omdat er weer landen zijn bijgekomen waarbij de economie staat of valt bij het lukken of mislukken van een aardappeloogst.

EU is sowieso doorgeslagen. Ze hadden het gewoon moeten houden, zoals ze het in den beginne begonnen zijn. Uiteraard is het wel belangrijk voor de concurrentiepositie t.o.v. de VS en Azië, maja echt veel voordelen halen we daar ook niet uit. Ik denk, dat Afrika nog sneller een concurrent wordt met al die subsidies.:D

Ik vind het een goede zaak! Als het werk sneller of goedkoper (of enkel) gedaan kan worden door een Pool, lijkt me dit welkom.

Mighty zei:
In ieder geval kunnen nu nog meer luie Nederlanders makkelijker op hun luie reet blijven zitten, omdat de k*tbaantjes toch wel worden gedaan. Ik betaal toch al jaren mee aan hun bestaan, dus dat verandert ook niet.
Begrijp je niet helemaal.

ZoutZak zei:
Ik vind het een goede zaak! Als het werk sneller of goedkoper (of enkel) gedaan kan worden door een Pool, lijkt me dit welkom.

Begrijp je niet helemaal.
Dat (onterechte) steuntrekkers nu nog makkelijker op hun luie reet kunnen blijven zitten. Er zal nu waarschijnlijk nog sneller een hardwerkende Pool ingehuurd kunnen worden, die het werk met beide handen aanpakt, terwijl de werkschuwe Nederlanders nog makkelijker achterover kunnen leunen.

Ik sta er positief tegenover !!

De polen komen hier mss een tijdje werken, maar op langere termijn hebben we er profijt van.. Het geld dat ze verdienen gaat naar polen, daar gaat het op den duur dus beter mee... Als het beter gaat met polen hebben wij daar weer profijt van..

Er zijn ook onderzoeken geweest en waarschijnlijk valt het heel erg mee die migratie

SiRoj zei:
Ik sta er positief tegenover !!

De polen komen hier mss een tijdje werken, maar op langere termijn hebben we er profijt van.. Het geld dat ze verdienen gaat naar polen, daar gaat het op den duur dus beter mee... Als het beter gaat met polen hebben wij daar weer profijt van..

Er zijn ook onderzoeken geweest en waarschijnlijk valt het heel erg mee die migratie
Je vergeet alleen even, dat dit heel slecht is voor onze economie. Het geld, dat hier verdiend wordt, verdwijnt dan dus naar andere landen. Die bloeien op, terwijl wij leeggezogen worden.
Wat ze hier verdienen, zouden ze eigenlijk hier uit moeten geven. Wat we wel kunnen doen is daar allemaal bedrijven beginnen (wat al gebeurt), zodat wij weer geld van hen hierheen kunnen brengen.;)

Hoezo leeggezogen? Nederlanders kunnen ook naar Polen gaan om daar bedrijven op te zetten.. Daar werken dan goedkope poolse krachten en de winst gaat naar Nederland, zuigen wij het net zo hard leeg

• Topic Starter Topic Starter
SiRoj zei:
Hoezo leeggezogen? Nederlanders kunnen ook naar Polen gaan om daar bedrijven op te zetten.. Daar werken dan goedkope poolse krachten en de winst gaat naar Nederland, zuigen wij het net zo hard leeg

wat denk je? Dat dat al lang niet is gebeurd? Er worden alleen maar bedrijven/fabrieken daar neegeplant omdat het goedkoper is... maar als bedrijven weg gaan uit Nederland is dat niet goed voor de economie.
Ons bruto binnelands product schiet achteruit...

Ik ben het er niet mee eens. Het lijkt namelijk op goudzoekerij. Men gaat er massaal op af, en vervolgens is alles uitgeput. Wat krijg je dan....men (werkgevers) wilt loonverlagingen en de cao's openbreken. Gevolg, NL wordt een land net zoals Polen of Tjechie.

Mighty zei:
Dat (onterechte) steuntrekkers nu nog makkelijker op hun luie reet kunnen blijven zitten. Er zal nu waarschijnlijk nog sneller een hardwerkende Pool ingehuurd kunnen worden, die het werk met beide handen aanpakt, terwijl de werkschuwe Nederlanders nog makkelijker achterover kunnen leunen.
Ik vind dit verschillende zaken. Enerzijds wil de overheid banen creeren, anderzijds moeten openstaande vacatures zo efficient mogelijk opgevuld worden. Dat verdere liberalisering van de arbeidsmarkt naar verwachting de economischie groei zal bevorderen, is een feit. Maar je stelt dat de arbeidsplaatsen die vergeven zullen worden aan Polen, ervoor zorgt dat 'werkschuwe Nederlanders nog makkelijker achterover kunnen leunen'. Dit is weer een heel ander verhaal. Waarom denk je dat een werkgever uit zal wijken naar de Poolse arbeidsmarkt? Daar zal hij een gedegen reden voor hebben. Laatst een klein onderzoekje gelezen dat stelde dat de Poolse collega 34% productiever bleek (!!!). Ik zou dan enkel en alleen nog Polen voor laaggeschoolde arbeid in dienst nemen :D

