AndroidHealthClinic

HG Destelbergen 23 en 24 augustus

Bezoekers in dit topic

Ik had er graag bij willen zijn , om eens een kijkje te nemen .
Een paar vrienden waren daar ook van me en hebben me van alles op de hoogte gehouden.
Had andere verplichtingen in de loop van de dag en had gedaan rond 18u , ik dacht dat het de moeite niet meer was om af te komen.

En de 30ste kan ik ook niet komen ( **** ) verplichtingen aan de sponsors.
Ik moet een demo gaan geven in Temse :)

Maar de reclame is goed en mooi foto's
Tommy Proficiat vriend ,
Tommeke mooi gedaan kleine raker ;)

dank je kameraad...
 
De juiste hamer was er helemaal niet...
zelfde probleem gehad met de dames...

Ik vraag zowiezo af waaarom beste Tom een poging mocht doen met de lichte hamer ?
We gooiden immers tijdens de wedstrijd met de zware....
We kunnen iedereen wel tussendoor allerlei onderdelen laten gooien...zo werkt het helaas niet...

kortom: nog een boel te doen om e.e.a. te profesionaliseren.

We zijn op de goede weg ;)

snap ik niet zo goed (maar ik ken ook niets van de sport)

naar ik meen begrepen te hebben had hij vooraf gevraagd of hij voor een recordpoging mocht gaan, daarop was toegestemd, vervolgens verbetert hij dat record met 5 meter of zo, en nu telt dat dus blijkbaar niet of blijkt dat het niet de juiste hamer was ?

idd nog een boel te doen naar professionalisering toe ;)
 
Trouwens, als het voor iedereen gelijk is...

Waarom mocht hij dan zondag maar 2 beurten doen op de caber, en de anderen 3 ? Er werd gezegd dat hij 'maar' B-atleet is en die doen blijkbaar een beurt minder, maar hij deed wel mee met de A-wedstrijd zoals iedereen, dus als je je redenering doortrekt dat iedereen hetzelfde moet doen... ???
 
als ik goed gezien heb, heeft hij er 3 mogen doen maar de rest maar 2

ik vraag me eigenlijk ook af waarom de A's op iedere wedstrijd zoveel meer mogen dan de rest. zo heb ik nog gehoord dat ze met caber en WFH oneindig veel beurten kregen om toch maar die 6m caber te tossen en om die 25kg toch nog hoger te krijgen, terwijl de rest wacht om het volgende onderdeel te beginnen???
 
Daar denk ik dan wel dat je het niet goed gezien hebt. Wij mogen niet meer als de rest. Diegene die de 5 m getosst kregen mochten na 2 beurten door naar de 6m. Lukt deze niet voor de A's dan valt de score terug op die van de 5 m. Tom tosste hem niet na twee keer dus mocht toch een 3e keer om een uitslag neer te zetten indien er teruggevallen zou worden. zo duidelijk is het.

Oneindig doorgaan met de WFH dat weet ik niet waar je dat vandaan haalt. je hebt voor elke hoogte 3 pogingen en na een bepaalde hoogte gaan de atleten om en om zodat de belasting van telkens achter elkaar gooien afneemt. Tom heeft evenveel beurten gehad dan mij maar lag er eerder uit maar heeft een uitstekend weekend gedraaid. hij mag trots zijn.

wat die hamer betreft had ik gevraagd of tom de recordpoging mocht doen, normaal is dit niet de bedoeling maar hij mocht, maar de scheids had te vroeg toegezegd want de lichte hamer bleek er zaterdag nog niet te zijn.. onze Tom was zo charged up !! dat we hem laten gooien hebben maar helaas kan hij niet in de boeken. we kunnen de boel ook niet flessen !! correct is correct. Maar hij krijgt zijn moment off glory nog wees gerust.
 
Ok da's duidelijk,

Er is heus niemand die denkt dat jullie de boel willen "flessen", maar voor het onwetende publiek lijken de regels niet altijd zo eenvoudig... Sommige dingen zitten voor de leek nogal complex in elkaar, bv de caber toss er zijn veel mensen die denken dat het de bedoeling is om de caber zo ver mogelijk te gooien ! Voor de rest waren de HG een schitterend evenement hoor !
 
