MuscleMeat

Intel Core 2 Extreme quad-core processor

Little Me

Competitive Bodybuilder
Waardering
1
Het gerucht deed eind augustus al de ronde: Intel zou nog dit jaar een processor uitbrengen met vier rekenharten, gericht op consumenten. Dat gerucht klopt: de consumentenquad verschijnt in november en is een variant van de Core 2 Extreme.

Intel heeft de komst bevestigd en al meteen gezegd wanneer de chip verschijnt: november. Dat betekent in de praktijk dat consumenten er begin 2007 over kunnen beschikken, aangezien de eerste chips richting computerbouwers gaan.

De processor met vier cores moet vooral programmeurs, gamers en mensen met zware rekentaken aanspreken. Intel wil met de consumentenquad marktaandeel terugwinnen van concurrent AMD, dat in dat segment sterk vertegenwoordigd is. AMD plant voor "midden 2007" zelf ook een quadcore-processor.

Het toverwoord is prestaties per watt (PPW). Intel-baas Paul Otellini beloofde dat de chips die de komende jaren verschijnen, per incarnatie, een tot driehonderd procent betere PPW hebben dan voorgangers. Hij deed zijn uitspraken tijdens de Intel Developer Forum, die van 26 tot 28 september wordt gehouden in San Francisco.

Een van de manieren waarop Ottelini's belofte moet worden waargemaakt is met een onderzoekschip die Intel presenteerde, de terascale research chip. Het is een proefopstelling van een processor met tachtig eenvoudige rekenharten, onderling verbonden met silicium-datakanalen die Intel via's noemt.

De tachtig cores vormen samen weer een soort netwerk-op-een-chip en halen een teraflop aan rekensnelheid. De chip kan data theoretisch met een terabyte per seconde verwerken. De bandbreedte is zo groot dat huidige technieken niet voldoen. Intel werkt daarom aan chips die met laserlicht communiceren. Ook deze terascale-proefchip werkt op die manier.

Zover is het voorlopig nog niet. De Intel Core 2 Extreme quad-core processor komt in november op de markt, maar prijzen van het vierhartige monster zijn niet bekend.

Nu ik kan ze nergens vinden voor de moment , iemand anders misschien al ergens prijzen gezien van deze rakkers . (quadcore's)

Gekker moet het iig niet worden . Momenteel zijn ze bij Intel al aan Octacores aan het werken voor de consument . Je gaat je wel afvragen of een nieuwe pc kopen niet even op de wachtlijst moet want aan dit tempo zal de wet van Moore niet meer kunnen volgen .

Ik stond op het punt een dual-core in elkaar te steken maar dat gaat dus even niet door ...

• Topic Starter Topic Starter
AMD Quad FX

De tegenhanger van AMD :

Na een kleine vertraging kan ook AMD uitpakken met een quadcore-oplossing. In tegenstelling tot Intel bewandelt AMD de weg van twee aparte dualcore-processors en doopte die opstelling Quad FX. Wij gingen na of AMD hiermee de strijd met Intel aankan.

Ondanks de kritiek van AMD als zou de Intel Core 2 Extreme QX6700 geen echte quadcore-processor zijn, komt het zelf opzetten met een dualsocket-systeem waarin twee dualcore-FX-processors zijn aangebracht.

Die fysieke opsplitsing is niet meteen de gemakkelijkste oplossing, want het vraagt aanpassing van moederbord, chipset én geheugentoegang. Eigenlijk steunt AMD hier vooral op de Opteron-technologie voor workstations en vormt het deze om tot een meer 'mainstream' oplossing. Overigens werken gewone Opteron-processors niet op een Quad FX-moederbord; het BIOS verhindert dat.

De opbouw van het Quad FX-platform in blokdiagram. Merk op dat er twee nForce 680a SI chipsets nodig zijn.

