Fitness Seller

'Kabinet bezuinigt miljoenen op AWBZ'

Peoples

Monstrous Giant
10.000 berichten
Waardering
239
Lengte
1m86
Massa
116kg
Het kabinet gaat bezuinigen door de steun aan gehandicapten en ouderen te beperken. Het zou gaan om een bedrag van 600 miljoen euro. Dit geld moet komen uit het potje voor de Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten (AWBZ)

De regering zit in geld problemen na een lagere economische groei en het tegenvallen van de aardgasbaten. Ook hogere uitgaven door het generaal pardon en de stijging van salarissen voor ambtenaren spelen een rol.

Jaarlijks is er ongeveer 22 miljard euro nodig voor de AWBZ. Daarvan worden 'zware geneeskundige risico's' betaald die niet door zorgverzekeringen worden vergoed, zoals opname in een verzorgingstehuis of gehandicapteninstelling. Ook hulp bij het invullen van papieren en begeleiding bij uitjes valt onder de AWBZ.

Het is de bedoeling dat de aangeboden diensten versobert worden en dat er minder mensen gebruik van kunnen maken. Vanwege de toenemende vergrijzing was het al duidelijk dat de kosten voor de AWBZ sterk zullen stijgen. Staatssecretaris van Volksgezondheid Jet Bussemaker (PvdA) zal haar bezuinigingsplannen op Prinsjesdag bekendmaken, meldt de NOS.

(bron:fok.nl)

Ongelofelijk...

Vind 22 miljard eigenlijk niet te geloven. Stel dat 2 miljoen personen er aanspraak op maken dan is dat € 11.000 per persoon. Bij 4 miljoen personen (lijkt me erg hoog) is dat de helft.

Las op de RIVM-site dat er alleen al 11 miljard wordt uitgegeven aan psychische stoornissen. http://www.rivm.nl/vtv/object_class/kvz_financiering_awbz.html

Zoals Lubbers ooit zei, we zijn dan toch echt een ziek land of we hebben een zorgstelsel dat onnodig duur is.

Het is gewoon te gek ,
mijn vrouw had na de geboorte van mijn zoon een aangepaste pil
die niet schadelijk is voor borstvoeding.

in de zelfde week stopte de borst voeding dus was de pil overbodig.

nooit geopend strips verpakt in alu en ook nog in doordrukstrip.

dubbel gezekerd dus.

we konden het niet terug brengen naar apotheek.

en zo werd er voor 49,95 weggegooit.

das alleen bij ons die nagenoeg nooit medicatie nodig hebben.

wat bij mensen die dagelijks bevooraad worden met medicijnen.

gewoon geld weggooien is het ;)

Dat je medicijnen niet kan terugbrengen is logisch. Kwaliteit van uitgegeven medicijnen kan niet gewaarborgd worden en dienen dus vernietigd te worden als deze niet meer worden gebruikt.

Mensen die dagelijks worden bevoorraad met medicijnen zullen deze ook gebruiken maar we moeten ons eerder afvragen waarom er zoveel mensen worden volgeknald met medicijnen. Er is toch maatschappijk iets mis als er alleen al voor 11 miljard wordt uitgegeven aan psychische stoornissen buiten de reguliere hulp om. Gedeelte zal therapie zijn maar ook een gedeelte wordt uitgegeven aan relatief zware medicijnen die vaak meer kwaad dan goed doen.

Tante van mijn Vrouw had last van rugpijnen voor jaar of 6 terug ,
en zit nu aan ladingen medicijnen en in rol karretje.

de ene is tegen de bijwerking van de andere .

dagelijks komt er busje van apotheek , ze had pas vuilniszak vol van medicijnen die ze van dokter niet meer nodig had ( vervangen voor andere) en werd opgehaald door Speciale dienst voor medisch afval ofzo.

denk dat het dikke 1000 euro waarde had wat nog nieuw verpakt was en ook nog op datum.

Tis godver al te gek voor woorden dat het generaal pardon voorop gaat aan de mensen die het nodig hebben.
En hoezo tegenvallende economische groei? Je hoort het hele jaar door dat het zo goed gaat met de economie, maar nu is er geld nodig omdat men de erfenis van Verdonk zo graag in de prullenbak mietert en ineens hebben we een tegenvallende economie.

Pleurt toch op met dat kabinet. Stelletje kontedraaiers..kotsziek wordt je van die gasten.

:roflol:

eindelijk een links kabinet die bezuinigd ipv teveel geld over de balk gooit en weer is het niet goed...

hm de verkeerden zijn weer de dupe.

laat ze maar eens bezuinigen op nutteloze cultuur projecten.

Jij maakt nooit fouten huh...neuh, geestige rijder niet...

Vergis je niet in de kosten van sommige ziekten. Bijv. iemand zonder of met slecht werkende nieren kost per jaar d8 ik zo'n 25.000 euro. (of was het 50?)

Iets verder gekeken op de RIVM-site, maar onder psychische stoornissen verstaan ze ook dementie o.a.. Veel van die hulp belandt bij bejaarden, daar valt natuurlijk weinig vermindering te verwachten gelet op de vergrijzing.

Vind 22 miljard eigenlijk niet te geloven. Stel dat 2 miljoen personen er aanspraak op maken dan is dat € 11.000 per persoon. Bij 4 miljoen personen (lijkt me erg hoog) is dat de helft.

Las op de RIVM-site dat er alleen al 11 miljard wordt uitgegeven aan psychische stoornissen. AWBZ - Kosten van Ziekten

Zoals Lubbers ooit zei, we zijn dan toch echt een ziek land of we hebben een zorgstelsel dat onnodig duur is.

11.000 per persoon kan ik me heel goed voorstellen. Je hebt het dan over minder dan 1000 euro per maand: met taxi's, thuiszorg, allerlei dure aanpassingen aan huis, apparatuur en auto zit je zo aan zo'n bedrag. Misschien slaat het ook af en toe wel wat door, hoewel ik vind dat je goed voor deze mensen moet zorgen als beschaafd land.

Maar ja, het is een keuze he? Men had er liever een grote groep economische vluchtelingen bij om onze cultuur te komen verrijken. Je kan je euro maar een keer uitgeven. Hoe meer mensen erbij, hoe minder geld voor onze verzorgingsstaat. Dat begrijpen de linkse partijen nog steeds niet lijkt wel. :(

Ze kunnen beter op ontwikkelingshulp bezuinigen. Dat is pas weggegooid geld! Vele miljarden per jaar die in het niets worden gepompt. Daar kan makkelijk een paar miljard vanaf en een reservepotje voor hulp bij grote rampen. Meer dan genoeg

Terug
Naar boven