Idd ... Laptops kunnen ze in zoverre achterhalen zolang ze via steeds dezelfde router verbinding maken met het net...
Dat IPnummer is net als een soort huisadres, bij de meeste ADSL providers is dit een vast nummer wat altijd aan jouw gekoppelt word op het moment dat je je router of pc met ADSL modem op start...
Kabelproviders (zoals UPC) werken / hebben een tijdje gewerkt met dynamische IP's (ik weet niet of dat nu nog zo is, zelfde geld voor @ sloom) Dat je bij elke router-reboot een ander IP toegewezen kreeg...
Betreden van onbeveiligde draadloze netwerken is inderdaad strafbaar en je kunt daar een flinke boete voor krijgen, valt ook onder de wet schending privacy.
Ook bij inbellen met een analoog of ISDN modem krijg je een IPadres toegewezen, dit is ook elke keer een dynamisch ander IPadres, echter word bij de provider wel gegevens opgeslagen wanneer je welk IPadres had (ze zijn daartoe verplicht) ditzelfde geld voor kabel providers die ook met dynamische adressen werken ...
Deze gegevens worden namelijk gekoppelt aan het zogenaamde MAC-adress van je router/modem, een MAC-adres is een hardware adres die vast in je hardware zit ingebakken. dit nummer bestaat uit 6 partjes van 2 alfanummerieke karakters, te weten 0-9 en A-F... dit bestaat uit de volgende indeling xx-xx-xx-xx-xx-xx
Als je een commande prompt opent (start-> uitvoeren- command <ENTER> )
en je tikt daarin ipconfig /all .. dan kun je dit zogenaamde MAC-adress bekijken van jouw netwerkkaart of modem.
Misschien een wat uitgebreide uitleg, maar het maakt het verhaaltje compleet.. ik rommel nu meer dan 10 jaar met netwerken dus jah, ik kan daar wel redelijk wat over vertellen