MuscleMeat

Héél interessant: Mol in AIVD gaf tekens op website

El Comandante

Massive Warrior
Waardering
13
zo 14 nov 2004, 09:13

AMSTERDAM - De AIVD-mol, die verdacht wordt van het doorspelen van staatsgeheimen aan terreurverdachten, gaat schuil achter een website waarop verborgen boodschappen staan.

Outman Ben A. (34) runde op zijn huisadres aan De Wellenkamp in Nijmegen de site chafarinastours.com, van het gelijknamige in Marokko gevestigde reisbureau. Uit onderzoek van deze krant blijkt dat sommige foto's op de website geheime mededelingen bevatten.

Het is al langer bekend dat terroristen via websites informatie uitwisselen zonder dat deze voor derden zichtbaar is. De techniek die hiervoor wordt gebruikt, wordt steganografie genoemd. Middels deze techniek kunnen in plaatjes berichten worden versleuteld dan wel complete plattegronden van een mogelijk doelwit worden meegezonden.

Een speciaal hiervoor ontwikkeld programma, dat onder meer wordt gebruikt door de Amerikaanse FBI, slaat alarm wanneer de website van Ben A. aan een nader onderzoek wordt onderworpen. Zeker twee afbeeldingen worden door de detectiesoftware als "zeer verdacht" bestempeld. Dit is zeer ongebruikelijk, daar het programma normaal gesproken vrijwel nooit aanslaat bij het opslaan van een willekeurige website. Ben A. is de agent voor Chafarinas Tours in Nederland. Erg winstgevend kan de reisorganisatie niet zijn, aangezien de website slechts enkele honderden bezoekers op jaarbasis trekt. De site blijkt bovendien hier te worden gehost.

Zelf proberen? Hier is het prog.

En dit is de knullige website van die Outman

En hier wat sites die verdacht zouden aanslaan:
[Link niet meer beschikbaar]

Hier een dieper artikel van het NRC over de materie:
http://www.nrc.nl/internet/internetcolumn/1002862190774.html

En dit is echt extreem: [Link niet meer beschikbaar]

ik heb dit ook gelezen. inderdaad wel aardig maf, maar ik neem aan dat dit al langer bekend is bij de AIVD. ik snap alleen niet dat ze hiertegen geen actie hebben ondernomen.

Terug
Naar boven