dubbel

Yzord zei:
Ik ben het er niet mee eens. Het lijkt namelijk op goudzoekerij. Men gaat er massaal op af, en vervolgens is alles uitgeput. Wat krijg je dan....men (werkgevers) wilt loonverlagingen en de cao's openbreken. Gevolg, NL wordt een land net zoals Polen of Tjechie.
Haha dit is wel heel erg simpel ouwe. Allereerst is er een beperkte hoeveelheid laaggeschoold werk waar 'de pool' voor in aanmerking komt. Cao's zijn collectief van aard, het is dus niet denkbaar dat die in Nederland, met ons prijspeil en koopkracht naar een Oost Europees niveau wordt getrokken. En stel nu dat het in bepaalde sectoren wel gebeurd, wie profiteert dan van de lage loonkosten?

Peoples zei:
Er worden alleen maar bedrijven/fabrieken daar neegeplant omdat het goedkoper is... maar als bedrijven weg gaan uit Nederland is dat niet goed voor de economie. Ons bruto binnelands product schiet achteruit...
Dat ligt er maar helemaal aan hoe je het bekijkt/berekent. Niet zo interessant lijkt me.

Dat er ene tekort aan werkmensen is in Polen is onzin. Met een werkloosheid nooit lager dan 20% is het een totale ramp voor arbeider, student en vakman in Polen.

Ik heb een Poolse vriendin gehad en kwam er vaak en kwam op die manier in contact met studenten, werklozen, huisvrouwen en ondernemers. Mijn mateloze interesse voor de problematiek heeft me veel geleerd. De idiote vooroordelen die men hier heeft over Polen heb ik vaak moeten verklaren.

-Polen zijn niet zoals Marokkanen en Turken; zij vinden Nederland absoluut geen 'blijf-land'. Willen de kost wel hier verdienen maar gaan geen ghetto's stichten, schotelantennes inprikken en de hand ophouden bij de Sociale Dienst. Ze houden meer van hun land dan dat wij ooit van ons land leren houden.

-O.a. Engeland heeft wel meteen Polen toegelaten tot de arbeidsmarkt en wat blijkt nu? Zowel ondernemers als werknemers hebben geen last gehad van 'de Polen'. Daar moet wat voor te zeggen zijn.

ZoutZak zei:
Ik vind dit verschillende zaken. Enerzijds wil de overheid banen creeren, anderzijds moeten openstaande vacatures zo efficient mogelijk opgevuld worden. Dat verdere liberalisering van de arbeidsmarkt naar verwachting de economischie groei zal bevorderen, is een feit. Maar je stelt dat de arbeidsplaatsen die vergeven zullen worden aan Polen, ervoor zorgt dat 'werkschuwe Nederlanders nog makkelijker achterover kunnen leunen'. Dit is weer een heel ander verhaal. Waarom denk je dat een werkgever uit zal wijken naar de Poolse arbeidsmarkt? Daar zal hij een gedegen reden voor hebben. Laatst een klein onderzoekje gelezen dat stelde dat de Poolse collega 34% productiever bleek (!!!). Ik zou dan enkel en alleen nog Polen voor laaggeschoolde arbeid in dienst nemen :D
Als anderen dan Nederlanders ons werk op gaan knappen, kun je toch niet anders concluderen dan dat het makkelijker wordt gemaakt voor mensen in dit land, die niet willen werken?

-Polen zijn niet zoals Marokkanen en Turken; zij vinden Nederland absoluut geen 'blijf-land'. Willen de kost wel hier verdienen maar gaan geen ghetto's stichten, schotelantennes inprikken en de hand ophouden bij de Sociale Dienst. Ze houden meer van hun land dan dat wij ooit van ons land leren houden.

-O.a. Engeland heeft wel meteen Polen toegelaten tot de arbeidsmarkt en wat blijkt nu? Zowel ondernemers als werknemers hebben geen last gehad van 'de Polen'. Daar moet wat voor te zeggen zijn.

Dat is het probleem ook niet, het probleem is dat de Polen niet even veel verdienen als Nederlanders. Dat is het probleem en als de grens posten nu dus opengaan wordt het alleen maar erger.

Terug
Naar boven