MuscleMeat

Holocaust-overlever vertrekt uit USA - reden: history repeating

roxxe

Massive Warrior
10.000 berichten
Waardering
14
One of our neighbors is moving. I've been in this neighborhood for about six years now, but didn't really know them very well at all - just waves and nods, mostly.

So I heard the moving van pull up this morning. When I got home this evening I happened to spy my neighbor (he's like 85 years old - I don't know exactly, but he's old, talks and moves very slowly) standing on the sidewalk next to the van. I walked over and shook his hand, and we started talking. I asked him where he was moving, and he said, "Back to Germany."

I had been stationed in Germany for two years while in the military, so I lit up, and commented about how beautiful the country was, and inquired if he was going back because he missed it.

"No," he answered me. "I'm going back because I've seen this before." He then commenced to explain that when he was a kid, he watched with his family in fear as Hitler's government committed atrocity after atrocity, and no one was willing to say anything. He said the news refused to question the government, and the ones who did were not in the newspaper business much longer. He said good neighbors, people he had known all his life, turned against his family and other Jews, grabbing on to the hate and superiority "as if they were starved for it" (his words).

He said he was too old to see it happen right in front of his eyes again, and too old to do anything about it, so he was taking his family back to Europe on Thursday where they would be safe from George W. Bush and his neocons. He seemed resolute, but troubled, nonetheless, as if being too young on one end and too old on the other to fight what he saw happening was wearing on him.

I gotta tell you - it was chilling. I let him talk, and the whole time, my gut was churning, like I had mutated butterflies in my stomach. When he was finished, he shook my hand, gripping it really hard, until his knuckles turned white and he was shaking. He looked me in the eyes, hard, and said, "I will pray for your family and your country." He let go of my hand and hobbled away.

I have related this event to you in the hopes it will serve as a cautionary anecdote about the state of our Union, and to illustrate the path we Americans are being led down by a group of fanatics bent on global economic and military dominion. When a man who survived the fruits of fascism decides its time to leave THIS country because he's seeing the same patterns that led to the Holocaust and other Nazi horrors beginning to form here, it is time for us to recognize the underlying evil inherent in the actions of those who claim they work for all Americans, and for all mankind. And it is incumbent upon all Americans, Red and Blue, Republican and Democrat, to stop them.

[Link niet meer beschikbaar]

• Topic Starter Topic Starter
[Afbeelding niet meer beschikbaar]

Zeer abjecte vergelijking, waar wordt door de USA systematisch bevolkingsgroepen uitgeroeid?

Lekker vaag..

Bush zit er nog wat? Een jaar?

Klinkt meer als een verzinsel van een Bush basher dan een daadwerkerlijk gebeurd verhaal.

ik snap het punt effe niet. als er iemand israel steunt is het amerika wel.

Wat een onzin weer zeg...

Haha Roxxe, je bent af en toe wel en beetje sneu hoor. Die man zat vast te twijfelen tussen emigreren naar Duitsland en Iran. :rolleyes:

Tuurlijk is Bush een vreselijke kerel, maar er is een hele zooi landen die de gruweldaden van Amerika doen verbleken, neem bijvoorbeeld het hele midden oosten en niet in de laatste plaats Iran.

Zou het die man om joden gaan? (gezien de posts over de hulp aan Israël etc)
Of zou het ook om een andere bevolkingsgroep kunnen gaan?

De man ziet een patroon. (In Amerika is de geloofskwestie een veel hardere dan hier in Nederland.) Ik ben het met de man eens dat de ingrediënten die nodig zijn voor een holocaust nog steeds aanwezig zijn. (want dat haal ik uit zijn post) In Filosofie magazine van vorige maand stond ook wel een interessant artikel over Zygmunt Bauman, waar dezelfde issues worden geraakt.

Overigens nog een leuk stukje in het verlengde van de thread:
http://www.spring.org.uk/2007/07/loudest-voice-majority-opinion.php
(en ook PERFECT van toepassing op de situatie in Nederland)

Het stukje is duidelijk Amerikaans, maar ik ben veel te voorzichtig om het als pure onzin af te doen. We moeten niet denken dat we 'er zijn'.

(off topic- Mooi dat DBB het weer doet :D)

Vergelijkinge met WO2 zijn zoooo lame.

De oorlog is immers 'iets' dat al dik 60 jaar geleden is opgehouden. Niks geen relevantie meer met tegenwoordig...

Grow some eyes.

Indrukwekkend verhaal, verzonnen of niet, maar hoe dan ook indrukwekkend! Ik bekijk het van uit een artistiek standpunt (als amateur theatermaker). Of het nu politiek of rationeel steek houdt maakt mij niet uit, ik kan mij gewoon geen sterker beeld van protest indenken. Ben absoluut zwaar onder de indruk!

De oorlog is immers 'iets' dat al dik 60 jaar geleden is opgehouden. Niks geen relevantie meer met tegenwoordig...

Grow some eyes.

