XXL Nutrition

Help!

piep

Novice
Waardering
0
Lengte
1m71
Hey allemaal,

Ik heb dit topic ook al in het algemene deel van dit forum geplaatst, maar hij leek me bij nader inzien hier beter op z'n plek. Dus hier nogmaals;

* Piep
* Vrouw
* 22 jaar
* 1.71 m
* 50 kg
* eetstoornis verleden

Goed, nu weten jullie een beetje van mij. Helaas is het niet zo rooskleurig zoals het er staat; mijn eetstoornis heb ik inmiddels psychisch steeds meer onder controle. Heb ontzettend veel geleerd tijdens mijn opnames en de therapieen die ik nu nog steeds volg. Maar; mijn lichaam heeft het jarenlange lijnen (7 jaar) niet leuk gevonden. Lichamelijk gaat het prima met me, zit propvol energie. De vraag is alleen waar ik hem vandaan haal
Kort door de bocht komt het erop neer dat ik van zeer ernstig ondergewicht op een boterham per dag 10 kilo ben aangekomen. Mijn behandelaren vonden het al lang prima, maar inmiddels kom ik nog steeds aan *zucht*. Ik heb daarom het heft maar in eigen handen genomen, ben meer gaat eten, en gaan trainen. Dat meer eten ziet er inmiddels zo uit (niet schrikken, ik kom van een boterham of minder...);

Ontbijt:

- 60-70 gram biologische havermout
- 250-300 ml amandelmelk (maak ik zelf)
- 4 walnoten
- eetlepel lijnzaad
- Eetlepel chiazaad
- Eetlepel hennepzaad
- 1 appel
- 1 portie rood fruit (bessen, aardbeien etc)

Tussendoor;

- 1 ei of een portie rauwkost met een paar noten

Lunch;

- grote salade (zet geen zoden aan de dijk maar wil ik wel blijven eten)
- 40 gram quinoa
- blik biologische wilde zalm (23 gram eiwit)

Tussendoor;

- rauwkost (kan van alles zijn)
- soms wat noten/eiwit

Diner;

- Bord groente

Ik schaam me diep om dit te moeten schrijven. Ik zou zo graag anders willen. ik weet dat ik best nog wat mag aankomen, maar ik moet erbij vermelden dat het de laatste jaren alleen maar aankomt in vet (heb ik in het ziekenhuis moeten laten meten). Mijn vetpercentage is dus niet overdreven laag. Mijn spiermassa daarentegen was het dubbele van de normale nederlandse vrouw , en ja, dat zie je ook.
Ik weet dat ik met mijn training ontzettend onder onderhoud eet, zeker nu ik zoveel train;

- 3/4 keer per week krachttraining (ongeveer 40 minuten, in cirquitvorm full body, 3 setjes van 10 herhalingen, 1 minuut pauze ertussen) + 20 minuten cardio

- 2/3 keer per week 30 minuten HIT hardlopen

Uhm, tja, niet fraai dus, ik weet wel beter. Ik heb alleen weinig tot geen vertrouwen meer in m'n lichaam en voeding. Ik wil er echt wat aan DOEN!, vandaar dat ik jullie hulp inschakel. Wie kan mij helpen (ik krijg namelijk echt het apenzuur van al die dietistes met hun sultana's en evergreens *zucht*).

OT; ik eet/drink geen zuivel en eet geen brood. Beiden uit gezondheidsprincipe. Daarbij ben ik vegetarier. Ik ben groot voorstander van clean eating, fabrieksproducten of zaken in potjes/verpakkingen zal je bij mij ook niet aantreffen.

Alvast bedankt,

Piep

Goed dat je zelf graag je eetritme om wilt gooien!

Wat ik een beetje opmaakt is dat je je lichaam helemaal hebt uitgehongerd. Je hebt je lichaam geleerd om heel zuinig om te springen met voeding (zeer laag metabolisme) en om goed vet op te slaan. Dat is een nadeel als je te lang teveel onder onderhoud eet. Dit moet je zien als een evolutionair systeem om te overleven. Bij dit proces verlies je ook veel spier. Meer spier is namelijk een hoger metabolisme en dat kost meer energie.

Ik denk dat je uiteindelijk jezelf moet resetten door een paar weken op onderhoud te eten. Je lichaam moet een signaal krijgen dat je niet meer in een voedsel tekort leeft, maar dat er weer genoeg voeding aanwezig is om je metabolisme op "normale" snelheid te laten draaien. Wat je voor lief moet nemen is het feit dat je wat in vet kunt aankomen. Uiteindelijk is dat niet erg, want je weeg tenslotte nog steeds "maar" 50 kilo.

Om ook spier terug te krijgen en verder op te bouwen is krachttraining een essentieel onderdeel. Zonder degelijke krachttraining is het haast niet mogelijk om fatsoenlijk wat spieren op te bouwen. Bouw je meer spieren op, heeft je lichaam ook weer meer voeding nodig en kun (en moet) je dus meer eten.

Als ik jou was zou ik ook alle stickies hier op het forum doorlezen. Je komt er dan achter hoe je veel dingen het beste kunt aanpakken. Je voeding kan IMO een stuk beter. Dat je geen vlees eet is geen ramp. Genoeg andere producten die je WEL kunt eten.