Daar denk ik dan wel dat je het niet goed gezien hebt. Wij mogen niet meer als de rest. Diegene die de 5 m getosst kregen mochten na 2 beurten door naar de 6m. Lukt deze niet voor de A's dan valt de score terug op die van de 5 m. Tom tosste hem niet na twee keer dus mocht toch een 3e keer om een uitslag neer te zetten indien er teruggevallen zou worden. zo duidelijk is het.

Oneindig doorgaan met de WFH dat weet ik niet waar je dat vandaan haalt. je hebt voor elke hoogte 3 pogingen en na een bepaalde hoogte gaan de atleten om en om zodat de belasting van telkens achter elkaar gooien afneemt. Tom heeft evenveel beurten gehad dan mij maar lag er eerder uit maar heeft een uitstekend weekend gedraaid. hij mag trots zijn.

wat die hamer betreft had ik gevraagd of tom de recordpoging mocht doen, normaal is dit niet de bedoeling maar hij mocht, maar de scheids had te vroeg toegezegd want de lichte hamer bleek er zaterdag nog niet te zijn.. onze Tom was zo charged up !! dat we hem laten gooien hebben maar helaas kan hij niet in de boeken. we kunnen de boel ook niet flessen !! correct is correct. Maar hij krijgt zijn moment off glory nog wees gerust.

ik had het niet beter kunnen zeggen, kleine :)
een record gaat pas in de boeken als ie werkelijk tijdens de wedstrijd is gegooid. Zo heeft Tommy al hoger gegegooid dan zijn werkelijke PR. Echter alleen pas na de wedstrijd in een demo tegen Wout, en die tellen helaas niet. Doen we als show element voor het publiek en Wout is, zoals je hebt gezien, een echte publiekstrekker :)

Op training gooi ik ook altijd verder... ;)

Ok da's duidelijk,

Er is heus niemand die denkt dat jullie de boel willen "flessen", maar voor het onwetende publiek lijken de regels niet altijd zo eenvoudig... Sommige dingen zitten voor de leek nogal complex in elkaar, bv de caber toss er zijn veel mensen die denken dat het de bedoeling is om de caber zo ver mogelijk te gooien ! Voor de rest waren de HG een schitterend evenement hoor !

haha een krant schreef eens de caber 12 METER ver gegooid.... :eek:
Wellicht dat Wout wat duidelijker naar het publiek kan zijn wat nu precies de bedoeling is. Ik zal het hem eens vragen...

Kom je met je zus nog naar de Weiland games ?
 
Bedankt voor de mooie foto's weer Doetze. :thumb:
 
Foto's

Bedankt voor de mooie foto's weer Doetze. :thumb:

Graag gedaan; ik was toch in de buurt! :D
Als je me jouw postadres geeft (via PM) dan stuur ik jou een CD/DVD met de foto's.
 
Laatst bewerkt:
Graag gedaan; ik was toch in de buurt! :D
Als je me jouw postadres geeft (via PM) dan stuur ik jou een CD/DVD met de foto's.

Die wil ik ook.... ;)
 
Belgische kampioenschappen 2008 Destelbergen

Heleen van Dommelen Belgisch kampioen na 2 zware wedstrijden met Monique Jansen, de huidige Nederlands kampioen discuswerpen

Tommy de Bruyn wint 2e keer op rij de A klasse in een zeer goed georganiseerde wedstrijd