Oh, mijn beste builderB - wat zit je er toch ver naast. De geest van die verschrikkelijke nachtmerrie waant nog steeds door de Westerse, liberale wereld... En ik zal je vertellen waarom!
De mens is vrij, zeggen we hier; vrij om zijn eigen leven in te delen zoals hij dat zelf wil, mits hij anderen daarbij geen schade toebrengt. Ooh, het is inderdaad John Stuart Mill die het lang geleden had gezegd. Hij beriep zich daarbij op de Verlichtingsfilosofen uit de 17e eeuw. Zij trachtten al het geweld dat Europa zo verscheurde, te smoren door in betere tijden te geloven, waarin mensen werden gedreven door reden en volkomen zelfstandigheid. Deze gedachte zou al de godsdienstige en irrationele twisten ontstijgen, de verstikkende moraal, de tradities waar het ancien regime zo zwaar onder zou leiden. Heil de wetenschap! En het modernisme werd geboren - een geloof dat God doodde en slechts een moreel vacuum ervoor in de plaats stelde. Ieder mens, rationeel dier dat het was, mocht zichzelf ontplooiien zoals hij dat zelf juist achtte. Weg met tradities! Weg met geestelijke ketens!
Een aantal filosofen, die aanvankelijk instemden met de verlichte denkers, zagen deze doding van de 'gewoonten van het hart' met lede ogen aan en poogden het verlichte denken terug te koppelen aan een morele samenleving. Ach, Amerika's eerste vaders, John Winthrop en Thomas Jefferson behoorden tot deze filosofen. Met name Thomas Jefferson vreesde voor deze, inmiddels tot liberaal omgedoopte, gedachte. Was het niet gevaarlijk, als mensen geen oog meer hadden voor traditionele mores, en dat zei enkel hun eigen geluk nastreefde? Is tirannie dan niet nabij? Ach - Reeds in de 18e eeuw voorspelde Thomas Jefferson het al! De tirannie nabij!
Want wat gebeurde er nu, mijn beste BuilderB? De mens, ontkoppelt van de samenleving, vaart de 19e eeuw binnen, een tijd waarin de moderne wereld tot stand komt. De machtige industrialisatie sloopt de traditionele, rurale samenleving en smijt haar burgers in het diepe! De trouwe face-to-face-samenleving verandert in een grote, anonieme urbane, het ideaal dat veel mensen hadden - namelijk het eigen baas zijn - smelt als sneeuw voor de zon wanneer de arbeidsdeling doorzet en mensen onderdeel worden van grote corperaties, Big Business, de anonieme markt rukt op, de levens van mensen binnen, de geest van de mens wordt in een prive- en een publiekelijk terrein gesneden, in het privé leven moet hij toevlucht zoeken, rust, om te ontsnappen aan de harde, buitenwereld, waar men nu machteloos tegen over staat. En bovenal: de tradities zijn weg, gesloopt door het liberale gedachtengoed.. Machines stampen, veroveren het land, gezichten vervagen, alles wordt ongrijpbaar, instituties onpersoonlijk, van lokaal naar nationaal, de handen der macht worden onzichtbaar..
Vertel mij dan nu, BuilderB: hoe zou jij je voelen, als je in zo'n samenleving als individu ronddoolt? Machteloos, wenend.. Ja, je zou zomaar in staat van anomie vallen.. vervreemden.. Karl Marx had het er vaak over, maar Simmel staat hem bij: vervreemding.
In zo'n samenleving, waarin mensen van elkaar vervreemden, elkaar niet meer vertrouwen omdat alles onbekend is geworden, sociaal kapitaal kwijnt weg.. denk je nu werkelijk dat mensen in zo'n samenleving - die zo ook in 1930-39 te zien was, weten hoe ze hun eigen leven moeten invullen? Driewerf neen! Mensen willen hun vrijheid het liefste kwijtraken, het afdragen - ooh, die rampzalige vrijheid, het kwelt onze hoofden!
Erich Fromm meent dat mensen in zo'n toestand drie opties hebben: destructivisme/rebelleren, conformeren/doen wat anderen van je verwachten en de derde en voor jou, BuilderB, vast wel herkenbare: je vrijheid afstaan aan een autoritaire macht... En dit laatste, mijn beste, gebeurde er nu net in de periode dat Adolf Hitler met het strenge, vaderlijke Nazisme het toneel betrad. Mensen werden gek van de vrijheid die hun voorvaderen hadden verkregen voor hun nakomelingen.. ze wilde het kwijt, en Hitler inde het met genoegen! Ooh, zou ook jij niet blij zijn - als je je grootste kwelling aan iemand anders kon afstaan? Wat zou jij gedaan hebben? Ik weet het niet hoor!

