XXL Nutrition

het gerecht

MeDieViL

Monstrous Giant
10.000 berichten
Waardering
560
Massa
40kg
Het strafrecht, zwaardere straffen? of moet er meer naar de situatie gekeken worden

Ok het is een lange tekst maar het staat in parafragen en materiaal voor een goede discussie :D

eerste keer een zeer lichte straf dat is nu ook het geval als je iets verkeerd doet (as ze je bv oppakken met dealen ben je de eerste keer meestal vrij) 2 de keer is het al moeilijker

maar ben jij voor zwaardere straffen? ik wel maar dan pas na een aantal keer, als je hier voor de 5de keer voor iets bent opgepakt krijg je wel een zwaardere straf als de eerste 3 keren maar dan loopt het vrij gelijk

ik ben zelf voorstander van een systeem dat er bij de eerste keer amper wat word gedaan, eender welk feit, zwaardere feiten zwaardere straffen natuurlijk maar over het algemeen kleine straffen of gwn vrijlating en werkstraf ,maar bij recidive iedere keer een veel zwaardere straf, dus dat er bij de 6 keer ofzo al echt naar jaren word gekeken en geen maanden, gebeurd er daarna nog iets dan ineens voor een aantal jaar de cel in, de maatschappij is dan beter toch van je af

ik ben dan ook niet perse voor veel zwaardere straffen de eerste malen, iedereen kan fouten maken en met de verkeerde vriendin rondhangen

of willen jullie liever de eerste keer al een maximumstraf nultolerantie? of gelijdelijk aan naar zware straffen inplaats van het softe strafsysteem nu
nu is het eerst een lichte straf en dan zwaardere strafeen maar die blijven niet echt zwaarder worden, dit zou wel moeten

in het begin nultolerantie vind ik erover iedereen kan zich nog herpakken alhoewel dit wel niet zoveel het geval is

ook ben ik van mening dat bv bij moord die iemand gedaan heeft door bv jarelangepesterijen, of je vermoord de verkrachter van je kind of een andere moordernaar een straf juist lager mag, maar dan ook nadien omhoog gaan met eender wel strafbaar feit

natuurlijk extreem zware straffen vanaf de eerste keer kan de crimininaliteit terugdringe,maar vind je dit kunnen dat iemand bv door een diefstal een jaar in de gevangenis zit in een westers land als dat van ons?

Laatst bewerkt:
eerste keer straf (buiten moord etc) >> dienst aan de gemeenschap.
MAAR op zen Amerikaans, dus de straten komen proper maken met een oranje overal aan waar aan voor- en achterkant duidelijk vermeld staat wat je mispeuterd hebt..

Meermaals opgepakt: strafkamp, uiterst streng en psychisch gebroken worden om dan terug opgebouwd te worden liefst als verminderd potentieel crimineel...

Meermaals en geen Belg/Nederlander of schijn ... >>> zonder pardon onmiddellijk het land uit.

Laatst bewerkt:
Ik vind dat op elk misdrijf de doodsstraf moet staan...

Van stelen tot moord.

Ik vind dat op elk misdrijf de doodsstraf moet staan...

Van stelen tot moord.

Klopt, en voor alle leeftijden gelijk, of je nu een pakje kauwgom jat bij de supermarkt op je tiende, een drugsdealer ript op je achttiende of een pak pamper op je tachtigste, hangen zul je!

hmm moeilijk vind ik.
er zullen ongetwijfeld mensen zijn die 1 keer de fout ingaan maar zich daarna weer keurig gedragen...als je zo'n persoon 4 jaar opsluit bestaat er een reële kans dat die persoon er dan niet meer uitkomt. En das jammer. Welk systeem er ook is, je kunt niet iedereen cordaat berechten. In alle gevallen vallen er slachtoffers

Nee, gewoon een vuurpeleton ter plaatse.

hangt er gewoon vanaf.. ik ben bijvoorbeeld een paar jaar terug voor het gerecht verschenen ivm een opgevoerde brommer ( wat ik nog altijd in twijfel trek aangezien dat ding amper de 50 haalde op de weg :rolleyes: ), normaal trekken ze je dan je rijbewijs in en heb je een boete. ik had nu enkel de boete én een voorwaardelijke straf van 962 (ofzoiets) euro (die loopt nog altijd dus ik moet me gedeisd houden :o). dat vind ik zwaar overdreven. :rolleyes:

mr dealen of inbreken of dergelijke ja.. eerste keer inderdaad gemeenschapsdienst, tweede keer een goede boete en derde keer goede keer. :P

Ik vind dat het strafrecht in dienst moet staan van de veiligheid/het welbevinden van een land. Als blijkt dat keihard bestraffen (direct rijbewijs voor het leven afnemen) van bijvoorbeeld rijden onder invloed het aantal gevallen drastisch terugdringt: fine.

Maar de straf om de straf (als in tegenstelling tot het effect ervan) verzwaren of als 'softe aanpak' kenmerken lijkt me nogal een zwakke positie. Zware straffen of een 'three (five) strike out' principe hebben imo echter niet een goede staat van verdienste.

Terug
Naar boven