ohja, wat ik ook echt een heel gaaf boek vond(geschiedenis berlijnse muur)
schaduwspel van thomas sanders.
De doodsstrook: het verboden gebied van ongeveer honderd meter breed tussen Oost- en West-Duitsland. Een ondoordringbare barrière van mijnenvelden, hekken onder stroom, met mitrailleurs bewapende patrouilles en grenswachten op wachttorens die met hun zoeklichten rondspeuren.
De doodsstrook: het werkgebied van Elitekommando Ost. Deze West-Duitse militaire eenheid heeft officieel nooit bestaan en bestaat nog steeds niet. De negen mannen van Elitekommando Ost werden in 1975 gekozen uit de beste militairen die West-Duitsland had, om vervolgens getraind en gefinancierd te worden door de CIA. Hun opdracht: overlopers uit Oost-Duitsland naar het vrije Westen brengen en het bewind in Oost-Duitsland ontregelen. En daarbij waren alle middelen geoorloofd.
Schaduwspel is een verhaal over helden die nooit als zodanig erkend zijn, over doorzettingsvermogen, moed en ultieme opoffering.
serieus een van de weinige boeken die je op het puntje van je stoel laat lezen.
aangezien het waargebeurd is sprak het me heel erg aan.
Een stuk sprak me heel erg aan waarbij 2 mensen van deze unit óver de muur moesten om een wetenschapper uit een stasi gevangenis te bevrijden.
anyway, echt een aanrader!