En nu komt dan de klapper, de clue, het punt waar het om draait: genoemde structuren en de gevolgen ervan voor de mensen zijn NOOIT VERANDERD!! Ze zijn ALLEEN MAAR ERGER GEWORDEN!! Er hoeft maar 'dit' te gebeuren, of de mensen staan hun vrijheid gretig af aan vaderlijke figuren - en hierbij moet je niet op het zeer oppervlakkige niveau van 'Roxxe met het bf van een zeeleeuw en die geen baan heeft' denken en menen dat politiek links of rechts ertoe doet.. Nee, BuilderB, wij weten wel beter toch! Wij wel! De politieke stroming is ondergeschikt aan de grote structuren die verborgen gaan onder het dagelijkse leven. Links of rechts zijn verzonnen posities - het gaat om autoriteit.

Want, kijk dan toch, mijn beste: daar waar de vervreemde mens in de 19e en vroege 20ste eeuw nog kon terugvallen op zijn gezin of op sociaal kapitaal-krachtige verenigingen (mannenclubjes, werkclubjes, sportclubjes, etc), daar kan de moderne mens dat niet. Door radicale individualisering is het prive-terrein van de man uitgehold. Vroeger, in de heersende, bourgeouise cultuur, verleende de vrouw in deze prive-sfeer warmte en rust. Nu is de vrouw weg, ze studeert, werkt of woont alleen. Komt daarbij dat vanaf de economische afremming van de jaren '70 en de stijgende inkomstenongelijkheid mensen meer moeten werken (in Amerika is het niet ongewoon dat mensen twee tot drie baantjes hebben, ook vrouwen.. en in Nederland komt deze ontwikkeling ook op). Verder zorgt suburbanisering en nog meer onafhankelijkheid van anderen er voor dat mensen afgesloten van elkaar raken.
En dan is daar, volgens Robert Putnam, het grote gevaar: de televisie!
De televisie trekt mensen in hun huis, weg van sociaal contact. Dit zou niet erg zijn, als er een prive-sfeer was waarbinnen een stabiele verhouding heerste en waar een praktische mores werd geleerd. Echter wat wil nu: deze prive-sfeer, zoals reeds gezegd, is ingestort, is weg! Dus: mensen trekken zich terug in een vreemde wereld waar niets leeft, een vacuum. Ze wantrouwen iedereen, geven af op de samenleving, alles en iedereen is niet te vertrouwen - en dan is daar de grote boosdoener die tegen deze mensen zegt: vul je leven in zoals je dat zelf wilt, je moet het immers kunnen.
Mensen, losgeslagen van enige moraal (nu helemaal), geteisterd door een steeds complexer wordende wereld waarin niets zeker is en alles kan, absolute vrijheid van geest, staan nu weer voor de keuze: wat gaan we doen met die vrijheid? Ze hebben de kunde om er goed mee om te gaan verleerd - het is de schuld van de moderniteit. Gaan ze rebelleren? Moslimjongeren, n*gers in Amerikaanse ghetto's. Gaan ze conformeren? Meisjes die de raad van mode-blaadjes opvolgen, kantoorpikken die meewaaien met de stroom.. of.. en dit is gevaarlijk: staan we massaal onze autonomiteit af aan een groter goed, aan een leider, een heerser.. een vader die ons zegt wat we moeten doen, want immers: zeg alsjeblieft wat we moeten doen, het leven is zo doelloos voor ons!
Heerst er nu stilte voor de storm? Heeft de kracht van de liberale markt ons misschien toch al te sterk gepacificeert (de markt die er in 1930-39 nog niet zo krachtig bij stond).. of drijft onze angst voor de vrijheid ons toch tot waanzin? Want de structuren van de moderne samenleving waren in 1930 niet anders dan nu, in 2007. De angst voor de vrijheid bestaat nog steeds.. ik zie het veel op dit internetforum, de drang op bij elkaar te kruipen, om ons miezerige leventje als een steen in de muur van een groter doel te metselen. Vrijheid, ooh Vrijheid! Het hoogste goed wat ons tot de meest smerige daden heeft gedreven. Vrijheid is niets wanneer mensen sociabiteit hebben verloren. Vrijheid is niets zonder moraal - Vrijheid is niets zonder haar tegenpool, de moraal. Waldo Emerson is een grote idioot, net als Herbert Marcuse, Norman Mailer erbij! Weg ermee! Denken dat de mens autonoom kan zijn, kan doen wat hij zelf wil! Niks ervan! VRIJHEID IN DE MODERNE SAMENLEVING ZIJN TRANEN IN MIJN GEZICHT!

Laatst bewerkt:
Zeker zo'n dom figuur die denkt de moraalridder uit te moeten hangen.

Bekende foto maar telkens als ik hem zie vind ik hem weer extreem indrukwekkend. Wat zou er door die kerel zijn hoofd omgaan op dat moment?

Alleen de vergelijking gaat natuurlijk helemaal nergens over. Je slaat behoorlijk door Roxxe

Bekende foto maar telkens als ik hem zie vind ik hem weer extreem indrukwekkend. Wat zou er door die kerel zijn hoofd omgaan op dat moment?

Alleen de vergelijking gaat natuurlijk helemaal nergens over. Je slaat behoorlijk door Roxxe

die heeft zich er allang bij neergelegd. :(

Terug
Naar boven