AndroidHealthClinic

Hoe wordt een hedendaags nummer tot stand gebracht? (Composer, Producer, Songwriter.)

Corleoné

Monstrous Giant
20 jaar lid
10.000 berichten
Waardering
1.274
Lengte
1m77
Massa
82kg
Vetpercentage
20%
Ik vraag me eigenlijk af, bij hedendaagse r&b, rock of popmuziek zie je vaak dat er een songwriter is, enkele componisten, een producer en dan soms nog een andere performer is..

De taak van een songwriter en performer lijkt me duidelijuk
Maar in hoeverre schrijft de componist het nummer, en in hoeverre de producer? Dus wat is eigenlijk het wezenlijk verschil tussen componist en producer?

Ne-Yo bv is songwriter en producer, maar heeft zijn nummers niet zelf componeerd. ??? Timbaland ook niet, maar toch zijn die bekende ritmes op de achtergrond van hem.. Velen denken dus dat Ne-Yo en Timbaland al hun muziek zelf schrijven, maar dat is dus imo grote bullshit.

De componist maakt dan volgens mij de naakte versie van het nummer, de songwriter zet er tekst op en de producer voegt er zijn eigen, hedendaagse sT aan toe, met allerlei achtergrond melodieeën en instrumenten??? De producer maakt dan in feite het nummer af en staat in voor de prestaties van de performer?

Wat ik ook raar vind, op allmusic.com zieje soms bij composer 3 of 4 composer staan, hoe kan je nu in godsnaam met 4 hetzelfde nummer componeren???

An een hedendaags r&b of rocknummer werken dus zo ongeveer tussen de 4 en 8 mensen aan?

Waar ik me dus vooral aan erger is dat de producers en performers alle lof krijgen, en de componisten maar wat vergeten worden, terwijl zij eigenlijk de basis, melodie, ritme enz.. het nummer werkelijk vorm geven, componeren..

Componist is iemand die de melodie maakt, de structuur in de track en de opbouw etc...
Producer is meer iemand die zoekt naar kwaliteitsvolle samples of die zelf maakt, alle geluiden in de track zeer zuiver krijgt, alles harder/zachter zetten tot het goed past, effecten toevoegen...

Componist is iemand die de melodie maakt, de structuur in de track en de opbouw etc...
Producer is meer iemand die zoekt naar kwaliteitsvolle samples of die zelf maakt, alle geluiden in de track zeer zuiver krijgt, alles harder/zachter zetten tot het goed past, effecten toevoegen...

De producer hoeft niet persee degene te zijn die het afmixt. Dat kan door een apart iemand gebeurd die de mix doet. Om het verwarrender te maken, na de mix volgt meestal nog de mastering. Dat is de eind-mix om het volume omhoog te schroeven en alles in balans (zeg maar gerust onbalans in de pop-wereld) te brengen.

Terug
Naar boven