Johan Bruinsma wint B klasse

Wat heeft die Pietro Daamen een lol in onze Highland Games en in zijn verbeteringen. Hij maakt vorderingen, maar vindt het jammer dat in Limburg zo weinig aan onze sport wordt gedaan.
Heeft weinig gehoor voor uitbreiding. Misschien dat we landelijk eens een promotie plan moeten opstellen om de witte vlekken in Nederland en België nader in te vullen.
Dan de wedstrijd op zaterdag van de B/C Klasse. Er waren door blessures en werkzaamheden wat afzeggingen, maar de strijd om de plaatsen was er niet minder om. Johan Bruinsma had 4 goede onderdelen en één zwakke en wel het steenstoten. Daar moet ‘iets’ aan gebeuren vindt Johan. Kwam met de 20 kg tot liefst 4.50m en kon toen door niemand meer ingehaald worden. De caber was hij alle keren de baas en hij bleef opmerkelijk de enige.Dan moet ik een misverstand uit de weg helpen en misschien krijgen we hierdoor een hele goede sponsor. Deze medewerker van de Friese grutter Poiesz(hoe kon ik mij de vorige keer zo vergissen!!) kon daardoor de volgende dag de 1e prijs van B/C klasse in ontvangst nemen. De dag daarna was Johan ook één van de deelnemers, maar we zullen het daar verder niet over hebben.
Johny de Zutter draaide twee uitstekende HG wedstrijden. Zaterdag werd hij 2e achter Johan en zondag de beste B klasser. Vooral zijn Breamar Stone en nu ook zijn hamer zijn het vermelden meer dan waard. Met hoog zou hij iets meer aan kracht (voorslaan) moeten doen.
Harry Bergsma werd knap derde en verloor de strijd om de 2e plaats op hoog door met David de Vos daar de 4e plaats te delen.
Tom Mestdagh was 2e Belg op zaterdag en de zondag een uitstekende 8e, voor de tijdelijk ‘linkshandige’ Jacco van Leeuwen, die en dat moet gezegd worden de caber liet liggen en daar dus geen punten op scoorde. Ja die Tom, kwam hij de vorige keer in een volledig andere Outfit, nu kwam er zelfs een mentaal coach bij te pas. David de Vos had zich die taak toebedacht en het had nog succes ook. Elkaar helpen, het kan en het mag. Wellicht dat we dit vaker gaan zien. Als je coacht David, dan gaan je eigen prestaties niet omhoog, maar wellicht is dat ook niet zo belangrijk.
Ja, dan vergat nog te zeggen, dat die Jacco van Leeuwen ineens beter met de steen(zaterdag) overweg kan. Als ik het goed heb werd de Breamar Stone zelfs een PR.
Wilt u de juiste resultaten zien, dan vindt u die onder uitslagen Destelbergen 2008.

Uitslag B/C klasse zaterdag 23 augustus
1e Johan Bruinsma 10 pnt
2e Johnny de Zutter 13 pnt
3e Harry Bergsma 17 ½ pnt
4e Jacco van Leeuwen 19 ½ pnt
5e Tom Mestdagh 21 pnt
6e David de Vos 25 pnt
7e Pietro Daamen 34 ½ pnt


Heleen van Dommelen Belgisch Kampioen bij de dames, maar had aan Monique Jansen een hele kluif

Monique Jansen, Nederlands kampioen discuswerpen maakt een uitstapje naar de Highland Games en vindt het schitterend.

Hoe gaan sporters met tegenstanders om die ze niet kennen, maar waarvan ze wel weten dat het moeilijk gaat worden om te winnen. Heleen van Dommelen ging er voor en dat was voor ons, min of meer neutrale toeschouwers heel plezierig om te zien.
Een klein gelukje, maar dat is voor de ander natuurlijk een pech moment, had ze wel. Monique wist op de 1e dag niet hoe ze met die vreemde boomstam om moest gaan. No Result stond er op het wedstrijd formulier. Dat werd uiteindelijk het breekpunt.
Heleen had twee prima wedstrijddagen, geen enkel zwak moment of het moet de Breamar Stone zijn geweest, waar Anneke Bouma haar ook nog nipt voor bleef. De andere onderdelen waren klasse met een “open steen” van liefst 11.34m als prachtig hoogtepunt met een techniek waar Monique Jansen nog van kan leren! Zelf zal ze het hooggooien van de 1e dag daar ook bij willen noemen, want wie gooit er in Nederland zo hoog? Niemand toch!! Heleen is daar nog de onbetwiste leider. Een nieuw nationaal record van 4.35m
De andere onderdelen gingen in de strijd met Monique naar afstanden, die we ook nog niet eerder hadden gezien. Het resultaat van tegenstand. Heleen weet nu dat de buit in Hank nog lang niet binnen is, maar het NK kan haar niet meer ontgaan, tenzij ze daar niet aanwezig is.

