XXL Nutrition

Hmmmm en nu?

Marc78

Novice
Waardering
0
Lengte
1m82
Massa
86kg
Hallo allen,
Ik ben een 34 jarige kantoorpik die, mede door mijn slechte gewoontes nogal uit vorm is. Nu ben ik gestopt met roken en zou graag ook weer een beetje in vorm komen. Ik heb een buikje, maar ben niet echt dik en wil eerlijk gezegd graag in de zomervakantie weer een beetje in vorm zijn, zodat ik ook lekker met mijn kinderen kan sporten en spelen.
Als mijn lichaam daarbij ook een beetje gespierd wordt is dat een welkome plus:)
Ik weet alleen niet zo goed waar en hoe ik moet beginnen. Ik lees hier van alles, maar ik zit op het absolute nulpunt wat inspanning betreft.
Iemand advies? Alvast bedankt.

Mijn advies is: lees alle stickies in de verschillende subfora's. Heb je erna nog vragen, kun je dat altijd posten.

Neem er rustig de tijd voor.

Succes.

sportscholen bij jou in de buurt verkennen
overal een proefles nemen
zoek er eentje met squatrek! altijd belangrijk, is het niet onmiddelijk, veel kans het het dat over een poosje wel wordt.
stickies lezen
keuze maken uit verschillende trainingsmethodes
kies vooral iets wat je leuk vind, anders is er veel kans dat je het niet gaat volhouden
En dan.... de zweep erover, en trainen! ;)

• Topic Starter Topic Starter
Bedankt voor de adviezen.
Als ik een beetje gewend ben aan hoe het forum werkt zal ik het uitgebreid doorlezen.

Ik zat er aan te denken om een schema te kiezen voor drie dagen in de week en twee keer hardlopen. Ik vind het trainen met eigen lichaamsgewicht ook leuk, dus wou dat er ook nog een dagje bij doen. Kan dat of word ik dan te overmoedig.

Misschien kun je dat beter verwerken in het 3 dagen schema.

Als je zoals je zelf zegt op het absolute nulpunt zit qua inspanning, zou ik het gewoon rustig aan opbouwen. Drie keer per week een basisschema volgen waarbij je ook vanaf 0 begint.
Hardlopen idem; zoek een start-to-run-programma ofzo zodat je niet na enkele weken met allerlei pijntjes zit en jezelf voorbij loopt (;)).

Drie dagen krachttraining + 2 dagen hardlopen vind ik al heel wat om te beginnen (om niet te zeggen teveel), zou er dus zeker niet nog een zesde dag aan toevoegen. Oefeningen met bodyweight kan je gewoon inplannen in je schema of je reserveert er één van je drie trainingen voor.

Wat is dan verstandiger? Een combinatie van gewichten en bodyweight of 2 dagen gewichten en 1 dag bodyweight in een circuitvorm?

P.S. Het gaat mij niet alleen om spieren, maar ook om uithoudingsvermogen.

Je kunt je BW gewoon verwerken in de rest van je schema hoor.

Uithoudingsvermogen train je meer met het maken van hogere reps per set. Dus bijv 15x ipv 10x

Mijn advies is hou het simpel.

Een heleboel mensen willen eerst volledige perfectie bereiken voordat ze überhaupt een DB de lucht in tillen. Trap hier niet in. Begin liever vandaag dan morgen nog: iets 90% effectief is nog altijd beter dan het geheel niet doen.

Begin vandaag nog gewoon met cardio: ga joggen, hard fietsen of iets dergelijks voor 30min. Bouw dat in de komende weken op naar 4/5 x per week op redelijke intensiteit. Volg de eerste paar maanden gewoon een simpel maar effectief krachttraingschema 3x per week:

push ups
pull ups
squats
crunches
bicep curls
tricep dips
shoulder press

Dit kun je zelfs gewoon thuis doen, je hoeft er niet voor naar een sportschool. Gewoon een paar DB's 2ehands kopen, een pull up stang en gaan met die banaan.

In de tussentijd dat je zo al aan de slag bent kun je je verder verdiepen in cardio- en krachttraining en voeding, en vanaf daar de boel optimaliseren en afstemmen op je persoonlijke behoeften/doelen enz. Dit is iets wat moet groeien, je kunt toch niet alles in één keer perfect doen.

Just do it....

Beter pak je squat, deadlift, benchpress, military press, pull ups en dips. De rest is voorlopig niet zo belangrijk. Sowieso pak je met die oefeningen alles.

Ik geloof niet dat pull ups nu al gaan lukken. Is het trouwens aan te raden om nu al mijn eten aan te passen?

Ok, bedankt voor de tips en links. Echt super.

Thanks Prestigio, mooie link. Hier kan ik lekker mee aan de gang.

Terug
Naar boven