Interessant om te weten is dat Quad FX-processors altijd per paar verkocht zullen worden. Er zijn drie varianten die enkel verschillen in kloksnelheid: de FX-74 (3 GHz), de FX-72 (2,8 GHz) en de FX-70 (2,6 GHz). Elke processorkern beschikt over een eigen 1 MB grote L2 cache. De adviesprijzen bedragen respectievelijk 999 euro, 799 euro en 599 euro, al duiken er al geruchten op dat AMD de prijzen nog wat zou laten zakken.

Wat beschikbaarheid betreft is AMD voorzichtig: begin januari zal de FX-70 wereldwijd verkrijgbaar zijn. Op de snellere modellen wordt het iets langer wachten, maar een exacte datum heeft men nog niet laten uitlekken

[Afbeelding niet meer beschikbaar]

men moet toch zot zijn om 300% meer voor zo een processor te betalen dan voor een klassieke "normale" processor die er nog geen seconde langer over doet :s
Achja zou ik het kunnen zou ik die wel aanschaffen hoor :D

blijf nou maar bij de 6600

men moet toch zot zijn om 300% meer voor zo een processor te betalen dan voor een klassieke "normale" processor die er nog geen seconde langer over doet :s
Achja zou ik het kunnen zou ik die wel aanschaffen hoor :D

Haha , ik wil jou single core wel eens vergeleken zien op een benchmark . Wel dezelfde frequenties hé ...

AMD heeft ongeveer hetzelfde idee, maar dan met een dubbele processor FX-72................je moet er echter wel een speciaal mobo voor hebben!

;)

AMD heeft ongeveer hetzelfde idee, maar dan met een dubbele processor FX-72................je moet er echter wel een speciaal mobo voor hebben!

;)

Ja inderdaad 2 duo naast elkaar in een aparte socket . Weet niet wat dat gaat geven maar de testen op tweakers.net waren voor amd niet zo vrolijk .

De MB opstelling staat trouwens in men 2e post van dit topic .;) :p

Ja inderdaad 2 duo naast elkaar in een aparte socket . Weet niet wat dat gaat geven maar de testen op tweakers.net waren voor amd niet zo vrolijk .

De MB opstelling staat trouwens in men 2e post van dit topic .;) :p

te snel overheen gelezen, ik dacht dat t over die dualcore van Intel ging..........

:o :o :o

te snel overheen gelezen, ik dacht dat t over die dualcore van Intel ging..........

:o :o :o

Nope , de dualcore van intel zit op 1 socket , de quadcore ook . nadeel is dat de core's via de fsb moeten communiceren en dat er een kans bestaat dat de level 2 cache dubbele data gaat bevatten .

Voor de rest , laat ze maar verder prutsen :D . Hoe sneller hoe beter

Haha , ik wil jou single core wel eens vergeleken zien op een benchmark . Wel dezelfde frequenties hé ...

er zijn geen dualcores op dezelfde snelheid als mijn single core :p

alles hangt af van de applicatie ook maar dat is een andere discussie.
Uiteraard zijn de nieuwere processoren altijd beter (meestal toch) maar ik wil zeggen dat men moet kijken naar wat men nodig heeft en naar de prijs.

er zijn geen dualcores op dezelfde snelheid als mijn single core :p

alles hangt af van de applicatie ook maar dat is een andere discussie.
Uiteraard zijn de nieuwere processoren altijd beter (meestal toch) maar ik wil zeggen dat men moet kijken naar wat men nodig heeft en naar de prijs.

Klopt men moet kopen naar wat men nodig denkt te hebben . Maar goed als binnen een half jaar de prijzen flink dalen en AMD ook zen quadcore op de markt brengt ( hopende dat deze lekker vlot gaat ) dan overweeg ik wel iets in elkaar te steken .
Komt nog eens bij dat deze nu al 65 nm zijn maar ze bij Intel tegen de zomer de 45 nm op de markt willen gooien .
Vista is een kreng dat lekker rcs vreet dus dan mag het best een beetje meer zijn , tegen dan misschien al een second edition dus ....

Terug
Naar boven