Anneke Bouma verrast het meest zichzelf met een prima 3e plaats
Ja en dan komen we bij Anneke Bouma, de “monsterneemster” uit Winsum en aanstaand studente in Wageningen. Komt met constante resultaten voor de dag. Houdt Heleen achter zich bij de Breamar en weet op hoog beide dagen de 3.70m te halen. Tosst de taps toelopende boom de 1e dag bijna en de 2e dag zeer zeker. Het gewicht ver en hamer waren wat minder, maar uiteindelijk een 3e plaats en dat hadden we nog niet in een dergelijk sterk veld.
Als we goed zijn geïnformeerd gaat Anneke een aantal keren op stage bij Monique Jansen, want daar ziet ze wel brood in.
Margreet Bergsma moest het deze keer af leggen tegen de jongere tegenstanders. Het verschil met Anneke is heel gering en met iets meer geluk met de steen, zij kan ook tegen de 10m stoten.
Wie het steeds beter doet is Martine van Leeuwen. Als Jacco haar man geblesseerd is, is Martine op haar best. Wat ging die 6 kg zware hamer goed. Maar 1 cm achter Margreet Bergsma en voor Anneke Bouma. De steen heeft nog wat meer techniek met explosie nodig en de WFD, het vergooien is nog te onregelmatig. Gaat men ook nog met die zware van 12 ½ kg gooien, hoe krijgen ze(scheidsrechters natuurlijk) het in hun hoofd! Dat was voor allemaal wennen, vooral voor Esmiralda Veensma die daar na één poging vanaf zag. Overigens die Esmiralda gaat steeds beter draaien. Was de 1e dag zelfs voor Martine van Leeuwen en Mika Stam. Het hoog gooien is een sterk punt. In de krachttraining gericht voorslaan en het wordt nog beter. Nu komt ze al met gemak over de 3.40m. Zondag, door omstandigheden wat uit haar doen en dan is de laatste plaats verklaard.
Mika Stam zagen we met een caber worstelen. Wat was ze kwaad, vooral toen het net niet lukte. Dat het de 1e dag niet lukte was begrijpelijk. Die boomstam was nog zwaarder door de regen geworden en bleef als maar nat. Iedereen, behalve Heleen, had daar overigens moeite mee.Gooide de 2e dag gewoon over de 2.80m, wat haar de 1e dag niet lukte.
Uitslagen in detail elders op de site.

Monique Jansen wint 6 onderdelen en geeft Heleen van Dommelen stevig partij, maar…… wint niet.
De Nederland kampioen discuswerpen van 2006, 2007 en 2008 had wel zin in een uitstapje naar de Highland Games. Ze zag maar twee probleempjes. Het dragen van een kilt(dat doe je toch niet!!), achteraf het grootste probleem en hoe is de techniek van de onderdelen? Een Nederlands kampioen wil natuurlijk niet afgaan. Monique heeft de laatste twee jaar een enorme vooruitgang geboekt in het discuswerpen. Ze kwam van net over de 50m in twee jaar tijd op bijna 59m. Ze staat daarmee 5e op de Nederlandse ranglijst aller tijden, precies 36 cm achter mijn dochter Bea Wiarda die dus 4e staat. Haar doel in 2009 zijn de WK’s in Berlijn en dan moet er 60.50m worden gegooid en dat doet ze!
Kwam op uitnodiging van uw schrijver, ken haar al een groot aantal jaren, een dagje trainen bij Wout Zijlstra en……Monique besloot de Wild Card voor Hank aan te nemen. Bij het avondeten, het werd een heel gezellige avond, kwam Destelbergen ter sprake. Daar wilde Monique ook wel meedoen. Meteen Tommy de Bruyn gebeld, die meteen verwees naar zijn vrouw Sabien, want daarin is hij niet hij maar zij de baas. De volgende dag was Destelbergen akkoord.
Monique traint veel samen met Els Stolk. Els, sportarts en in de jaren 80 Nederlands kampioen meerkamp, toen sportvriendin van mijn vroeger discuswerpende dochter Bea proefde ook eens aan de gewichten. Zij dacht het ook wel te kunnen en ook zij zal in Hank aan de bak komen.
Dan het optreden van Monique Jansen in Destelbergen. Ze begon de zaterdag met de hamer te winnen, maar het verschil met (in bijna alle gevallen) met Heleen was gering. Het vergooien lijkt in de draaiing op het discuswerpen maar is in de afworp verschillend. Dat won Heleen met een duidelijk veel betere techniek met een nieuw Nederlands record (16.55m). De Breamar Stone was voor Monique met een verbetering van maar liefst 4m en staat nu op 13.52m. Met de caber wist Monique zaterdag geen raad en deelde de 4e plaats (No Result) met nog drie dames. Heleen liet daar fijntjes zien hoe het moest.
Op de tweede dag zag de caber er beter uit. De lichte caber werd op kracht getosst, maar de 4m was een meter teveel en viel nog voor het tossen op de grond. Daarna kwam zondag de 24eaugustus het hoog gooien. Tot 4.00 ging de strijd gelijk op, maar Monique gooide de 4.30m verrassend wel en Heleen niet. Zaterdag Heleen een duidelijk winnaar, voldoende voorsprong om de totaal zege op te eisen. Op zondag 24 augustus was Monique de sterkste, maar kwam uiteindelijk één punt tekort.

