Fitness Seller

kan ik al beginnen?

thewillempie3

Novice
Waardering
0
Lengte
1m81
Massa
76kg
hey ik ben 14 jaar 1.80 kort/lang en ik wil graaaag wat doen aan me figuur. maar nou lijkt 14 jaar me beetje jong en ik hoor mensen wel eens zeggen dat het niet goed is zo vroeg te beginnen ( geen mensen met verstand van fitness dus weet niet zkr of het waar is) dus dacht ik. ik vraag het hier. want ik snap eigenlijk niet helemaal wat er fout kan en gaan en het lijkt me alleen maar goed om zo vroeg te beginnen maar... ik heb er niet veel verstand van. kheb wel wat stikys ofzo doorgelezen maar dan weet ik nog niet of ik zo vroeg kan beginnen. dus mijn vraag....

kan ik zo vroeg al beginnen en zo ja zitten daar nog voor/nadelen aan vast?

thx alvast

gewoon de oefening goed uitvoeren.
en met rippetoe beginnen.
deadliften, squatten, en deadliften dus!

en veel vreten

hmmm je kan je dat inderdaad wel even afvragen, want je sowieso al kan doen om mee te beginnen is jezelf wegwijs maken in de grote wereld van voeding:) dat kan sowieso geen kwaad..
wat betreft trainen..
het kan, maar ik zou zeggen alleen met begeleider..
simpelwel omdat je nog 14 bent..
sommige zullen dit niet met me eens zijn maar het is tenslotte ook mijn mening:P

Je kunt je alvast goed inlezen, dat is nooit verkeerd ;)
Rustig aan fitnessen kan geen kwaad... als je maar niet meteen overdreven hard gaat trainen en kuren..omdat je nog in je ontwikkeling zit.

Wat betreft je lengte maak je je daar maar geen zorgen over haha 1.80 is netjes voor een 14jarige.

• Topic Starter Topic Starter
ik weet :p kben best lang voor me leeftijd maar ik denk dat ik wel al begin met fitnissen terwijl er iemand bj staat die kijtk of ik de oefening goed uitvoer. over voeding moet ik nog wat meer de stikys lezen van voeding denk.

---------- Toegevoegd om 13:50 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 13:49 ----------

en mikeo waarom moet ik met rippetoe beginnen? heeft dat voordelen voor later?

Mark Rippetoe is iemand die een uitstekend trainingsprogramma heeft gemaakt voor beginners..
Maar ik ben zelf van mening dat je daar best nog even 2 jaar mee kan wachten tot je 16 bent oid..

Je kan in mijn handtekening (onderin mijn post) mijn Logboekje lezen, dan kan je een beetje zien wat het ongeveer inhoudt.
Ga eerst inderdaad maar gewoon goed en gezond eten, en inderdaad misschien een klein beetje trainen met hulp;)
succes, en maak even bijvoorbeeld foto's om je progressie bij te houden, is leuk en erg motiverend:)

ok thx. kzal nog ff wat kijken op google van mark rippetoe.

probeer de wiki te vinden van starting strength..

kzal nog ff kijke.thx

kheb net ook ff je logboekje gelezen. tzijn wel oefeningen waarbij je geloof ik meerdere spieren nodig hebt dus ik denk dat ik er wel wawt aan heb.

klopt, vooral de oefeningen waar je meer spieren voor nodig hebt (compounds), zoals squats (kniebuigen) zijn erg goed. Op je 14e kan je prima beginnen, ik ben ook pas een paar maandjes 15, en ben op mn 14e begonnen. Heb toch al wat leuks opgebouwd in mijn ogen. Wel vooral in het begin erg goed op je techniek letten, en dat laten controleren. Verder niet te strikt zijn in je voeding. Dat maakt het zeker op deze leeftijd minder leuk.

ok. kheb idd gehoord dat ik in het begin zeker veel o me techniek moet gaan letten zeker bij deadlift en squaten.

Ja, onder voorwaarde dat:

"12- 13 jaar
40-60% van een gewicht dat 6 maal correct kan worden uitgevoerd.
13-14 jaar
60-80 % van een gewicht dat 4 maal correct kan worden uitgevoerd.
14-15 jaar
70-90 % van het gewicht waarmee men 3 correcte herhalingen kan maken
15-16 jaar
90 > % van het gewicht waarmee men 3 correcte herhalingen kan maken.

Hanteer altijd de leeftijd die men biologisch lijkt te hebben. Dus een jongen die op zijn 15e nog geen groeispurt heeft gehad beschouwen als een 12 of 13 jarige.
Dit geldt ook voor degene die later beginnen met trainen."

Is een quote uit een sticky. Dus kijk even kritisch naar jezelf en beoordeel welke biologische leeftijd je lijkt te hebben. Het komt er eigenlijk op neer dat je gewoon nog rustig aan moet doen met de trainingen.

Dus:
1) nu rustig trainen, dadelijk kleine voorsprong hebben op leeftijdsgenoten.
2)Dadelijk meteen volle bak beginnen (en die voorsprong weer snel inhalen omdat je harder kan trainen)

Ik heb zelf optie 1 gedaan. Toch ook wel flink wat progressie gemaakt, en basiskracht opgebouwd.

Terug
Naar boven