AndroidHealthClinic

Joost Eerdmans: Wegens omstandigheden crimineel

El Comandante

Massive Warrior
Waardering
13

Wegens omstandigheden crimineel

Wat zouden we weer van Marcel van Dam gaan horen dit jaar? Voor de Kerst zag ik de dubbelspion staan bij zijn gigantische landhuis met wilde koeien op de Veluwe in het Volkskrant Magazine. Van Dam – bekeerd SP'er – zei: “Als sociaal-democraat heb ik altijd geleerd dat omstandigheden die niet deugen, mensen baren die niet deugen. Niet de mensen moet je keihard aanpakken maar de omstandigheden”.

Een redenering die ook onze meervoudig kampioen Niet Bewegen, burgemeester Job Cohen, had gepast als een oude jas. Prima alibi voor alle verkrachters, fraudeurs en tassenrovers: het zijn de omstandigheden! Vergeet je eigen beslissingen en je gezond verstand.

Ikzelf heb heel even gedacht dat de oorzaak van criminaliteit ook goed zou kunnen liggen aan de crimineel zelf. Dat zien de experts toch anders. Dankzij de onze maatschappij binnen getrapte leer van de jaren '70 criminologen uit de Amsterdamse School is ons land inmiddels volgeplakt met therapeuten en gedragsdeskundigen die maar blijven herhalen dat criminelen 'slachtoffer' zijn geworden van hun maatschappelijke achterstand.

Ze hebben hulp nodig. Wat dat helpen ook mag betekenen, want niemand die erachter komt hoe YIN-YANG het werkelijk toegaat in onze behandelcentra, verslavingstehuizen en tbs-klinieken. Behalve dan die ene ex-zedenmisdadiger W.D. die mij mailde over zijn zes 6 jaren in de Van der Hoevenkliniek in Nijmegen, bekend van de 82% recidive na behandeling.

Hij is nu 15 jaar op vrije voeten en heeft een nieuw leven opgebouwd. Waarom hij behoort tot de 18% waar het wél mee lukte? Sterke wil en karakter. 'Helaas heeft de behandeling in de van der Hoevenkliniek hier vrijwel niets aan toe bijgedragen', schrijft hij mij. Geval apart? Denk het niet. Mij lijkt het dat mensen zonder sterke wil tot veranderen in onze gevangenissector hopeloos zijn overgeleverd aan zwakke geneesheren die niet over schuld willen praten, weigeren te kijken naar het verleden en die hun dure standaard rollenspellen en praatprogamma's blijven afdraaien. Vooral niet schrikken dus als er straks weer ergens een paar nieuwe tijdbommen afgaan.

Joost Eerdmans

Heeft hij wel gelijk in

Criminalteit is een keuze, een rationele afweging tussen pakkans en opbrengst, door mensen die niet door moraal worden tegengehouden. Slechts een fractie van alle behandelingen die criminelen ondergaan is zinvol. Juist dankzij het aanmerken van criminelen als slachtoffer voelen ze zich nog minder bezwaard om crimineel te zijn, ze kunnen er volgens de deskundigen immers niks aan doen!

• Topic Starter Topic Starter
'Eerdmans heeft niet gelijk. Hij zit bij een partij zonder zetels en mensen die bij een minipartij zitten praten altijd onzin' et etc etc :rolleyes:

'Eerdmans heeft niet gelijk. Hij zit bij een partij zonder zetels en mensen die bij een minipartij zitten praten altijd onzin' et etc etc :rolleyes:

Raar he dat ze een minipartij zijn hé, als ze net nieuw zijn. Veel mensen stemmen ook strategisch, en om op éénNL te stemmen was niet bepaald een goede strategische zet, dus zetels hebben ze inderdaad niet. en mensen die bij een minipartij zitten praten onzin? oke.. dus mensen die in geen 1 partij zitten praten al heelmaal onzin? ik hoop dat je 't sarcastisch bedoelde, dat is moeilijk op te maken in jouw posts.

Nou moet ik eerlijk zeggen dat ik Joost Eerdmans niet het licht van de wereld vind, maar wat hij hier zegt ben ik ook altijd al van mening geweest.
Alsof je wel de criminaliteit MOET ingaan als je uit een arme gemeenschap komt. fl**ker toch op joh. Plus al dat gepamper hiero, waar the **** is het misgegaan?

“Als sociaal-democraat heb ik altijd geleerd dat omstandigheden die niet deugen, mensen baren die niet deugen. Niet de mensen moet je keihard aanpakken maar de omstandigheden”.