Nederlandse records gevestigd 2008 in Destelbergen
Heleen van Dommelen zaterdag 23 augustus Hooggooien 12 ½ kg 4.35m
Heleen van Dommelen zaterdag 23 augustus WFD licht 16.55m
Monique Jansen zaterdag 23 augustus Breamar Stone 13.52m
Monique Jansen zondag 24 augustus open steen 13.27m (minder dan de Breamar!!)
Monique Jansen zondag 24 augustus zware hamer 22.14m
Monique Jansen zondag 24 augustus Zware WFD 12 ½ kg 10.74m

Uitslag dames
zaterdag 23 augustus
1e Heleen van Dommelen 8 pnt
2e Monique Jansen 11 ½ pnt
3e Anneke Bouma 16 pnt
4e Margreet Bergsma 16 ½ pnt
5e Martine van Leeuwen 27 ½ pnt
6e Esmiralda Veensma 29 pnt
7e Mika Stam 31 ½ pnt

zondag 24 augustus. Overall beide dagen
1e Monique Jansen 6 ½ pnt 1e Heleen van Dommelen (17 pnt)
2e Heleen van Dommelen 9 pnt 2e Monique Jansen (18 pnt)
3e Anneke Bouma 17 1/2 pnt 3e Anneke Bouma (33 ½ pnt)
4e Margreet Bergsma 18 ½ pnt 4e Margreet Bergsma (35 pnt)
5e Martine van Leeuwen 28 pnt 5e Martine van Leeuwen (55 ½ pnt)
6e Mika Stam 28 ½ pnt 6e Mika Stam (60 pnt)
7e Esmiralda Veensma 32 pnt 7e Esmiralda Veensma ( 61 pnt)


Pieter Karst Bouma verslaat gebroeders van Oord en wordt 3e op Belgisch kampioenschap!
Tommy de Bruyn wint voor de 2e keer op rij in eigen woonplaats.