Met je voeding en eventueel cardio bepaal je uiteindelijk welk doel je op gaat. Om spier op te bouwen moet je meer eten dan je nodig hebt. Om vet te verliezen moet je minder eten dan je nodig hebt (kort door de bocht). Focus je dan ook echt op 1 doel tegelijk. Dit zijn de bulk en cut fases. Hoe je dit het beste kunt aanpakken staat ook beschreven in de stickies.

Als ik jou was zou ik dus eerst je onderhoud uitrekenen en op onderhoud gaan eten. Kijk dat een aantal weken aan. Meet regelmatig je vetpercentage. Zorg dat je in ieder geval een tijdje uit het voedsel-tekort komt. Werk daarna vanuit je onderhoud naar je doel. Wil je eerst spier opbouwen, ga dan langzaam bulken. Misschien moet je wat meer eten om spier op te bouwen, misschien is je onderhoud al even genoeg (beginners zetten vaak toch wel spier aan). Met jouw achtergrond is het misschien niet verstandig om gelijk al weer te cutten. Je hebt daarnaast ook nauwelijks spiermassa, dus het resultaat zal waarschijnlijk niet zo zijn als je zou wensen. Neem daarnaast ook rustig de tijd voor jezelf om je in te lezen en je doelen te halen. Spier opbouwen is een proces van jaren. Heb geduld en geloof in jezelf.

Succes!

Wat hierboven staat en ik zou als ik jou was op een rustige manier naar je onderhoud toe gaan werken en niet ineens je onderhoud gaan eten. Bouw het geleidelijk op, eet gestructureerd en dan zal je zien dat je vanzelf normaal gaat eten.

• Topic Starter Topic Starter
Dank heren!

Ik ga me eens goed inlezen!
Er rest mij nog een vraag (of eigenlijk een grote onzekerheid);

Ik heb de afgelopen weken hard mijn best gedaan om meer te gaan eten (eng!). Ik had dus gehoopt dat mijn stofwisseling zich toch wel wat zou gaan aanpassen. Helaas. Ik denk dat ik in mijn laatste afvalpoging veel vocht (uit spieren) ben kwijtgeraakt. Met wat meer eten vliegt dat er natuurlijk als eerste bij. Nu is mijn doel even niet om meteen 'dikker' te worden, ik zou graag even blijven zoals ik nu ben. Is het dan oke om gewoon te blijven trainen zoals ik nu doe, en dan inderdaad gelijkmatig mijn voeding ophogen? Of moet mijn trainingsintensiteit daarbij ook even omlaag? En is het normaal dat als je vanuit dit punt meer gaat eten zoveel bijkomt de eerste paar weken? Ik ben een beetje het vertrouwen kwijt dat het ooit ook nog stopt zegmaar....

groet,

Piep

@ Alex: Je hebt gelijk, dat heb ik er niet bij gezegd. Thanks!

@ Piep: Ik denk dat je al een stuk beter snapt hoe het spelletje werkt tussen training, voeding en rust als je de stickies allemaal (ja, ALLEMAAL) gelezen hebt. Het vertrouwen moet je nooit kwijtraken. Er zijn meer dingen (dan alleen vet) die je gewicht beinvloeden, zoals vocht, eten in je systeem, glycogeen, etc. IMO is het daarom veel belangrijker om structureel een vetmeting te laten doen, dan te kijken op een weegschaal dat alleen je gewicht aangeeft. Tevens word je er alleen maar onzeker van als het nummertje iets anders aangeeft dan je hoopt.

Trainingsintensiteit hoeft niet omlaag. Gewoon een degelijk KT-schema volgen met veel basisoefeningen (Squat, deadlift, benchpress, etc.). Zowel in de cut als in de bulk is de intensiteit belangrijk. Dat verandert in principe niet.

Ben vooral niet bang om meer te eten. Meer eten is beter dan veel te weinig eten. Daarmee breek je je lichaam af en laat je je metabolisme crashen. Gewoon langzaam je voeding ophogen richting je onderhoud en blijf daar een tijdje op. Je moet je ook geen zorgen maken om dikker te worden, je wordt niet zomaar ineens heel dik, dat kan niet. Daarnaast moet je je focussen op je lange termijn doel. Op korte termijn kun je best wat vet aanzetten in een bulk bijvoorbeeld. Veel bodybuilders staan off-season ook niet helemaal droog. Maar na het cutten komt alles weer tevoorschijn en bereiken zij hun doel.

Als je straks een paar jaar bezig bent kun je ook andere dingen proberen zoals bijvoorbeeld Intermittent Fasting. Met dit systeem kun je heel het jaar lean blijven. Maar ik ben van mening dat je in het begin meer resultaat kunt halen met cutten/bulken. Meningen zijn er sowieso over verdeeld. Je kunt proberen wat je wilt.

Nogmaals: niet bang zijn om te eten. Je moet echt herstellen van je roofbouw om daarna langzaam door te groeien naar je doel(en). En als je dan onderweg een halve kilo vet meepakt, so be it. Niet druk om maken. Het gaat om je doel. Besides, mannen houden wel van wat vrouwelijke rondingen. :P

Terug
Naar boven