XXL Nutrition

Hoe harddisk opruimen bij een Mac?

pure power

Dutch Bodybuilder
Waardering
2
Beste forummers,

Aangezien ik weet dat ik weet dat er op dit forum een aantal Apple adepten zitten, vraag ik het heir maar.

De harde schijf in mijn Macbook zit redelijk vol en ik heb wel wat ruimte nodig en bovendien wordt hij er bepaald niet sneller op. Ik heb dan ook het voornemen hem eens op te ruimen.

Als ik echter naar 'over deze mac' ga en dan 'opslag' aan klik, krijg ik enkel een balk te zien met daarin een aantal zaken die een bepaalde ruimte innemen, bijvoorbeeld 'overig' die 61 GB in neemt. Ik kan echter neit meer gespecificeerd wat hieronder valt en wat ik zou kunnen verwijderen.

Weten jullie toevallig, liefst gratis, software om dit meer te specificeren en zo de HD op te ruimen?

Bij voorbaat dank!

[Afbeelding niet meer beschikbaar].

elke Mac heeft er een aantal staan. Daar kan je alles in opruimen.

• Topic Starter Topic Starter
Zeer veel dank! Net even snel gekeken en lijkt erg simpel te werken. Zal er mogen nog eens uitgebreid naar kijken.

Nogmaals hartelijk dank!

Np. Een andere eenvoudigere manier is gewoon naar grote bestanden zoeken in Finder.

1. Ga naar Finder
2. Kies links iMac (of jouw mac)
3. cmd + F
4. Kies in eerste menu 'andere' dan 'bestandsgrootte'
5. Kies in tweede menu 'is groter dan' (50 MB bijv.)

Nu kan je makkelijk bestanden wissen die je niet meer nodig hebt en die veel plaats innemen.

Klopt, is ook een handige optie!

Ik heb overigens een hoeveelheid van bijna 50 gb besteedt aan backups maar gek genoeg kan ik deze nergens terugvinden, heb jij enig idee waar deze te vinden zijn?

Systeemvoorkeuren > Time Machine

daar zie je welke disk geselecteerd is en waar backups staan.

Hm, er schijnt een functie in te zitten die automatisch lcoale snapshots maakt en als je vervolgens je Time Machine externe schijf aansluit, dat deze weer verwijderd worden maar tot dusver is dat niet gebeurd. http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=1193189

Ben jij bekend met deze issue?

Hm, er schijnt een functie in te zitten die automatisch lcoale snapshots maakt en als je vervolgens je Time Machine externe schijf aansluit, dat deze weer verwijderd worden maar tot dusver is dat niet gebeurd. http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=1193189

Ben jij bekend met deze issue?

Als ik mijn backup schijf niet aansluit doet Time Machine niets, werkt alleen met de geselecteerde schijf maw. Zou kunnen dat er een andere optie is maar die ken ik niet.

Terug
Naar boven