Als zondag 24 augustus om 13.00 uur de wedstrijdkoppen worden geteld, ontbreekt die van Hans Lolkema. De metselaar uit Sloten heeft autopech. Zijn auto staat stil in de omgeving van Hank. Alle bekende telefoonnummers worden door Hans gedraaid, want hij wil in België ‘zijn’ Cabertoss winnen. Pieter Karst Bouma, Wout Zijlstra (zondag met heel veel publiek in speaker topvorm) en zelfs André de Heus in Hank gebeld. Is Eddy Cardol te bereiken, want die moet in zijn autorit naar Destelbergen toch Hank passeren. Niets lukt. Eddy komt niet opdraven en de gebroeders van Oord zitten al (te) vroeg in Hank. Dan maar een auto huren denkt onze Sloter ondernemer. Een Clio wordt gevonden en alles lijkt nog te lukken. Tussen Breda en de Belgische grens wordt de weg ruim 45 minuten versperd door drie autopoetsende Belgische Truck chauffeurs. Hans in alle staten, maar dat helpt weinig.
Hans Lolkema komt te laat. Autopech!!
De wedstrijden voor de A klassers beginnen om precies 13.00 uur. Tommy smijt de hamer naar liefst 32,45m en is meteen in het bezit van het veldrecord hamer in Destelbergen. Het is 13.40 als wij met de zware WFD, het gewicht ver met 25 kg willen beginnen en daar verschijnt Hans Lolkema. Pieter Karst Bouma heeft net een geweldige afstand neergelegd. Komt tot liefst 10.22m. Hans pakt het gewicht tijdens het binnenkomen en laat meteen zien, dat het adrenaline niveau hoog is. Bijna 11m. In zijn 2e beurt is het dan zover Hans Lolkema smijt, draait naar een ongekende 11.32m, een nieuw veldrecord Destelbergen!! Tommy de Bruyn wordt 2e in zijn laatste poging met 10.96m en Pieter Karst Bouma dus derde 10.22m.
Daarna mag de op autokosten gejaagde Hans Lolkema één poging met de hamer doen. Zonder hekken, de VIP’s doodsbang, maar geen nood. Hans gooit een prima 28.08m en wordt, wel op afstand 2e op dit nummer achter de gedoodverfde favoriet Tommy de Bruyn.
Van Oord’s moeten Pieter Karst Bouma laten gaan
Intussen is er een stevige strijd ontbrand tussen Arend van Oord en Pieter Karst Bouma om de derde plaats. Dan is de een Arend voor en dan weer Pieter Karst. De caber geeft hier de uiteindelijke doorslag. Pieter Karst wint door in zijn eerste beurt meteen de klok op 12.00 uur te zitten, niet met de 5m, nee de 6m boom. Klasse!! Hans Lolkema wordt niet eens 2e, maar derde (11.52) op dat nummer. Tommy de Bruyn wordt hier met 12.02 tweede.
Anderen coachen en zelf deelnemen, een moeilijke zaak
Tot nu toe nog geen woord over Dirk van Oord. Volgens kenners is hij naast zijn eigen wedstrijd ook nog de coach van Heleen en daar heeft hij succes mee. Heleen wint, maar wie coacht Dirk? Dus blijven zijn prestaties wat achter. Een uiteindelijk vijfde plaats. Daar zit uiteraard de grond voor zijn beter presteren over 14 dagen in Hank in. Daar rekenen we weer op Dirk?
Arnold Wasschebalie was de rust zelve. Zou de oorzaak in de begeleiding hebben gezeten? Wie zal het zeggen. Loopt niet zover en dus niet ook zo snel met de caber. Krijgt de 5m natuurlijk over de kop, de 6 niet, maar dat deden wel meer niet. Moet de van Oord’s en de verrassende Pieter Karst Bouma in het klassement voor laten gaan.
Na afloop werden de prijzen door het uitstekend georganiseerde zakencomité met burgemeester en schepenen uitgereikt. Het waren zeer geslaagde dagen. Zaterdag met wat regen, dus een wat afwachtend publiek. De zondag mooi weer en volle bak. Een sfeer en omstandigheid waar wij graag de Highland Games houden.

In 2008 dus een uitstekende winnaar in Tommy de Bruyn.

Een vermoeide, maar zeer tevreden Sabien Desmet kon na afloop mededelen, dat ze er volgend jaar weer zijn ze de Belgische kampioensschappen in Destelbergen. Zet ze maar in de agenda.
22 en 23 augustus 2009.

Uitslag A klasse
1e Tommy de Bruyn 7 pnt
2e Hans Lolkema 12 pnt
3e Pieter Karst Bouma 18 pnt (wint de caber en daardoor 3e)
4e Arend van Oord 18 pnt
5e Dirk van Oord 23 pnt
6e Arnold Wasschebalie 27 ½ pnt
7e Jonny de Zutter 30 pnt
8e Tom Mestdagh (jun) 42 ½ pnt
9e Jacco van Leeuwen 45 ½ pnt
10e Johan Bruinsma 47 pnt
11e David de Vos 50 ½ pnt

Lub Wiarda, Sneek 25 augustus 2008
 
high1.jpg

highl5.jpg
 
Back
Naar boven