Hier sta ik achter.
Het is makkelijk van ons om over hen(de criminelen) te oordelen...:rolleyes:
Het is ondertussen wel duidelijk dat niet iedereen dezelfde kansen krijgt...

Joost heeft de oplossingen, alleen jammer voor hem kan hij er geen ruk mee doen. Over gelijke kansen ga ik niet eens meer in discussie, **** Joost. Je mag toch beledigen volgens Joost.

En hoe had meneer Eerdmans het dan wel in gedachten?

Snoeihard straffen? Meer criminelen in de bak? -> dat geld zie ik veeeeel liever naar mn oma verdwijnen. Nou ja, ik ben ook wel bereid om meer belasting te gaan betalen.
TBS kent lagere recidives dan het standaard detentiesysteem voor zover ik weet.

Je spaart juist geld uit door al die psychologische instituten te sluiten die niks opleveren.

Edit: interessante stelling BuilderB, ik ben benieuwd in hoeverre dat waar is en of de oorzaak ligt in het type criminelen dat daar wordt opgesloten of in de behandeling zelf. Een moordenaar zal nueenmaal minder snel recidiveren dan een draaideurcrimineel. En de laatste krijgt ook geen TBS natiuurlijk.

Hier sta ik achter.
Het is makkelijk van ons om over hen(de criminelen) te oordelen...:rolleyes:
Het is ondertussen wel duidelijk dat niet iedereen dezelfde kansen krijgt...

:roflol:
Dan hebben we het over broodcriminelen, mensen die stelen om te eten.
Dat kennen we niet in Nederland. Vangnetten genoeg. Uitkeringsinstanties genoeg. Sommigen zien dat als hangmatten, da's anders. ;)

Raar he dat ze een minipartij zijn hé, als ze net nieuw zijn. Veel mensen stemmen ook strategisch, en om op éénNL te stemmen was niet bepaald een goede strategische zet, dus zetels hebben ze inderdaad niet. en mensen die bij een minipartij zitten praten onzin? oke.. dus mensen die in geen 1 partij zitten praten al heelmaal onzin? ik hoop dat je 't sarcastisch bedoelde, dat is moeilijk op te maken in jouw posts.

Makkelijk op te maken voor iedereen die goed leest.;)

:roflol:
Dan hebben we het over broodcriminelen, mensen die stelen om te eten.
Dat kennen we niet in Nederland. Vangnetten genoeg. Uitkeringsinstanties genoeg. Sommigen zien dat als hangmatten, da's anders. ;)

Over welke "soort" criminelen hebben we het hier dan over ?

Er is geen enkel excuus voor crimineel gedrag echter zijn er wel oorzaken aan te wijzen in veel gevallen. Daar ligt het verschil in nuance in met wat Eerdmans zegt. Niks mis mee om de oorzaken te bestrijden, crimineel gedrag is namelijk niet aangeboren. Ook zal Eerdmans dat waarschijnlijk wel denken.

Ik betwijfel of hij denkt dat het is aangeboren. Ik ben het wel met je eens dat de verleiding groter is om de criminalteit in te gaan als je in een arm milieu opgroeit.

Volgens mij is Eerdmans punt vooral dat TBS klinieken niet of nauwelijks meerwaarde hebben in vergelijking met veel goedkopere normale gevangenissen.

Wat Eerdmans precies bedoeld heeft is nogal warrig, lijkt wel alsof hij GeensT alweer zat is. Inhoudelijk is het drie keer niks, voor iemand van zijn kaliber is het niet echt hoogstaand.

Laatst bewerkt:
Ik betwijfel of hij denkt dat het is aangeboren. Ik ben het wel met je eens dat de verleiding groter is om de criminalteit in te gaan als je in een arm milieu opgroeit.

Volgens mij is Eerdmans punt vooral dat TBS klinieken niet of nauwelijks meerwaarde hebben in vergelijking met veel goedkopere normale gevangenissen.

België en Nederland staat zwaar achter qua behandelingmethodes vergeleken met Engeland/Canada.
Louter gevangenisstraffen zijn geen oplossing, dus is het beter dat we een alternatief zoeken.

Als je als jong broekie opgroeit in een wijk met criminaliteit en stoerdoenerij moet je sterk in je schoenen staan om daar niet aan mee te doen.
Dus alhoewel criminaliteit inderdaad een keuze is, krijgt niet iedereen op dezelfde manier met die keuze te maken.

Zo, nu effe mijn monobrow scheren.

Omstandigheden heb je 99% zelf in de hand...

Terug
Naar boven